Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1499691
Igår släppte Tesla merparten av sina stationer för allmänheten. Alltså för andra elbilar med standardsnabbladdning (CCS).

Plötsligt växte antalet tillgängliga laddare med över 500st i Sverige och antalet snabbladdstationer med 42st. Flera uppe i Norrlands inland bl.a!

De på kartan här är alltså bara en del av de från Tesla som släppts, befintliga från andra operatörer är inte med.
Screenshot_20220518-162358_Tesla.jpg
Screenshot_20220518-162358_Tesla.jpg (60.08 KiB) Visad 351 gånger
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)

#1499697
joel80 skrev: tor 19 maj 2022, 15:10
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)
Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
#1499698
poseidon skrev:Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Med tillägget att du kör kanske 10% med den kostnaden och övriga 90% för 1.50kwh.
#1499700
poseidon skrev:
joel80 skrev: tor 19 maj 2022, 15:10
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)
Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
En snål elbil (motsvarande en snål dieselbil) klarar sig på ca 1,5kWh/mil. ca 7-11kr/milen.
Men det är ju bara just snabbladdning. Det är en väldigt liten del av ens laddning. Även jag som kör 4000 mil per år nu snabbladdar inte mer än ca 10%. Många som inte kör lika många långresor som mig ligger på betydligt färre snabbladdningar. Resten av laddningen/milen är hemma eller på billig stolpe med milkostnad mellan 2-3kr för mig. (Snittpris per kWh för mig har legat på under 1kr/kWh förutom några få av månaderna senaste året där de varit upp till 1:40kr/kWh (ink alla skatter/avgifter).

En långresa på ca 60 mil blir de 35-40 första milen på "billig" el så totalen om man bar kollar på en resa är ändå oftast väldigt mycket billigare än bensin eller diesel. Det är inte så att man får billig diesel under natten när man står parkerad.

Jag kommer också, eftersom jag ändå snabbladdar 2-3ggr per månad, skaffa abonnemanget hos Tesla, då blir det ca 3-5kr/kWh. Laddar jag mer än ca 65kWh per månad blir det lönt. Just nu laddar jag också för 3:50kr/kWh på Ionity via Polestaravtal. Det kommer troligen kosta 199kr/månaden att fortsätta med i höst, så får se om jag kanske skiter i det och bara kör Teslas, som man ju dessutom kan säga upp från månad till månad.
#1499704
poseidon skrev: tor 19 maj 2022, 16:24
joel80 skrev: tor 19 maj 2022, 15:10
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)
Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Jo tjena.
Peka på en fossilbil som vara kostar 10kr milen idag att köra (Drivmedelskostnad).
#1499706
Lockis skrev:
poseidon skrev: tor 19 maj 2022, 16:24
joel80 skrev: tor 19 maj 2022, 15:10
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)
Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Jo tjena.
Peka på en fossilbil som vara kostar 10kr milen idag att köra (Drivmedelskostnad).
Finns väl några riktigt snåla som kan klara sig på strax under en halvliter diesel per mil. Men då får köra rätt ekonomiskt. Men det är ju i bästa fallen för dieselbilar, för elbilar är det typ i absolut sämsta läget man kommer upp i sånna kostnader. Normalt ligger de flesta av oss på 2-3kr/milen i "drivmedel". :)
#1499763
Lockis skrev: tor 19 maj 2022, 18:11
poseidon skrev: tor 19 maj 2022, 16:24
joel80 skrev: tor 19 maj 2022, 15:10
Kostnad ca 5-7:80 kr/kWh utan abonnemang, men med abonnemang för 129 kr i månaden som inte är bindande är det ca 2 kr billigare per kWh per station. (De har lite flytande priser beroende på efterfrågan/elpriser etc.)
Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Jo tjena.
Peka på en fossilbil som vara kostar 10kr milen idag att köra (Drivmedelskostnad).
Innan (vilket du verkar missat att jag skrev) Magdapriserna slog till kostade dieseln ca 15kr/l dvs 10kr motsvarar ca en förbrukning på typ 0.6-0.7L/mil.
Jag vet jättemånga bilar som drar mindre än så.
Senast redigerad av 1 poseidon, redigerad totalt 0 gånger.
#1499765
Lövet skrev: tor 19 maj 2022, 16:25
poseidon skrev:Dvs ungefär samma kostnad/mil som en fossilbil innan Magdapriserna slog till.
Med tillägget att du kör kanske 10% med den kostnaden och övriga 90% för 1.50kwh.
Nja, skall vi rädda klimatet, vi har ju bara några år på oss säger ju de som bestämmer :bored:, så krävs det ju att även alla lägenhetsinnehavare byter till elbil.
Det är inte realistiskt att tro att det kommer laddstolpar till varje hyresgäst.

För övrigt finns det inga fastpris (många har slutat med det helt) eller rörliga elavtal under 1kr/kwh (område 3) att välja länge. Å värre kommer det bli.
#1499800
Varför ska det tvunget vara fast avtal för? Ett rörligt avtal snittar idag fortfarande runt kronan plus distribution vilket ger 3-4kr per mil. Det blir ännu billigare om man väljer timpris också (men då blir matlagningen och uppvärmningen dyrare).
  • 1
  • 307
  • 308
  • 309
  • 310
  • 311
  • 380

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]