Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1570484
Derank skrev:nä, så är det ju, tyckte bara raset var enormt, såg några Etron 55 Quatro, fullsmetade 7600mil 2020 måste gått på närmare 800-900k 369k idag, såldes dok på nån timme,
Inte kul det där, men på en dyr bil som börjar närma sig fem år (25:or kommer om ett par tre månader) och runt 1500 mil per år är det trots allt inte så orimligt. Inom märkeshandeln hade dom nog dessutom varit lite dyrare..inom märkeshandeln hade du troligen också fått möjlighet till andra garantier och förlängningar av försäkringar etc..

/Thomas
#1570486
joel80 skrev: tor 15 feb 2024, 19:31
Steffe3 skrev:Nu hänger det lite på vad vårat nästa boende blir, men genom jobbet har vi rätt bra (?) rabatter på personalbil, men måste sätta mig in i vad det gör på totalen av lönen Bild

Annars är en P2 eller P4 rätt intressant prismässigt.
Jag väntar på nya P2. Ska bli galet intressant att se skillnaden. Den ska vara rätt rejäl. Jag ska kunna ge Teslorna en rätt bra match i sommarens Ystad- Haparanda! BildBildBild
Vad menar du med ny P2?
Byggd på ny bottenplatta?
#1570487
valln skrev:
joel80 skrev: tor 15 feb 2024, 19:31
Steffe3 skrev:Nu hänger det lite på vad vårat nästa boende blir, men genom jobbet har vi rätt bra (?) rabatter på personalbil, men måste sätta mig in i vad det gör på totalen av lönen Bild

Annars är en P2 eller P4 rätt intressant prismässigt.
Jag väntar på nya P2. Ska bli galet intressant att se skillnaden. Den ska vara rätt rejäl. Jag ska kunna ge Teslorna en rätt bra match i sommarens Ystad- Haparanda! BildBildBild
Vad menar du med ny P2?
Byggd på ny bottenplatta?
De har gjort flera uppgraderingar på MY24. En liten designuppdatering i fronten där grillen nu mestadels är täckt med en "smartzone". Men sen är batteriet 82kWh istället för 78kWh, de har nyutvecklat motorerna och nu har man asynkron främre motor och den bakre motorn med permanentmagnet. Single-motorvarianten har nu RWD istället för FWD och på AWD-varianten kan nu främre motorn kopplas bort under jämn hastighet för att öka räckvidden.

Du har lite ökad kraft på bakre motorn, så på single motor-varianten är det nu ca 300hk och alltså bakhjulsdrift.

Räckvidden ska ha ökat med dryga 20% från tidigare modeller.
#1570499
Derank skrev: tor 15 feb 2024, 19:15 Audi E-tron vad hände där, de skänks bort numera, snacka om prisras.

Med 25 mils räckvidd på vintern ser folk dem som stads/shoppingbilar och det har slaktat andrahandsvärdet
#1570500
VolvoB20 skrev:Med 25 mils räckvidd på vintern ser folk dem som stads/shoppingbilar och det har slaktat andrahandsvärdet
Fast en del artiklar som skrivits i ämnet är häpnadsväckande dåliga. E-tron har alltid sålts med stora rabatter (jag fick ~170.000 rabatt) så att jämföra med listpriser är rätt meningslöst. Stort värdefall är det absolut ändå men jämfört med en Q7a som kostar 20 tusen om året i skatt plus 50.000kr diesel per år så undrar jag inte om det lönat sig ändå. Orkar inte riktigt räkna nu på telefonen ;)
#1570569
Alla elbilar utan värmepump kommer att få sitt andrahandsvärde påverkat ju fler köpare som inser att bilar utan värmepump inte är att föredra i Sverige. När de väl har en bil med värmepump så kommer de inse att batteriet alltid måste förvärmas för att värmepumpen ska fungera som tänkt.
#1570579
Fisch skrev:Alla elbilar utan värmepump kommer att få sitt andrahandsvärde påverkat ju fler köpare som inser att bilar utan värmepump inte är att föredra i Sverige. När de väl har en bil med värmepump så kommer de inse att batteriet alltid måste förvärmas för att värmepumpen ska fungera som tänkt.
Värmepump gör inte speciellt mycket många gånger. På långresor t.ex när snittfarten är hög, då blir det inte många procents besparing. Och är det kallare än 7-8 minusgrader gör det ingenting, de flesta är endast aktiva kring +10 till kring -7.

De gånger värmepump verkligen sparar energi är när det är kring 0-gradigt och man kör stadskörning. Men för mig är det sällan de tillfällena jag behöver lång räckvidd/snål förbrukning.

Det viktigaste som jag märkt vintertid är att bilen kan förvärma batteriet inför laddning. Första vintern hade jag inte det på min utan det kom i en mjukvaruuppdatering lagom till andra vintern. Det gör enormt mycket på långresor där man behöver stanna och ladda.
#1570595
Jag är ingen expert. Utan jag läste på tesla forumet om deras octo valve och har därefter läst på ännu mer och bildat mig uppfattningen att jag aldrig skulle köpa en elbil utan värmepump, eftersom det gör avsevärd stor skillnad på vintern. I alla fall på tesla.
#1570599
Fisch skrev:Jag är ingen expert. Utan jag läste på tesla forumet om deras octo valve och har därefter läst på ännu mer och bildat mig uppfattningen att jag aldrig skulle köpa en elbil utan värmepump, eftersom det gör avsevärd stor skillnad på vintern. I alla fall på tesla.
Jo det har stor betydelse för själva elen som används för uppvärmning, nånstans 30% effektivare. MEN, den el som används för uppvärmning är en relativt liten del av totalen så på total elförbrukning är det långt ifrån 30% förbättring vi pratar om. Men skillnad blir det, absolut. Nackdelen med värmepump är dock att när det är kallt (säg -5 och lägre) så låter den ganska mycket. Det stör på en annars helt tyst bil i låg fart. Jag hade nog nästan föredragit PTC element för egen del, är inte så beroende av maximal räckvidd vintertid och den är ännu snabbare och helt tyst. (Tyvärr går teslas PTC-element sönder hela tiden men det är en annan fråga)
  • 1
  • 376
  • 377
  • 378
  • 379
  • 380
  • 391
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]