Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1528826
Jag skulle mer tolka den artikeln som problem med kinesiska bilars reservdelslogistik än problem med elbilar. Ett batteribyte på en Tesla Model S (ett mkt större batteri) kostar lite drygt 120.000kr beroende på version.
#1528827
VolvoB20 skrev: lör 28 jan 2023, 09:34
StefanN skrev: lör 28 jan 2023, 06:50 En MG5 kostar 340 000:- nok ny, skulle nån då byta batteri för det priset? Nåt som inte stämmer.

Det stämmer. Batteribyte kostar 2,5 ggr bilens nypris. Därför skrotade man bilen i stället för att byta batteriet när han fick offerten.

Jag tror det är dit vi är på väg, inget kommer repareas i framtiden, man köper nytt istället
Nej,
Det stämmer inte. Hade du fortsatt läsa artikeln så klargör ju någon ansvarig på MG i Norge att något blivit fel här.

Men det är illa att denna typen av offerter finns, det spär ju på folks teorier kring att det skulle vara orimligt dyrt.

” I Jensen-Langseths fall skulle det nämligen räcka att byta det skyddande hölje som omsluter batteriet, inte hela batteriet.

En sådan reparation skulle kosta cirka 17 500 svenska kronor (exkl. moms). En klart rimligare summa.”

https://www.dagensps.se/motor/miljonsma ... isk-elbil/
#1528828
Lockis skrev: lör 28 jan 2023, 12:24
VolvoB20 skrev: lör 28 jan 2023, 09:34
StefanN skrev: lör 28 jan 2023, 06:50 En MG5 kostar 340 000:- nok ny, skulle nån då byta batteri för det priset? Nåt som inte stämmer.

Det stämmer. Batteribyte kostar 2,5 ggr bilens nypris. Därför skrotade man bilen i stället för att byta batteriet när han fick offerten.

Jag tror det är dit vi är på väg, inget kommer repareas i framtiden, man köper nytt istället
Nej,
Det stämmer inte. Hade du fortsatt läsa artikeln så klargör ju någon ansvarig på MG i Norge att något blivit fel här.

Men det är illa att denna typen av offerter finns, det spär ju på folks teorier kring att det skulle vara orimligt dyrt.

” I Jensen-Langseths fall skulle det nämligen räcka att byta det skyddande hölje som omsluter batteriet, inte hela batteriet.

En sådan reparation skulle kosta cirka 17 500 svenska kronor (exkl. moms). En klart rimligare summa.”

https://www.dagensps.se/motor/miljonsma ... isk-elbil/
Har läst hela artikeln. Höljet kostar 17500 kr men om batteriet inne i höljet behöver bytas blir det dyrt. Tex när bilen rullat 10 år och det är dags för nytt batteri eller om föremålet skadat batteriet innanför höljet. Vem lägger 970.000 på ett nytt batteri.

Jag skulle inte göra det i alla fall, när batteriet ger upp eller skadas är det skroten som gäller
#1528830
VolvoB20 skrev:Har läst hela artikeln. Höljet kostar 17500 kr men om batteriet inne i höljet behöver bytas blir det dyrt. Tex när bilen rullat 10 år och det är dags för nytt batteri eller om föremålet skadat batteriet innanför höljet. Vem lägger 970.000 på ett nytt batteri.
Ingen. Och man byter inte batterier efter 10 år heller. Det är mer sannolikt att du får byta hela motorn på en ICE bil än byta batteri på en BEV bil.
#1528862
Lövet skrev: lör 28 jan 2023, 12:45
VolvoB20 skrev:Har läst hela artikeln. Höljet kostar 17500 kr men om batteriet inne i höljet behöver bytas blir det dyrt. Tex när bilen rullat 10 år och det är dags för nytt batteri eller om föremålet skadat batteriet innanför höljet. Vem lägger 970.000 på ett nytt batteri.
Ingen. Och man byter inte batterier efter 10 år heller. Det är mer sannolikt att du får byta hela motorn på en ICE bil än byta batteri på en BEV bil.
Skulle inte bytt motor i min XC70 heller om det legat på 970.000 kr :-o
#1529195
VolvoB20 skrev: lör 28 jan 2023, 18:31
Lövet skrev: lör 28 jan 2023, 12:45
VolvoB20 skrev:Har läst hela artikeln. Höljet kostar 17500 kr men om batteriet inne i höljet behöver bytas blir det dyrt. Tex när bilen rullat 10 år och det är dags för nytt batteri eller om föremålet skadat batteriet innanför höljet. Vem lägger 970.000 på ett nytt batteri.
Ingen. Och man byter inte batterier efter 10 år heller. Det är mer sannolikt att du får byta hela motorn på en ICE bil än byta batteri på en BEV bil.
Skulle inte bytt motor i min XC70 heller om det legat på 970.000 kr :-o
Och 970000:- är inte något vanligt pris. Men, idag som det också stod i artikeln vill jag minnas finns det inte många batterier över, alla går till nya bilar. Därför är dem extremt dyra. Kommer inte höra till vanligheterna framåt.
#1529212
Lockis skrev: tis 31 jan 2023, 12:59 ..Därför är dem extremt dyra. Kommer inte höra till vanligheterna framåt.
Vanligtvis säljer biltillverkarna reservdelar för mellan 10 och 20 gånger inköpspriset. Så vi får nog vänja oss vid tanken att ett ersättningsbatteri kostar mer än en ny bensindriven småbil :-/ Enda hoppet är väl att något fristående företag renoverar och sätter i nya celler.. kräver förstås standardisering av cellerna, det kommer förhoppningsvis en bit längre fram?
#1529235
Erik Å skrev:kräver förstås standardisering av cellerna, det kommer förhoppningsvis en bit längre fram?
Tveksamt, faktiskt. Utvecklingen går snarare åt andra hållet, bort med celler och ersätt med... vad fan kallas det? typ "Pouches".. Det dyker ju upp lite var stans stup i kvarten. Dewalt t ex har ju rätt nyligen lanserat vertygsbatteriet "powerstack" med den tekniken.
Dom är både lättare och mindre sett till kapacitet än cellbatterier, samt klarar att behålla kapaciteten i betydligt lägre temperaturer än celler, samtidigt som dom inte blir lika varma. Samtliga saker superbra för elbilar - men nackdelen är att man kan glömma allt vad service och reparation av batteripack heter.

Än så länge är ju dock den teknologin alldeles för dyr för stora applikationer såsom elbilar, men det är ju dit vi är på väg iaf utan tvekan.

Jag tycker dock det talas mycket om "det är mer troligt att man måste byta motor i en ICE bil innan batteripacket i en elbil" här....... Återkom när elbilarna närmar sig 30-40 år så får vi väl se hur många som fortfarande har kvar orginalbatteriet med fullgod räckvid ;-)
Kan lova att alla mina bilar med oskruvade orginalmotorer, som alla antingen är över 30år, eller närmar sig 30år, fungerar och kommer precis lika långt som när dom rullade ut ur fabriken(om vi bortser från den ökade förbrukning pga. E5/10). Och kan lova att dom fortfarande går och kommer lika bra/långt om ytterligare 20 år(om jag inte bestämmer mig för att "trimma sönder" någon utav dom, dvs - mitt egen fel :P ).
Jag vill påstå att rasar man en ICE-motor så är det antingen fabrikations-/designfel(vilket såklart existerar), eller så gör man något väääldigt fel med dom...
Min åsikt är även att bilar(oavsett drivmedel) idag helt enkelt byggs för att vara "slit och släng" och inte något som ska hålla "så länge det bara går" som förr i tiden. Det gäller (tyvärr) istortsett allt man köper idag...
#1529238
Då väcker vi väl liv till detta med klimatbonusen...

För att få klimatbonusen måste bilen ha beställts eller köpts senast den 8 november förra året.
Men framför allt måste den ställas på senast den 31 mars 2024 – och en ansökan måste skickas in till Transportstyrelsen inom viss tid för att få bidraget.
Så lyder regeringens nya besked.


Fotnot: När det gäller leasing, taxiföretag eller vid kreditköp är det vanligt att bilen har beställts av någon annan än den som ställer på bilen för första gången. Därför görs ett undantag för dessa, så att den som ställer på bilen kan få bonus på samma sätt som tidigare. Kravet är dock att beställningen av klimatbonusbilen ska ha gjorts senast den 8 november även i dessa situationer.

https://www.bytbil.com/nyheter/regering ... usen-38543
  • 1
  • 356
  • 357
  • 358
  • 359
  • 360
  • 390
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]