Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1499803

poseidon skrev:
Lockis skrev: tor 19 maj 2022, 18:11
poseidon skrev: tor 19 maj 2022, 16:24

Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Jo tjena.
Peka på en fossilbil som vara kostar 10kr milen idag att köra (Drivmedelskostnad).
Innan (vilket du verkar missat att jag skrev) Magdapriserna slog till kostade dieseln ca 15kr/l dvs 10kr motsvarar ca en förbrukning på typ 0.6-0.7L/mil.
Jag vet jättemånga bilar som drar mindre än så.

Så fånigt att kalla det Magdapriser att man mår illa. Samma sak USA där Trumpfanatikerna skyller på Biden. Man behöver ha rätt dålig koll på den globala marknaden för att lyckas skylla på en individuell person eller parti i ett enskilt land för bränsleuppgången. Ska vi inte dra till med att skylla på MP också när vi ändå är igång? MPs och Magdas fel att bränslepriserna i hela Europa och USA har skenat?

Till sak, de bilarna du pratar om kan alltså om priserna är som för ett par år sen som billigast köras med ungefär samma milkostnad som en elbil när man jämför med elbilens högsta-kostnad som bara infaller vid snabbladdning, om man inte har månadsabb.

Även de som har lägenhet och elbilar har ofta möjlighet att långsamladda under natt eller på jobb eller liknande. Även om det inte är exakt lika billigt som hemma är det rätt okej pris på sån laddning. Normalt 2-3kr/kWh.
Milkostnad alltså runt 4-6kr/milen.
#1499808
quote]

Så fånigt att kalla det Magdapriser att man mår illa. Samma sak USA där Trumpfanatikerna skyller på Biden. Man behöver ha rätt dålig koll på den globala marknaden för att lyckas skylla på en individuell person eller parti i ett enskilt land för bränsleuppgången. Ska vi inte dra till med att skylla på MP också när vi ändå är igång? MPs och Magdas fel att bränslepriserna i hela Europa och USA har skenat?


[/quote]

Inte alls fånigt att kalla saker vid dess rätta namn.

Det är perfekt begrepp Magda, Sosse eller Mp priser.

Sverige har ju valt betydligt högre procent i reduktionsplikten än vad EU kräver, så det har våra politiker själv skulden för. Tramsigt att skylla ifrån sig på tex Putin. Eftersom priserna var höga redan innan kriget.

Men det verkar som att regeringen och svensk media med SVT i spetsen, lyckats lura en del människor trots allt ..

Det är först när man har indentifierat orsaken till ett problem som man kan hitta en lösning.

Intressant inlägg om Trump supporters kontra Bilden. När situationen var det motsatta och det dessutom var en rejäl hatkampanj mot Trump under hela hans mandatperiod, så var det ingen som sa nåt om det. Det luktar dubbla måttstockar. Eller är det SVT som är härinne och skriver för att försvara makten och vänstern?

Tråkigt att folk är så förblindade av sin politiska färg så att man är helt verklighetsfrånvänd.
#1499810
Volvoold skrev:
joel80 skrev:
Så fånigt att kalla det Magdapriser att man mår illa. Samma sak USA där Trumpfanatikerna skyller på Biden. Man behöver ha rätt dålig koll på den globala marknaden för att lyckas skylla på en individuell person eller parti i ett enskilt land för bränsleuppgången. Ska vi inte dra till med att skylla på MP också när vi ändå är igång? MPs och Magdas fel att bränslepriserna i hela Europa och USA har skenat?

Inte alls fånigt att kalla saker vid dess rätta namn.

Det är perfekt begrepp Magda, Sosse eller Mp priser.

Sverige har ju valt betydligt högre procent i reduktionsplikten än vad EU kräver, så det har våra politiker själv skulden för. Tramsigt att skylla ifrån sig på tex Putin. Eftersom priserna var höga redan innan kriget.

Men det verkar som att regeringen och svensk media med SVT i spetsen, lyckats lura en del människor trots allt ..

Det är först när man har indentifierat orsaken till ett problem som man kan hitta en lösning.

Intressant inlägg om Trump supporters kontra Bilden. När situationen var det motsatta och det dessutom var en rejäl hatkampanj mot Trump under hela hans mandatperiod, så var det ingen som sa nåt om det. Det luktar dubbla måttstockar. Eller är det SVT som är härinne och skriver för att försvara makten och vänstern?

Tråkigt att folk är så förblindade av sin politiska färg så att man är helt verklighetsfrånvänd.


Jag säger emot att blanda in enskilda politiker eller partier i saker som är globala i många avseenden. Det är fånerier och stämmer inte alls. Har du ingen koll på den globala marknaden och vad som påverkat priserna mycket på senaste åren?

Trump ljög ständigt och blev ständigt motbevisad. Det borde du också kunna ha sett.

Reductionsplikten är inte den största drivande faktorn, man har dessutom stoppat höjningen av den samt ju sänkt skatten något. Ta dig en titt ut i världen.




#1499822
Erik Å skrev:Vår krona tappar värde pga att valutahandlarna befarar att ryssen ska anfalla Sverige :-(
Kronan har väl inte gått ner så farligt? Den flyter omkring på ganska "vanligt" värde för senaste 10 åren i allafall.

Kollade nu och just nu är €1 värd 10:49kr.
Så här har det sett ut lite historiskt:
Screenshot_20220521-002941_Chrome.jpg
Screenshot_20220521-002941_Chrome.jpg (33.61 KiB) Visad 334 gånger




#1499823
Lockis skrev: tor 19 maj 2022, 18:11
poseidon skrev: tor 19 maj 2022, 16:24
joel80 skrev: tor 19 maj 2022, 15:10
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)
Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Jo tjena.
Peka på en fossilbil som vara kostar 10kr milen idag att köra (Drivmedelskostnad).
Hade en ny XC60 som hyrbil när vår bil var inne på skadereparation o lackering. och hann med lite längre resor kors och tvärs över landet. Körde skyltad hastiget och det landade på 0.48 liter per mil. Sjukt imponerande för en stor fyrhjulsdriven SUV tycker jag
#1499854
Derank skrev: lör 21 maj 2022, 11:49 då var den bilen unik......

Nej 100% original hyrbil med automatlådan. Utvecklingen har väl gått framåt rejält på 10 år. Min XC70 D5 -13 med manuell som fyller 10 år drar 0.65 när jag gör samma resor. Framförallt nya automatlådan verkar göra underverk mot den gamla automaten.

Den väckte stort habegär, men tyvärr så gör man ju allt för att skatta ihjäl dem med malus så man vågar ju inte hoppa på en sådan
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1499856
Mercan vi hade som jobbil för ett par veckor sen var också riktigt snål, vid 150 så rapporterade den strax över 0.5l/milen, i 9:ans växel då.

Nu tror jag ju inte riktigt på det, nån glädjesiffra lär det vara, men ändå bra kändes det som.
  • 1
  • 308
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 390
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]