Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1511330
Det kan bli riktigt höga kilowattpriser. :mad:

Citat från GP

"-Det finns ett maxpris på elbörsen Nord Pool. Fram till för ett par veckor sedan var det 40 kronor per kilowattimme. Men så slog Lettland i taket under två timmar. Nu har det höjts till 52 kronor per kilowattimme.

Den 21 september höjs maxpriset ytterligare till 65 kronor per kilowattimme, berättar hon".

https://www.gp.se/ekonomi/s%C3%A5-h%C3% ... 1.80454499
#1511354
Jag svarade detta i relaterat till att påstående/antagande på Facebook om att ladda elbilen skulle bli dyrare än att köra på bensin/diesel:

Det är ju inte helt sant, för det första om man laddar hemma finns fortfarande teckningsbara elavtal med lite framtidssäkring. Dom är dyrare om borde vara, men det blir fortfarande billigare än att köra "vanlig" bil.
För det andra så är för det mesta laddbolagens elpris säkrad på lång termin, så det är långt ifrån säkert att betalstationernas pris går upp lika mycket.
Och sist men inte minst, lite domedagstänkande: Om det blir så dyr el att elbilen kostar mer, så är det snarare den el med samma pris som går åt till värme i hemmen som kommer att knäcka de flesta.


Elbilen drar för mig runt 300kWh i månaden (högt räknat på 100-150 mil) , huset drog nog nästan tio gånger så mycket den kallaste vintermånaden förra året..

/Thomas
#1511497
Sen är det ju stoooor skillnad på var man bor. Snittpriset på el har ju legat 13 ggr högre i södra Sverige över längre tid.

Så det kostar ju 13 ggr mer att köra elbil i Skåne i drivmedel.
#1511498
VolvoB20 skrev:Sen är det ju stoooor skillnad på var man bor. Snittpriset på el har ju legat 13 ggr högre i södra Sverige över längre tid.

Så det kostar ju 13 ggr mer att köra elbil i Skåne i drivmedel.
Vårt månadssnitt pris för aug 21 var 73 öre , i år 2,50 så ungefär 3ggr dyrare. Publika laddplatser vid jobbet , fortfarande 1.60/kWh . Så runt 3kr mil om man laddar där.

Chockpriset hemma för augusti är fortfarande en hel del billigare än diesel eller bensin även om det är dyrt historisk sett. Tror jag fick det till 7kr/mil inkl allt...Gäller elområde 3

/Thomas
#1511520
Ja att det skulle bli dyrare att köra en elektrisk bil än en diesel eller bensinbil är nåt slags märkligt önsketänkande som skiner igenom på sina ställen. Jag kan ladda för ett elpris på 25*0,67/1,5 = 11,67kr per kwh och ändå åka runt med samma milkostnad som min gamla Audi A4 2,0tdi. Riktigt där är vi inte elprismässigt och jag tror inte heller att vi hamnar där annat än vissa timmar.
#1511526
Min nuvarande bil kostar ca 17 kr milen och 0 kr värdeminskning.
Tanken med beställda elbilen var som sagt ett snitt på 4 kr milen då det är en värdeminskning på uppskattningsvis runt 13 kr milen (jag kör väldigt många mil).

Tanken var att dom skulle kosta lika och att man blir av med några kvaliteter men samtidigt får några andra.
Elbilen ny och stilig med bra finesser i stereon med mera och en känsla av att åka riktigt billigt.
Bensinbilen överlägsen på långresa, enklare förarmiljö, mer oöm med mera.
#1511964
Okalettos skrev:En tanke som slog mig nu ikväll är att, angående alla publika snabb/supersnabbladdare som sätts upp.. Finns det studier på om avigsidan är linjärt dålig eller exponentiell med avseende på laddhastigheten..?
Du menar om det skulle gå långsammare på grund av "elbrist". Det är i såfall inte min uppfattning. Dom stationer som delar på matning är enligt min erfarenhet inte fler nu i alla fall..snarare tvärtom.

/Thomas
#1511965
Funk skrev: tis 13 sep 2022, 09:20
Okalettos skrev:En tanke som slog mig nu ikväll är att, angående alla publika snabb/supersnabbladdare som sätts upp.. Finns det studier på om avigsidan är linjärt dålig eller exponentiell med avseende på laddhastigheten..?
Du menar om det skulle gå långsammare på grund av "elbrist". Det är i såfall inte min uppfattning. Dom stationer som delar på matning är enligt min erfarenhet inte fler nu i alla fall..snarare tvärtom.

/Thomas
Jag var otydlig ser jag.. Jag syftade på att snabb laddning sliter mer på batterierna än långsam laddning..
#1511998
Okalettos skrev: tis 13 sep 2022, 09:26
Funk skrev: tis 13 sep 2022, 09:20
Okalettos skrev:En tanke som slog mig nu ikväll är att, angående alla publika snabb/supersnabbladdare som sätts upp.. Finns det studier på om avigsidan är linjärt dålig eller exponentiell med avseende på laddhastigheten..?
Du menar om det skulle gå långsammare på grund av "elbrist". Det är i såfall inte min uppfattning. Dom stationer som delar på matning är enligt min erfarenhet inte fler nu i alla fall..snarare tvärtom.

/Thomas
Jag var otydlig ser jag.. Jag syftade på att snabb laddning sliter mer på batterierna än långsam laddning..

Det ju allmänt känt att snabbladding sliter på många sätt, som tex ökad värme oönskade kemiska processer och molekylstruktur som inte hinner sätta sig
  • 1
  • 331
  • 332
  • 333
  • 334
  • 335
  • 380

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen