Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470670
poseidon skrev: lör 23 okt 2021, 06:04 Andelen som kan tänka sig köpa Elbil minskar.

https://elfordon.se/polariseringen-okar ... blir-fler/

Orsaker:

Miljöpåverkan för batteritillverkning
Laddinfrastruktur
Pris
Och sen, inte oväntat, tillgång på EL.
Men snälla rara. Tillgången på el är inget absolut hot mot elbilar. Man kan lätt, och med fördel, styra laddningen av bilen till tider där det finns gott om kapacitet i nätet och det är lågt pris.

Det finns såklart problem med elproduktionen och kapacitetsbrist i elnäten men det har inte så mycket med elbilar som okunniga tror.

Rent mängdmässigt så producerar vi redan idag mer än tillräckligt för att ladda 5 miljoner elbilar. Är ju bara att se till vår elexport.

Folk får för sig så sjukt mycket utan att vara särskilt insatta. Man märker ju hur galenskapen från Trumps USA gräver sig in i Sverige också. Kolla bara på SD och hur de flesta av deras riksdagsledamöter inte är vaccinerade och nån kallade till och med det för "giftspruta". Att ifrågasätta klimatförändringarna tycker jag är på samma nivå. Jag har alltid varit höger då jag tyckt att den sidan stått för förnuft, hjärna och verklighetsförankring. Men nu vet det fan. M och KD verkar tävla i att vara vulgära och verklighetsfrånvända bara för att svärma för SD.

Så ärligt talat vet jag inte ens om jag kommer rösta öht nästa år. Vänstern håller jag inte med och jag avskyr Mp och V. Invandringen funkar inte. Det är bara så. Vad det beror på är ganska oväsentligt. Problemen finns ju där oavsett. Snart kanske vi får se en mobb som stormar riksdagen också...

Varför är det förresten så viktigt att vi är självförsörjande på just el? Vi är ju inte direkt självförsörjande på petroleumprodukter. Och vad gäller mat så producerar vi bara ca 50% inom landet. Däremot producerar vi typ 110% av den el vi själva behöver.
#1470673
Jag tror det är ett stort misstag att fokusera på att elbilar är bra för miljön. Det slår an fel strängar hos en viss typ av "verklighetens män".

Hade man försökt lansera mikrovågsugnen som energisnål och miljövänlig så hade nog många självutnämnda karlakarlar vägrat köpa en sån av ren princip. Det är ju lite töntigt att bry sig om så mjuka saker som miljön. Helst ska en riktig karl inte använda hörselkåpor eller annan skyddsutrustning. För vissa är det lite fjantigt med bilbälte och vilken "kärring" använder egentligen blinkers? Ja osv. Ni fattar.

Lite samma sak tycker jag det är med elbilar. De går ju så jävla bra. Blixtrande gasrespons, mer silkeslena än den finaste V12:a osv osv. Tänker på det varje gång jag gör en omkörning på halvgas med min Tesla. Att det är helt sjukt att en bil kan gå så här bra. Så varför inte fokusera på bilens egenskaper istället?
#1470676
Undersökningens resultat på elfordon.se förvånar inte mig. Tror nog de flesta biliister tänker i de banorna, kanske även en del av de som har gått över till ren elbil eller laddhybrid. Jag har laddhybrid (Volvo) själv.
Men faktum är att det finns nu några riktigt billiga rena elbilar i alla fall om man leasar dem. Men utbudet av billiga elbilar är inte överväldigande och Volvos rena elbilar lär nog aldrig bli vad man kan kalla billiga, Volvo skall ju höra till premiumbilar. Och sådana bilar får väl inte vara billiga för det förstör väl imagen?
Om det är prislappen även på laddhybrider som avskräcker vet jag inte men det är ju lite av en medelväg, ena foten i gamla bränsledrivna världen och andra foten i elbilsvärlden. Dock många laddhybrider är dyra men några billiga finns det allt.
Att infrastrukturen för laddning av främst rena elbilar, med snabbladdare, är ganska usel än gör nog många tvekar gå över till elbil, ny eller begagnad. Läste i Teknikens Värld nr. 21 7 okt. 2021 där de testar två rena elbilar och två laddhybrider. Under testet anländer de till en Ionity snabbladdare, både appen och själva laddningen strular och det slutar med de får kontakta Ionity kundtjänst, och laddningen kommer igång men bara med 42 kW i ena och 38 kW i andra ladduttaget fastän laddaren skall kunna leverera upp till 350 kW och båda rena elbilarna skall kunna laddas med 125 kW. 4 timmar senare kommer testteamet tillbaka till samma laddstation, problemen kvarstår men när laddstationerna väl ger ström kommer de upp i 90 kW den här gången. De menar att ett stort problem vid snabbladdning är den oförutsägbara laddhastigheten. Min reflektion är t.ex. att den som använder ren elbil i tjänsten kan riskera sinkas utföra sitt jobb om man inte kan planera att bilen verkligen kan laddas rimligt snabbt där det finns snabbladdare. Kanske Tesslas laddnät är bättre och därför en sådan elbil säkrare ha vad gäller pålitlig laddhastighet?
Men frågan är hur länge vi tillåts köra med våra bensin- och dieselbilar. Det kan ju bli en rätt dyr historia för de som har en sån bil om om det blir t.ex. förbud sälja bensin och diesel en vacker dag.
Om trenden fortsätter som undersökningen visar, lär väl biltillverkarna få svårare sälja sina rena elbilar. Kanske de tvingas göra rätt mycket billigare bilar innan folk ”nappar”. Man kan undra hur stor efterfrågan det blir på Volvos rena elbilar fram till 2030 och därefter när alla deras tillverkade bilar skall vara rena elbilar. De liksom många biltillverkare lägger alla ägg i en korg och hoppas inget krossar drömmen om att elbilar är framtiden och inget annat.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1470682
Verdi skrev:
poseidon skrev: lör 23 okt 2021, 06:04 Andelen som kan tänka sig köpa Elbil minskar.

https://elfordon.se/polariseringen-okar ... blir-fler/

Orsaker:

Miljöpåverkan för batteritillverkning
Laddinfrastruktur
Pris
Och sen, inte oväntat, tillgång på EL.
Men snälla rara. Tillgången på el är inget absolut hot mot elbilar. Man kan lätt, och med fördel, styra laddningen av bilen till tider där det finns gott om kapacitet i nätet och det är lågt pris.

Det finns såklart problem med elproduktionen och kapacitetsbrist i elnäten men det har inte så mycket med elbilar som okunniga tror.

Rent mängdmässigt så producerar vi redan idag mer än tillräckligt för att ladda 5 miljoner elbilar. Är ju bara att se till vår elexport.

Folk får för sig så sjukt mycket utan att vara särskilt insatta. Man märker ju hur galenskapen från Trumps USA gräver sig in i Sverige också. Kolla bara på SD och hur de flesta av deras riksdagsledamöter inte är vaccinerade och nån kallade till och med det för "giftspruta". Att ifrågasätta klimatförändringarna tycker jag är på samma nivå. Jag har alltid varit höger då jag tyckt att den sidan stått för förnuft, hjärna och verklighetsförankring. Men nu vet det fan. M och KD verkar tävla i att vara vulgära och verklighetsfrånvända bara för att svärma för SD.

Så ärligt talat vet jag inte ens om jag kommer rösta öht nästa år. Vänstern håller jag inte med och jag avskyr Mp och V. Invandringen funkar inte. Det är bara så. Vad det beror på är ganska oväsentligt. Problemen finns ju där oavsett. Snart kanske vi får se en mobb som stormar riksdagen också...

Varför är det förresten så viktigt att vi är självförsörjande på just el? Vi är ju inte direkt självförsörjande på petroleumprodukter. Och vad gäller mat så producerar vi bara ca 50% inom landet. Däremot producerar vi typ 110% av den el vi själva behöver.
Ja det sprids så mycket strunt kring elbilar som många bara sväljer rakt av. Tråkigt med polarisering där vissa blir fanatiska motståndare utan att egentligen veta så mycket. (Menar inte att alla här i tråden som ifrågasätter är fanatiska, men det finns många som vara av egna principskäl är emot elbilar.)
#1470688
Hur ser det ut med snabbladdare på bensinmackar? Nån som har lite koll? Enda jag själv vet är att OKQ8 har hyfsat rikstäckande med runt 1000 snabbladdare runt om i Sverige, men det finns säkert luckor, mindre stationer har troligen ingen snabbladdare. I den stad jag bor i, en mindre stad, finns sen kanske 1 år eller så en snabbladdstation på OKQ8 macken. Jag vet inte hur mycket det går brassa på men är väl inte så många elbilar som kan laddas med över 100 kW än. Är väl mest de allra senaste elbilarna kanske. Tesla har egna laddstationer men det är väl inga vid bensinstationer vad jag vet.
Är inte laddnöjlighet och bra fika och restaurang det som skall bli räddningen för bensinstationerna så småningom?
Om den dagen kommer politikerna beslutar om att bensin och diesel inte får säljas längre (inte helt orealistiskt) då behövs ju inga BENSIN(o. DIESEL) mackar längre…
Kanske bensinmackarna med snabbladdare blir den grundläggande infrastrukturen för snabbladdning i framtiden? Eller vad tror ni?
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1470689
bem skrev:Hur ser det ut med snabbladdare på bensinmackar?
Jättedåligt än så länge, men de vaknar nu. Tyvärr borde de kanske startat för 5 år sen så de varit klara idag. Håller helt med dig - med tanke på att de tjänar så mkt pengar på korv osv snarare än bensin så borde det vara väldigt attraktivt. Man säljer mer korv på 40 minuter än 5 minuter ;)
#1470691
Verdi skrev:Men snälla rara. Tillgången på el är inget absolut hot mot elbilar. Man kan lätt, och med fördel, styra laddningen av bilen till tider där det finns gott om kapacitet i nätet och det är lågt pris.
Vad du försöker anspela på med ”Men snälla rara” är enligt mig helt ovidkommande och avser sannolikt att avleda fokus från det som är relevant. Det relevanta är att av världens totala elenergiproduktion är 2/3 fortfarande fossilbaserad. I Sverige är det inte så, men i många av våra omgivande länder vi har elförbindelser med är det inte lika bra som i Sverige. I takt med att Sveriges totala elbehov ökar och överföringskapaciteten till/från utlandet ökar, samtidigt som baskraft läggs ner och ersätts med intermittent kraft så ökar inslaget av den dåliga elproduktionen. Dessutom uppstår det ren ock skär effektbrist som redan avsevärt påverkar samhället genom höga priser och sk. användarflexibilitet (som mer eller mindre då blir påtvingad). Den senare är vad du är inne på med just elbilar, men jag kan informera om att så flexibel kan t.ex. inte stora delar av samhället i övrigt vara, med förlorad produktion och t.o.m. nedstängning av verksamheter som följd. Och oavsett hur flexibel man kan vara med just laddning elbilar, så påverkar även den förbrukningen av el klimatet genom marginaleffekter i båda riktningarna. Detta problem ökar i takt med att intermittent kraft får ökat inslag och den inte levererar när förbrukningen äger rum. Om vi har underskott på vindel, så importerar vi en sämre elmix än vad vi själva har. Även det motsatta gäller: om vi har överskott på vindel och exporterar, så innebär ofta en utebliven export genom laddning av elbil att motsvarande elanvändning på kontinenten blir något smutsigare. Herr Müller i Hamburg vill rosta sina brödskivor oavsett om vi laddar en elbil i Sverige eller inte. Möjligen avstår Herr Müller från detta om det blir för dyrt. Men bara då. Och det är hela idén med spotmarknaden: att balansera tillgång och efterfrågan i elnäten. Att förneka detta är ingen idé. Det finns uppenbara bevis i form av en otroligt varierande prisbild på elenergi som knappast kan ha undgått någon vid det här laget.


Verdi skrev:Det finns såklart problem med elproduktionen och kapacitetsbrist i elnäten men det har inte så mycket med elbilar som okunniga tror.
Ja, det finns stora problem elproduktionen och kapacitetsbrist i elnäten som dessutom växer och växer. Elbilarnas bidrag till dessa problem är rent eltekniskt inte så stora i nuläget, helt korrekt analys. Men elbilarnas bidrag till problemen blir av en helt annan storlek om det blir miljontals elbilar och vi har fortsatt att försämra vårt elnät ytterligare.


Verdi skrev:Rent mängdmässigt så producerar vi redan idag mer än tillräckligt för att ladda 5 miljoner elbilar. Är ju bara att se till vår elexport.
Korrekt. Om hela bilparken ställs om till elbilar så blir det energimängder runt 10-15 TWh som behövs. Detta är inget problem på årsbasis då denna elenergimängd redan finns idag. Men antalet timmar årligen när effekten inte finns kommer öka mycket. Det kommer ställa stora krav på den sk. användarflexibiliteten som inte utretts. Det går troligen heller inte att öka energiuttaget i lokalnäten med 10-15 TWh utan betydande investeringar. Redan idag tvingas man säga nej till energikrävande företagsetableringar i vissa områden. Men elbilar kan även bidra med utjämning och lagringsmöjligheter, så just elbilar bör inte betraktas som bara elförbrukare, även om de netto är det. Energi förhåller sig till effekt*tid. Just tidsaspekten kommer man åt med utjämning/lagring. Samtidigt spås ju hela samhällets totala elförbrukning att nästan dubbleras inom ganska snar framtid. Men oavsett så innebär ökat energiuttag att vi exporterar mindre till länder med mer tvivelaktig elmix, så den totala klimatnyttan blir mindre än vad man ofta tror. Dagens energipolitik bidrar mycket till denna situation. Man lägger ner planerbar produktion och bygger ut intermittent produktion. Sedan vill man öka elenergiförbrukningen, men även effektuttaget. Sedan börjar verkligheten göra sig påmind i form av starkt varierande priser. Och fortfarande har man inte gjort en ordentlig konsekvensanalys och tagit ett helhetsgrepp om det hela.


Verdi skrev:Folk får för sig så sjukt mycket utan att vara särskilt insatta. Man märker ju hur galenskapen från Trumps USA gräver sig in i Sverige också. Kolla bara på SD och hur de flesta av deras riksdagsledamöter inte är vaccinerade och nån kallade till och med det för "giftspruta". Att ifrågasätta klimatförändringarna tycker jag är på samma nivå. Jag har alltid varit höger då jag tyckt att den sidan stått för förnuft, hjärna och verklighetsförankring. Men nu vet det fan. M och KD verkar tävla i att vara vulgära och verklighetsfrånvända bara för att svärma för SD.
Vad du anspelar på här kan du ju gärna utveckla om du vill. Jag tolkar det som att argumenten tryter och som ett försök till avledning genom smutskastning, etikettering och förminskning. Jag hoppas att det inte är din avsikt. Smutskastning och etikettering är enormt polariserande. Detta ser vi tillräckligt av i samhället och jag anser att sådant beteende är otroligt dåligt för debattklimatet och undergräver av vår demokrati. Argumentera ska man göra faktabaserat, så långt som ens egna kunskaper räcker. I de fall man kan lära sig något är det sannolikt bäst att lyssna. Det brukar jag försöka göra.


Verdi skrev:Så ärligt talat vet jag inte ens om jag kommer rösta öht nästa år. Vänstern håller jag inte med och jag avskyr Mp och V. Invandringen funkar inte. Det är bara så. Vad det beror på är ganska oväsentligt. Problemen finns ju där oavsett. Snart kanske vi får se en mobb som stormar riksdagen också...
Jag håller med om att i flera viktiga samhällsfrågor så finns det potential för förbättringar. Men att ge upp sin rätt att rösta anser jag inte är rätt väg. Det finns en otrolig mångfald av politiska åsikter, och det är bra. Det gäller dock att politiker som är framröstade håller sig till folkviljan, annars blir det inte bra. Det bör alltid finnas något att rösta på. Om så inte skulle vara fallet, är det fritt fram att starta eget parti. Vi ska ta vara på vår demokrati, inte ge upp den. Men var och en väljer själv. Det är också demokrati.


Verdi skrev:Varför är det förresten så viktigt att vi är självförsörjande på just el? Vi är ju inte direkt självförsörjande på petroleumprodukter. Och vad gäller mat så producerar vi bara ca 50% inom landet. Däremot producerar vi typ 110% av den el vi själva behöver.
Att vi producerar 110% av vårt elenergibehov stämmer. Men det stämmer inte att vi upprätthåller effektbalansen i alla lägen oberoende av omvärlden. Den förmågan förvann när baskraft lades ner och ersattes med intermittent kraft. Innan dess var vi självförsörjande även med effektbalans under många decennier. Jag anser att vi ska tillbaka dit. Framförallt blir det ju även en säkerhetspolitisk fråga av det i takt med att elektrifieringen av samhället ökar. Att politiker försöker försvara sin misslyckade politik med att vi minsann inte har elbrist är ett typexempel på utlämnande av vital del av sanningen. Problemet är att sådan strategi fungerar ofta eftersom gemene man inte har kunskaper för att genomskåda halvsanningar och starkt subjektiva framställanden kombinerat med starka egenintressen. Det är inte bara i energifrågan detta sker. Men personligen kan jag bara energifrågor tillräckligt för ett genomskåda. Jag blir sannolikt förd bakom ljuset i alla andra frågor jag inte kan lika mycket om.


Verdi skrev:Jag tror det är ett stort misstag att fokusera på att elbilar är bra för miljön.
Elbilar är en utmärkt lösning för att förbättra lokal miljö i t.ex. storstäder. Elbilar har inga lokala utsläpp av t.ex. partiklar eller NOx. Detta oavsett hur smutsig elproduktionen än råkar vara. Kina utnyttjar detta faktum i stor skala. Dessutom passar elbilar bra i stadsmiljö eftersom avstånden inte är så långa, hastigheterna låga och mycket tid där trafiken står stilla. Då klarar de sig med betydligt mindre batteristorlek. Jag påstår att utan t.ex. elbilar klarar vi inte stadsmiljöerna. Men om elbilar även är en lösning globalt för bilismens klimatpåverkan genom att inte bidra med CO2, beror helt på hur elenergin produceras globalt. Och den produceras till 2/3 fossilt baserad.


Verdi skrev:Det slår an fel strängar hos en viss typ av "verklighetens män".
Vad du avser med ”verkligehetens män” får du gärna utveckla om du vill. Jag tolkar det tyvärr som ytterligare etikettering och förminskning människor. Jag hoppas det inte är så. För min egen del råkar jag vara man, och jag gör mitt allra, allra bästa för att leva i verkligheten och bejaka faktiska förhållanden och alltid se i verkligen för att söka fakta. Åsiktsutbyte tar jag gärna så länge som man inte blundar för uppenbara faktiska förhållanden. Jag hoppas inte att jag är en dålig människa för det.


Verdi skrev:Hade man försökt lansera mikrovågsugnen som energisnål och miljövänlig så hade nog många självutnämnda karlakarlar vägrat köpa en sån av ren princip. Det är ju lite töntigt att bry sig om så mjuka saker som miljön. Helst ska en riktig karl inte använda hörselkåpor eller annan skyddsutrustning. För vissa är det lite fjantigt med bilbälte och vilken "kärring" använder egentligen blinkers? Ja osv. Ni fattar.
Nej, jag fattar verkligen inte. Nu kommer ett ny etikettering i form av ”kärring”. Det är inget negativt med kärringar i den faktiska meningen. Om din etikettering avser någon form av negativ framställning och att endast ”kärringar” använder blinkers så blir det ett motsatsförhållande. Att använda blinkers tyder på stort förnuft och som jag är övertygad om att kärringar i verklig mening också har sunt förnuft och använder blinkers. Jag som är en man och verklig människa använder också blinkers. Dessutom händer det ofta att jag micrar min mat. Och bälte kör jag aldrig utan. Bara som information.


Verdi skrev:Lite samma sak tycker jag det är med elbilar. De går ju så jävla bra. Blixtrande gasrespons, mer silkeslena än den finaste V12:a osv osv. Tänker på det varje gång jag gör en omkörning på halvgas med min Tesla. Att det är helt sjukt att en bil kan gå så här bra. Så varför inte fokusera på bilens egenskaper istället?
Att det är samma sak med elbilar när det gäller att etikettera människor får stå för dig. Jag håller helt med dig om alla de tekniska egenskaper du framför om din Tesla. Jag har även lagt till att jag anser att elbilar är en snabb och betydande lösning för att komma tillrätta med lokal luftföroreningar i stadsmiljöer. Elbilar kan dessutom vara bra för klimatet om elenergin framställs på bra sätt. Det gör den dock inte globalt sett.
#1470694
Verdi skrev:...Folk får för sig så sjukt mycket utan att vara särskilt insatta.
joel80 skrev:Ja det sprids så mycket strunt kring elbilar som många bara sväljer rakt av. Tråkigt med polarisering där vissa blir fanatiska motståndare utan att egentligen veta så mycket.
Ja, det sprids mycket sjukt från alla håll. Tyvärr är det inte enkelriktat, då hade det varit lite lättare att lyckas med faktabaserad informationsspridning. Polariseringen i samhället förvärras. Dagens politiker gör det inte bättre genom att i vissa fall helt sonika göra kraftiga avsteg från folkviljan. Dessutom är det inte roligt att upptäcka att politiker utnyttjar att alla människor inte kan vara experter och för människor bakom ljuset för att "förvara" sin egen politik som ibland faktiskt på faktiska grunder kan anses vara misslyckad i relation till de mål som man anser ska uppnås.
  • 1
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 390

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]