Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1575175
VolvoB20 skrev: fre 05 apr 2024, 16:02 Nej, Spotpriset är INTE hela kostnaden för elen jag konsumerar. Ska jag ladda min bil hemma måste jag betala både fasta och rörliga kostnaden för att få hem elen till fastigheten, på samma sätt jag som en del av priset vid pump är inräknat i priset på 19 kr.

Ska vi jämföra ska vi jämföra med samma förutsättning
Både rörliga och fasta kostnader måste givetvis tas med i beräkningen om man laddar 'hemma' 👍.. Egentligen även kostnaden för laddpunkten..
#1575176
VolvoB20 skrev:Nej, Spotpriset är INTE hela kostnaden för elen jag konsumerar. Ska jag ladda min bil hemma måste jag betala både fasta och rörliga kostnaden för att få hem elen till fastigheten, på samma sätt jag som en del av priset vid pump är inräknat i priset på 19 kr.

Ska vi jämföra ska vi jämföra med samma förutsättning
Det har ingen sagt heller. Vi pratade om andel skatt per kWh. Spotpriset är grunden. Vissa elleverantörer tar några ören extra i avgift per kWh. Sen har man den stora delen med energiskatt som är lika oavsett elpriset, det gör att det kan skilja mellan 400% påslag och under 100% påslag.
Abonnemanget har inget med direkta kostnaden per kWh att göra. Att du laddar 100kWh extra en månad ökar inte på dina fasta avgifter.
#1575177
De fasta kostnaderna ska egentligen slås ut på de saker som drar nytta av, de fasta kostnaderna.. Procentuellt, för att få fram ett absolut tal för t ex laddning..
Därtill ska inköp av laddare, laddkabel och installationskostnader läggas till, där 'installationen' torde ha betydligt längre 'avskrivningstid' än själva laddaren och laddkabeln (för vissa är det dock en stor kostnad, som får hyfsat stor inverkan).. De två sista delarna får man dock absolut budgetera för, att de kanske behöver bytas ut efter x-xx år..
#1575180

Okalettos skrev:De fasta kostnaderna ska egentligen slås ut på de saker som drar nytta av, de fasta kostnaderna.. Procentuellt, för att få fram ett absolut tal för t ex laddning..
Därtill ska inköp av laddare, laddkabel och installationskostnader läggas till, där 'installationen' torde ha betydligt längre 'avskrivningstid' än själva laddaren och laddkabeln (för vissa är det dock en stor kostnad, som får hyfsat stor inverkan).. De två sista delarna får man dock absolut budgetera för, att de kanske behöver bytas ut efter x-xx år..
Jag har haft laddare i 6 år nu, laddar i snitt drygt 400 kWh/månad, alltså kring 5000 kWh/år.
Har alltså laddat kring 30000 kWh från den nu. Kostnaden för installation inklusive laddare var 6500kr. Den kommer troligen hålla minst lika länge till, så kostnaden per kWh blir väldigt låg.
Laddkabel följer med de flesta bilarna, men jag har köpt en extra till garaget så det alltid sitter en. Ingen nödvändig investering men skönt. Den kostade ca 1900kr.

Skulle säga att all kostnad för sånt är mycket mindre än den extra kostnad för olja och ev adblue man åker på som fossilbilist.

Att laddaren dessutom är "smart" så att jag typ jämt kan ladda då det är som billigast spar ytterligare en bra slant.
#1575181
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 16:41
Okalettos skrev:De fasta kostnaderna ska egentligen slås ut på de saker som drar nytta av, de fasta kostnaderna.. Procentuellt, för att få fram ett absolut tal för t ex laddning..
Därtill ska inköp av laddare, laddkabel och installationskostnader läggas till, där 'installationen' torde ha betydligt längre 'avskrivningstid' än själva laddaren och laddkabeln (för vissa är det dock en stor kostnad, som får hyfsat stor inverkan).. De två sista delarna får man dock absolut budgetera för, att de kanske behöver bytas ut efter x-xx år..
Jag har haft laddare i 6 år nu, laddar i snitt drygt 400 kWh/månad, alltså kring 5000 kWh/år.
Har alltså laddat kring 30000 kWh från den nu. Kostnaden för installation inklusive laddare var 6500kr. Den kommer troligen hålla minst lika länge till, så kostnaden per kWh blir väldigt låg.
Laddkabel följer med de flesta bilarna, men jag har köpt en extra till garaget så det alltid sitter en. Ingen nödvändig investering men skönt. Den kostade ca 1900kr.

Skulle säga att all kostnad för sånt är mycket mindre än den extra kostnad för olja och ev adblue man åker på som fossilbilist.

Att laddaren dessutom är "smart" så att jag typ jämt kan ladda då det är som billigast spar ytterligare en bra slant.
Absolut, bor man i villa så ;-).. Bor man i radhus i en samfällighet så kan det röra sig om ett par tusen kr per år (på 10år) för de som bor längst ifrån garagen (läs p-plats utomhus, om man vill ladda), beroende på hur föreningen bestämt att laddstolpar ska finansieras..
#1575183
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 16:13 Abonnemanget har inget med direkta kostnaden per kWh att göra. Att du laddar 100kWh extra en månad ökar inte p dina fasta avgifter.
Jag räknar bara på vad elen kostar fram till min fastighet. Självklart måste jag räkna med den fasta kostnaden, annars får jag ingen el levererad överhuvudtaget.

Om jag inte räknar med fasta kostnaden blir det ju helt absurt,det blir ju som att säga att mitt bredband och mobil är helt gratis eftersom jag bara betalar fastkostnad :-o

Och jag räknar inte på laddningen separat, räknar bara på vad elen kostar totalt och hur stor del som är skatter, oavsett vad jag förbrukar den.

Du får ju till att skatten är extremt hög för du räknar ju bort alla kostnader utom spotpriset.Då kan du ju ta en dag dag spotpriset är 1 öre och säga att skatten är 4100% :-o :-o :-o

Jag summerar hellre vad jag betalat total för elen hem till fastigheten under ett år och då är andelen skatt betydligt lägre än andelen skatt jag betalat på bensin/diesel under samma år

Så jag håller inte alls med din uppfattning att skatten på el är mycket högre, tvärt om.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1575187
20FJan skrev: fre 05 apr 2024, 16:58 Och jag tycker andelen skatt är ointressant, då vi pratar bil borde skatt per km var mer relevant att jämföra. Som visar att skatten blir väldigt låg för elbilar. (Positivt)
Jo man börjar väl upptäcka att elbilarna betalar sjukt låg skatt i jämförelse

https://www.motormagasinet.se/article/v ... _pa_island
#1575188
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 16:13 Abonnemanget har inget med direkta kostnaden per kWh att göra. Att du laddar 100kWh extra en månad ökar inte p dina fasta avgifter.
Jag räknar bara på vad elen kostar fram till min fastighet. Självklart måste jag räkna med den fasta kostnaden, annars får jag ingen el levererad överhuvudtaget.

Om jag inte räknar med fasta kostnaden blir det ju helt absurt,det blir ju som att säga att mitt bredband och mobil är helt gratis eftersom jag bara betalar fastkostnad :-o

Och jag räknar inte på laddningen separat, räknar bara på vad elen kostar totalt och hur stor del som är skatter, oavsett vad jag förbrukar den.

Du får ju till att skatten är extremt hög för du räknar ju bort alla kostnader utom spotpriset.Då kan du ju ta en dag dag spotpriset är 1 öre och säga att skatten är 4100% :-o :-o :-o

Jag summerar hellre vad jag betalat total för elen hem till fastigheten under ett år och då är andelen skatt betydligt lägre än andelen skatt jag betalat på bensin/diesel under samma år

Så jag håller inte alls med din uppfattning att skatten på el är mycket högre, tvärt om.
Om du räknar med fasta kostnader och ska räkna ut vad din bil faktiskt kostar att köra så blir det fel så länge du inte höjt din säkring.

Om du nödvändigtvis ska räkna med den, även om det då inte blir den summa du lagt på laddning, så får du också räkna ut hur mycket lägre kostnaden för all hushållsel blivit p.g.a bilens extra förbrukning och ta med det i beräkningen. Att du endast ska räkna in fasta kostnaderna i bilen utan att ta hänsyn till att de kostnaderna nu slås ut på fler kWh så allt annat i huset blir billigare blir fel det också.

Sen kan du ju också tänka på "hur påverkar bilens 200kWh den här månad men räkning. Hur mycket fick jag faktiskt betala för att ladda.

Har du ökat säkringen just för bilen får du ta med hela den kostnaden. Annars är det bara det löpande som påverkar din månadskostnad.
#1575190
20FJan skrev:Och jag tycker andelen skatt är ointressant, då vi pratar bil borde skatt per km var mer relevant att jämföra. Som visar att skatten blir väldigt låg för elbilar. (Positivt)
Så du tycker inte man ska betala något beroende på hur stor påverkan på miljön drivmedlet orsakar? Att bränna olja anser jag ska kosta, eftersom det orsakar samhällskostnader.
  • 1
  • 385
  • 386
  • 387
  • 388
  • 389
  • 391

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]