Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1299433
Som vanligt finns det en åsikt per person om vad som är en "bättre" bil.
För mig ska bilen passa alla mina användningsområden utan att jag behöver kompromissa. Sen måste det finnas någon form av habegär som inte baseras på hur mycket pengar jag sparar mot att köra den bil jag verkligen vill ha.
Har man inte fallit för Tesla eller inte gillar koreanska cross-overs (vilket ju hade varit sjukt praktiskt eftersom jag kan få en dieseldriven sån för strax under 200') så finns det ingenting på marknaden.
#1299436
@joel80, Enligt min Norske "vän" är inte Tesla en billig bil i Norge heller. Den kostar c:a en miljon, eftersom den för tillfället är befriad från inköpsskatt. Därför kostar den ungefär som en Volvo V90 som har runt 100% i inköpsskatt. Men hur många skulle välja en Tesla, om den skulle bli omkring 100% dyrare? Det var det jag trodde artikeln jag delade handlade om när jag såg rubriken. Därför sade norrmannen att om inköpsskatten togs bort, som det var risk för, blev det en bil med förbränningsmotor nästa gång.
#1299493
Förstod det Sven.. Om det bara är dom dyra Model S och Model X man väljer mellan. Det jag då menade var att det finns och är på väg många elbilar i bättre prisklass som redan idag kan bli billigare än avgasbil om man räknar in ägandekostnaderna också.
Men... För de som bara har en bil och måste kunna dra tungt får det vänta lite.

Jag fattar att det är många som känner att de behöver dragkrok.. men det är också rätt självklart att det är många som inte alls känner behov av det och aldrig förut kört med släp eller husvagn.

För mig kändes det omöjligt att köpa en avgasbil nu. Den drivningen känns så fruktansvärt tråkig när man vant sig med eldrift. Körde vår V60 idag och en Golf Sportkombi idag och det känns som att man går tillbaka 10 år i tiden. Fruktansvärt tråkigt körkänsla där man tror det är nått fel på bilen då den inte reagerar när man trycker på gasen. Så det är ju självklart också ett habegär... Där habegäret för mig för eldriften var större än det för Volvo.. Men där jag hoppas jag kan kombinera båda rätt snart.
#1299499
Tänk så olika det kan vara. Provkörde jaguar i-pace häromveckan och det var just den nervösa karraktären från stillastående som irriterade mig och jag blev t.o.m. lite åksjuk trots att jag körde själv. En programeringssak förmodligen och jag hade önskat en mer billik körkänsla.
Min favoritbil är min 10år gamla porsche. Väljer den lätt framför jaguaren även om jag skulle bli efter på 0-100.
#1299501
Jag tror att elbilar är inte tillräckligt utvecklade ännu.
De flesta är bara kort-sträcke-bilar för några få mil.
Sträckan kortas ner om man använder parkeringsvärmare och är det minus grader så blir sträckan ännu kortare.
Parkerar man den så tar den ändå ström.(urladdningen)
På sommaren är det värmeproblem att batterierna blir överhettade om man kör några få fullgas accelerationer samtidigt som räckvidden blir kortare ju fler rödljus accelerationer som så många skryter om i sina elbilar.
Det är absolut inget autobahn-lok i alla fall.(inte ens fantastiska Tesla som är mångas dröm)
Hybrid? inget överväldigande om man kör mer än 3mil sedan blir den törstig som tusan i alla fall bensindriven.
El bilens miljöpåverkan kan ju verkligen diskuteras innan bilen ens kört en kilometer har den redan påverkat miljön negativt jämfört med en fossilbil vid tillverkning.
Jag gick på niten med etanol bilarna som lanserades innan för att göra något bra för miljön istället för köpa en diesel.
Det var förmånligt i 6 mån sedan var det billigare att köra ren bensin på den,men service kostnaden på den var dyrare var 1000 mil skulle den göras.
Sålde skräpet,tyckte det var rätt mycket Ford över den bilen.
Stor förlust där eftersom det blev ett bilbyte extra för att bli av med etanol bilen.
Frågan är när kommer elbeskattningen på dessa elbilar.
Just nu är det alldeles för liten procent som kör el antagligen så det väntas med det.
Exempelvis en Renault Zoe har jag räknat på.
Batteri hyra på typ 975kr/mån utan och kört en enda meter.
Hur mycket diesel får jag för 975kr/mån?
Hur långt kommer jag på min V40CC D4 0,5l/mil per månad för 975kr?
Bättre köpa en en Renault Clio diesel eller Bensin för ekonomin.(dessa fungerar också i långkörning och man slipper ta rast så ofta)
Jag vet att jag rör om i grytan nu men det är faktiskt så.
#1299502
Kan bara inte låta bli:
När det gäller RC-bilar flygplan ,båtar.
Vilka är mer känsla i ?
Eldriven eller bränsle driven RC.
Det är samma sak med dagens elbilar tycker jag.
Joel 80 hoppas inte du blir för arg på mig nu. :-)
#1299503
Batterihyra är enormt dumt.. Det kom till för att lugna de som var nervösa för degradering av batterierna.. Biltillverkaren (tack o lov bara en!) kom på att dom kunde utnyttja folks osäkerhet och hyra ut batteriet.

Själv körde jag 30 mil igår i Leafen. Eskilstuna - Stockholm - Gävle. Hela resan kostade mig 33kr.

Stannade till och handlade på Lidl i Kungsängen på vägen hem.. Dom har snabbladdare.. Tog mig 18 min (snabb handling) sen kom jag ut och körde vidare. Hade inte behövt ladda just där men passade bra då jag behövde handla.

Gjorde mina ärenden i Stockholm och körde hemåt Gävle.. Stannade till i Uppsala.. Var hungrig och tog en varm bagle medans bilen laddade. Blev 18 minuter där också och sen hemåt.

Alltså.. Trots att jag inte har en av bilarna med längst räckvidd funkade 30 mil utmärkt. Höll runt 120km/h på motorvägen förutom sista 2 milen då jag saktade ner till 105-110km/h.

De gånger jag kör 30 mil har jag inga problem att stanna två korta stopp så.. Speciellt då jag ändå kan göra sånt jag ändå behövt. Och då summan för "bränsle" bara blev 33kr känns det som ett ännu lättare val.

Att tro att man inte kan köra längre än korta resor med elbil är felaktigt. Inte ens med den bil jag har som alltså inte har i närheten så bra räckvidd som Kona, E-niro, E-Pace, Nya 64kWh-Leafen eller Model 3 så funkar det utmärkt.
#1299504
Dex skrev:Kan bara inte låta bli:
När det gäller RC-bilar flygplan ,båtar.
Vilka är mer känsla i ?
Eldriven eller bränsle driven RC.
Det är samma sak med dagens elbilar tycker jag.
Joel 80 hoppas inte du blir för arg på mig nu. :-)
Inte alls. Det är såklart individuellt. :)

Men att jämföra med batteridrivna RC vet jag inte riktigt.. Kanske med en bra drönare då.. Full kuntroll och snabb. ;)
#1299509
joel80 skrev: fre 15 feb 2019, 23:20
Dex skrev:Kan bara inte låta bli:
När det gäller RC-bilar flygplan ,båtar.
Vilka är mer känsla i ?
Eldriven eller bränsle driven RC.
Det är samma sak med dagens elbilar tycker jag.
Joel 80 hoppas inte du blir för arg på mig nu. :-)
Inte alls. Det är såklart individuellt. :)

Men att jämföra med batteridrivna RC vet jag inte riktigt.. Kanske med en bra drönare då.. Full kuntroll och snabb. ;)
Ha ha 10 poäng på den. :-)
Drönaren är faktiskt bra exempel.
Jag ger mig helt där,fossildriven hade nog inte varit en hit där :-)
Hur är det med säkerheten i en tex Leaf om olyckan skulle vara framme?
Blir det slutladdat då kanske?
Jag kan nog tänka mig en elbil för korta sträckor som vardagsbil men är lite misstänksam mot det säkerhetsmässiga jämfört med en ordinarie Volvo?
Säkerheten är värt mycket för mig(känns lite som en försäkring som kanske kan vara avgörande)
Ekonomin är en sak men säkerheten är viktigare.
#1299518
Den är inte i klass med Volvo, men har såklart 5 stjärnor, autobroms, dödavinkelvarning, lane keep assistant etc.. Även rätt bra köregenskaper då batteriet får ner tyngdpunkten mycket samt fördelar tyngden mer centralt än i en bil med tung motor längst fram.
Sen saknar den vissa saker också som man kan se i detaljerna här:
https://www.euroncap.com/sv/results/nissan/leaf/32742
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 391

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]