Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1512003
VolvoB20 skrev: tis 13 sep 2022, 21:10 Det ju allmänt känt att snabbladding sliter på många sätt, som tex ökad värme oönskade kemiska processer och molekylstruktur som inte hinner sätta sig
Javisst, men min fundering var om den negativa påverkan är linjärt proportionell mot laddhastigheten eller om den är exponentiellt proportionell..?
#1512017
De batteritillverkare jag jobbat med (eller mot? :P ) har lutat sig mot Arrhenius ekvation som brukar antyda att var 10:e grad C temperaturökning halverar livslängden.
Sen finns det goda skäl att misstänka att värmeutvecklingen i batteriet ökar med kvadraten på laddströmmen (P = I^2 * R)
Så det är nog inte fel att anta att påverkan är exponentiell. Dock mer komplicerat än så eftersom kylarrangemanget kommer in i bilden..
#1512097
Det är värmen som inte är bra. Det som påverkar livslängden mest är som jag förstått det är just låta batteriet stå urladdat eller fulladdat längre perioder.
Att batteriet snabbladas en kort stund lär inte vara någon som helst problem, vid fullgas och inbromsning sker ju också snabb laddning och urladdning som gör att det utvecklas värme. Detta i kombination av upprepade snabbladdningar kan nog bli slitsamt för batteriet jämfört med lugn körning och långsam laddning.
#1512102
20FJan skrev: ons 14 sep 2022, 21:26 Att batteriet snabbladas en kort stund lär inte vara någon som helst problem, vid fullgas och inbromsning sker ju också snabb laddning och urladdning som gör att det utvecklas värme. Detta i kombination av upprepade snabbladdningar kan nog bli slitsamt för batteriet jämfört med lugn körning och långsam laddning.
Aha du tänker så.. Men vid inbromsning, hur mycke effekt (läs ström) kan genereras till batteriet? Inbromsningar (motorbroms) är ju väldigt kortvariga och torde väl inte påverka batteriernas temperatur nämnvärt.. Och 'full gas' (betydligt mer strömrusning visserligen) är ju för de flesta inte så jättevanligt (om man vill ha lite räckvidd)..?
Åtminstone jag, tänker mig att 'snabbladdning' iaf sker under betydligt längre tid.. 🤔
Är det verkligen så enkelt att det bara är batteriets temperatur som avgör slitaget..?
#1512288
20FJan skrev: ons 14 sep 2022, 21:26 Det är värmen som inte är bra. Det som påverkar livslängden mest är som jag förstått det är just låta batteriet stå urladdat eller fulladdat längre perioder.
Att batteriet snabbladas en kort stund lär inte vara någon som helst problem, vid fullgas och inbromsning sker ju också snabb laddning och urladdning som gör att det utvecklas värme. Detta i kombination av upprepade snabbladdningar kan nog bli slitsamt för batteriet jämfört med lugn körning och långsam laddning.
Det är inte bara värmen som skadar batteriet.

Batteriet håller bäst om det lagras vid 80% nivå.

Om batteriet är fulladdat, tomt, snabbladdas eller laddas ur snabbt kan det vid alla dessa tillfällen uppstå andra typer av kemiska reaktioner än de man eftersträvar. Ju mer man stressar batteriet, desto större risk för att slitage uppstår på batteriet även om man håller koll på temperaturen. Men visst, värme spär ju på risken ytterligare för slitage

En kraftig inbromsning kan ju lätt generera bortåt 500 kW effekt. Sen hur stor del av denna man kan fångs upp beror ju på
#1512290
VolvoB20 skrev: fre 16 sep 2022, 18:55
20FJan skrev: ons 14 sep 2022, 21:26 Det är värmen som inte är bra. Det som påverkar livslängden mest är som jag förstått det är just låta batteriet stå urladdat eller fulladdat längre perioder.
Att batteriet snabbladas en kort stund lär inte vara någon som helst problem, vid fullgas och inbromsning sker ju också snabb laddning och urladdning som gör att det utvecklas värme. Detta i kombination av upprepade snabbladdningar kan nog bli slitsamt för batteriet jämfört med lugn körning och långsam laddning.
Det är inte bara värmen som skadar batteriet.

Batteriet håller bäst om det lagras vid 80% nivå.

Om batteriet är fulladdat, tomt, snabbladdas eller laddas ur snabbt kan det vid alla dessa tillfällen uppstå andra typer av kemiska reaktioner än de man eftersträvar. Ju mer man stressar batteriet, desto större risk för att slitage uppstår på batteriet även om man håller koll på temperaturen. Men visst, värme spär ju på risken ytterligare för slitage

En kraftig inbromsning kan ju lätt generera bortåt 500 kW effekt. Sen hur stor del av denna man kan fångs upp beror ju på
Känns rimligt allt du skriver, men kan 'elmotorerna' vid kraftig inbromsning verkligen generera i storleksordningen 500kW 'in reverse'..? Av de Watten snackar vi väl, isf, promille som dagens elbils-batterier kan/får ta emot..
Men om jag förstår dig rätt så är du ute efter 'stressen'.. Undra vad tillverkarna satt för 'bromskraftåterförings-stress-gräns' innan de vanliga bromsarna får gripa in.. Jag gissar på att de prioriterar lång körsträcka här och nu före bra livslängd.. De har säkert något diplomatiskt svar om de (inte än så länge?) får frågan i media :party:
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
#1512298
.......
Senast redigerad av 1 EbbevonVolvo, redigerad totalt 0 gånger.
#1512302
Man ska också ta med i beräkningen att ”0%” och ”100%” på mätaren inte alls motsvarar det utan snarare 10 och 90. Man har lagt in marginal i batteriet.
#1512305
Lövet skrev: fre 16 sep 2022, 20:36 Man ska också ta med i beräkningen att ”0%” och ”100%” på mätaren inte alls motsvarar det utan snarare 10 och 90. Man har lagt in marginal i batteriet.
Hoppas det.. Men hur illa är 10% mot 20% isf ? Varaktigheten kommer väl kanske in i bilden här iofs..
Och angående 90%, hur många bilmodeller/laddare avbryter laddningen vid 80-90% (om man inte ställer in något 'override'-läge)..?
  • 1
  • 332
  • 333
  • 334
  • 335
  • 336
  • 390

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]