Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1290442
Funk skrev: fre 04 jan 2019, 19:06 Vad det gäller befolkningstätheten så kan jag inte nog rekommendera den information/statistik hans Rosling och Gapminder försöker dela med sig av. Paradoxen är att i stora delar av världen har befolkningsökningstakten inte bara stannat av utan till och med backar samtidigt som det på andra ställen fortfarande ökar. I norra Europa kommer det att behövas att antingen få hit folk eller öka fertiliteten om vi inte skall bli färre med allt vad det innebär i form av åldersfördelning med mera.
Totalt sett har antalet födda i världen inte ökat sedan runt millenieskiftet

Kolla från ca. 17-18 minuter om ni inte orkar hela timmen:


/Thomas
Går väl rätt bra med det redan, iaf till Sverige och Tyskland? Sedan vad man tycker om det finns det ju kraftigt delade meningar om. ;-) Dock ingen diskussion jag tycker vi ska börja med här kanske..
#1290555
Vad har hänt?? Att alla möjliga trådar "halkar in" på El-bilar är man van vid. Men nu har en elbilstråd börjat handla om befolkningstillväxt :-) :-)
#1290751
Är man intresserad av verkliga förhållanden med div elbilar rekommenderar jag att man besöker tesla forumet. Där är det lite mer nyanserade trådar om elbilar, även fast vissa där bara ser ett märke.......och det är tesla.

Finns en hel det trådar och tester av andra märken.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1290797
Hm.. Där får jag pisk ibland för att jag inte tycker allt med Tesla är fantastiskt.. Det är en riktigt Teslasekt där! :D
Så allt är verkligen inte så nyanserat där.. Men dom har bra koll på elbilar, miljöpåverkan och laddning/elnät.
#1290801
jag säger ju att vissa bara ser ett märke där, Tesla,märkligt vore annat iom ett Tesla forum, 99% här gråter ju när jag säger att deras Diesel volvo vibrerar mer än de flesta andra märken , då får man ju direkt till svar att deras diesel minsann inte vibrerar.

Finns ju inte en Volvo diesel som man inet känner vibrationerna i kroppen i.

Men på Tesla forumet fins det fler som avhandlar elbilar bla, och inte bara Tesla, och där har man folk som ochså äger Tesla som säger att Tesla har många fel och brister, och de skribenterna blir ochså snabbt, hatade, men man får en mer nykter syn från det verkliga livet, ta bara den här som körde en Leaf 30il från göteborg, tog han 6timmar, och han hade glömt nycklarna på hotellet och det kostade han 2,5mil extra och det höll på att sabba hela resan, vilket jäkla mek säger jag bara, men inds man hålla på sådär så får man väl göra det, ingenting för mig iaf.

Hur som ett bra forum för annat än tesla ( det lilla andra som nu finns ) där ser man även problemen som finns med elbilar, och man ser att servicen ÄR inte gratis som en del här verkar tro .
#1291065
Har lånat ut min Volvo till en bekant som behövde dragkrok. Så har i två dagar kört hans Passat GTE Sedan, som är en så kallad laddhybrid.

Till bilen finns en App som jag laddade ned och kan se förbrukning m.m.

Med vinterdäck och +7 °C körde jag första dagen slut på el efter 2,2 mil.

Andra dagen körde jag mjukt ingen elvärme i stolen och utan radio 2,6 mil.

På sommaren går det nog att köra 3 mil.

Rätt bra om man klarar de flesta sträckor man kör på 3 mil mellan laddningarna. Men 140.000 kr mer i pris, nja. Bilen behöver utvecklas mer för att vara nåt att ha tycker jag. 10 mil normal körning på bara el skulle vara min absoluta minsta gräns om det skall ens vara intressant att ens överväga.

Men min bekant laddar aldrig bilen. Han visste inte ens att det finns en App. Han orkar inte pilla med sladdar och parkera på en laddparkering som är 100 meter längre att gå än de andra parkeringarna på jobbet för att det är krångligt. Så varför en sådan bil????
Jo för att företaget lät honom köpa en en sån och han får lägre förmånsvärde. Ganska mycket lägre tydligen. Men jag frågade om han skulle ladda så slipper han tanka bensin lika ofta. Han svarade att han har provat en gång att ladda en gång och då kom han 2 mil på el och det var för lite. Han kör rätt fort och har en hård körstil, gasar mycket och bromsar och så. Han sa att han ändå är på bensinstationen ofta för att köpa snus och mackor m.m. och då passar på att tanka. Han har inte varit i en livsmedelsaffär på flera år. Han vet inte ens hur man startar tvättmaskinen eller diskmaskinen och har aldrig städat hemma. Hans fru sköter om de detaljerna... :-D

Han är dock en kul prick, alltid glad och social och full fart.

Har inte tänkt på att alla inte köper en laddhybrid för att de skall ladda, utan för att spara fläsk på förmånsvärdet.
#1291111
C.W. skrev: tis 08 jan 2019, 15:46 men hur mycket drar bilen på bensin?
Jag menar vad är då vinsten med att ha laddhybrid?
Enligt Appen Passat GTE Sedan med odubbade vinterdäck, när jag körde med fulladdat med el, totalt 78 km på landsväg/motorväg i genomsnittshastighet 85 km/h, då drog den 0,49 liter bensin/mil, genomsnitt alla 78 km, och då var ändå cirka 2,2 mil på el-drift. Körde då varken lugnt eller hårt, utan mitt i mellan.

såg på VW.se att en Passat TSI vanlig framhjulsdriven drar 0,53 med manuell och 0,54 med automat.

Förstår bara vitsen med GTE om man klarar de flesta av sina bilresor på 3 mil mellan laddningarna
#1291113
FreddanNo1 skrev:
C.W. skrev: tis 08 jan 2019, 15:46 men hur mycket drar bilen på bensin?
Jag menar vad är då vinsten med att ha laddhybrid?
Enligt Appen Passat GTE Sedan med odubbade vinterdäck, när jag körde med fulladdat med el, totalt 78 km på landsväg/motorväg i genomsnittshastighet 85 km/h, då drog den 0,49 liter bensin/mil, genomsnitt alla 78 km, och då var ändå cirka 2,2 mil på el-drift. Körde då varken lugnt eller hårt, utan mitt i mellan.

såg på VW.se att en Passat TSI vanlig framhjulsdriven drar 0,53 med manuell och 0,54 med automat.

Förstår bara vitsen med GTE om man klarar de flesta av sina bilresor på 3 mil mellan laddningarna
Det går att ha längre räckvidd än så. Vi har runt 30st GTEer i bolaget och de rapporterar mellan 3.8mil och 4.6 mil ren eldrift. Då är det ändå motorväg för de flesta. De som rapporterar 4.6 brukar dock åka snålskjuts bakom lastbilarna. Min chef som har perfekt körcykel har tankat 1 gång på 6 månader...

En vanlig TSI snittar realistiskt runt 0.75 så det är ändå 2dl per mil i besparing givet att man laddar innan start
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 390

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]