Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1499911
ja, har man en xc60 auto med 4krafs som drar 0,48 behöver man ju inet bry sig om soppapriserna, jag har ett par gånger fått ner XC60in till 0,68 på en sträcka av ca 20mil, men då körde jag i konstant 90kmph. och det händer kanske 1gång per år i bästa fall. Jag snittar 1,1 på snart 11000mil, i stan vintertid med dieselvärmare drar den närmare 1,4.

I pendling mellan frugans jobb och mitt ligger jag på 0,95 på 5-600mil i bäst afall om jag kör lungt.
#1499942
VolvoB20 skrev:
Hade en ny XC60 som hyrbil när vår bil var inne på skadereparation o lackering. och hann med lite längre resor kors och tvärs över landet. Körde skyltad hastiget och det landade på 0.48 liter per mil. Sjukt imponerande för en stor fyrhjulsdriven SUV tycker jag
Det är ju ,även om inte omöjligt, siffror som inte är på något sätt representativa för bilmodellen. Enligt spritmonitor ligger snittet på över 0,7 för dieselversionerna och runt litern för bensinarna över tid...

/Thomas
#1499954
Och det betyder också att i EXTREMFALL vid enormt lugn körning utan last - så kostar det ändå 3ggr så mycket att åka dieselbil (12kr mot 4). Hur detta kan försöka framhållas som en fördel för dieselbilen är för mig helt obegripligt. Den har andra fördelar, dragkapacitet, möjligheten att bara "dra iväg" utan att tänka mm men på det driftsekonomiska planet har den inget att hämta längre om man jämför någorlunda jämnåriga bilar.
#1499960
@Lövet

Du ska inte vara med på årets upplaga av SECC (Swedish Electric Car Championship 2022).
Ystad - Haparanda t.o.r.
Starten går 13:00 från torget i Ystad den 30:e Juli.

11 bilar med än så länge.
Förutom Teslor (S, 3, X och Y) även Kia EV6, Polestar 2, Ioniq 5 och en ID4.

Gemensam middag på Stadshotellet i Haparanda på kvällen den 31a, sen start tillbaka på förmiddagen den 1:a aug.

Öppet för alla som vill och har elbil.

Inget canon-ball race utan man ska hålla lagliga hastigheter, och får taktik-ladda och välja smartast väg.


Det låter rätt sjukt men det är märkligt roligt!

Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1499961
joel80 skrev:Ystad - Haparanda t.o.r.
Ystad - Haparanda med en Etron med lilla batteriet? Vill du ta död på mig? :-D :-D Nä det får kanske bli aktuellt när jag fått Teslan :party:
#1499967
Lövet skrev:
joel80 skrev:Ystad - Haparanda t.o.r.
Ystad - Haparanda med en Etron med lilla batteriet? Vill du ta död på mig? :-D :-D Nä det får kanske bli aktuellt när jag fått Teslan :party:
Vi hade en E-tron med förra året... Den kom i och för sig sist... Bild
Men det gick!


#1499970
Lövet skrev: sön 22 maj 2022, 11:40 Och det betyder också att i EXTREMFALL vid enormt lugn körning utan last - så kostar det ändå 3ggr så mycket att åka dieselbil (12kr mot 4). Hur detta kan försöka framhållas som en fördel för dieselbilen är för mig helt obegripligt. Den har andra fördelar, dragkapacitet, möjligheten att bara "dra iväg" utan att tänka mm men på det driftsekonomiska planet har den inget att hämta längre om man jämför någorlunda jämnåriga bilar.
En IX som drar mina släp kostar drygt 90 kr per mil i leasing, sen med el och försäkring landar det en bra bit över 100 kr/mil totalt för mig.

Det är det jag får jämföra med en mycket billigare dieselbil som kan kan dra mina släp.

Skillnaden på 4 och 12 kr mil räcker ju inte långt i kalkylen.
#1499978
Lövet skrev: sön 22 maj 2022, 11:40 Och det betyder också att i EXTREMFALL vid enormt lugn körning utan last - så kostar det ändå 3ggr så mycket att åka dieselbil (12kr mot 4). Hur detta kan försöka framhållas som en fördel för dieselbilen är för mig helt obegripligt. Den har andra fördelar, dragkapacitet, möjligheten att bara "dra iväg" utan att tänka mm men på det driftsekonomiska planet har den inget att hämta längre om man jämför någorlunda jämnåriga bilar.
Sedan går det ju inte bara att jämföra rakt av sådär heller, jag har ju ingen elbil idag och ska jag ersätta XC60in med något likvärdigt ska jag ju hosta upp 3-500k beroende på. Jag sätter mig inet i en MG el Kia, mazda el nåt sånt, var faktisk och frågade på en Q4a för skojs skull, över 700k och 2års väntetid... Men visst, vill man bara ta sig fram kan man ju leasa det billigaste elbil som finns och kör man max 1000mil per år funkar det väl.
#1499979
så det går ju inte att bara säga, köp en elbil och tjäna pengar. Var väl någon som hade jämfört sin <Tesla och A4a över 6år och det var en hel del oförutsedda utgifter som dök upp med teslan, åt tex däck, fick byta däck varje säsong. osv, sedan har du ju försäkringar att ta i beaktning ochså osv osv, det låte rju på månag som att det är bara att köpa och köra sedan sparar du pengar, nä, riktigt så enkelt är det ju inte för de flesta, merparten kommer ju med största sannolikhet att köra bensin/diesel om 5-10år ochså.
#1499981
Derank skrev: sön 22 maj 2022, 18:26 så det går ju inte att bara säga, köp en elbil och tjäna pengar. Var väl någon som hade jämfört sin <Tesla och A4a över 6år och det var en hel del oförutsedda utgifter som dök upp med teslan, åt tex däck, fick byta däck varje säsong. osv, sedan har du ju försäkringar att ta i beaktning ochså osv osv, det låte rju på månag som att det är bara att köpa och köra sedan sparar du pengar, nä, riktigt så enkelt är det ju inte för de flesta, merparten kommer ju med största sannolikhet att köra bensin/diesel om 5-10år ochså.
Men det vore sjukt intressant om du hade gått över till el och sett vad förbrukningen landat på och vad räckvidden blitt. Massor med värme för att smälta is och snö, pjäxan i pannrummet, hög fart och mycket start och stopp.
Du ligger ju på dubbla dieselförbrukningen mot mig. Undrar om du dragit dubbelt så mycket el om vi haft elbilar.
  • 1
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 313
  • 390

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]