Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470928
perin skrev: sön 24 okt 2021, 21:29
Läste precis att elbilar, eller snarare laddningen av dem, kommer göra oss fetare. Av just den anledningen att de ligger vid snabbmatsrestauranger. :-o
Inte måste man äta bara för man får en stund över? Man kan läsa i en bok en stund. Man kan göra inget en stund. Gå en promenad, det skulle jag nog satsa på.
/Bo
#1470938
joel80 skrev: sön 24 okt 2021, 21:46
poseidon skrev:Elsäkerhetsverket rekommenderar att du INTE laddar i vanligt eluttag. Hyr du dessutom huset vet du inget om hur installationen ser ut.

Klart det kan gå bra....

Konstigt att allt som gör att det funkar för elbilen vänds till något som kan motivera att det visst funkar idag fast det innebär risk för brand och allmän fara.
Nja, det är formulerat;
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag".

Regelbunden... alltså att man där man ofta laddar bör fixa laddbox.

I övrigt gäller vanligt vett kring el. Se till att eluttaget inte är skadat, ha koll på säkringarna och annan belastning på samma fas.
Ja, då är det ju lugnt eftersom Almedalsveckan ligger före semesterveckorna på Gotland. :-/

Det blir ju inte regelbundet för dig iaf.
Får hoppas huset brinner ner sista dagen på semestern.
#1470942
poseidon skrev: mån 25 okt 2021, 05:47
joel80 skrev: sön 24 okt 2021, 21:46
poseidon skrev:Elsäkerhetsverket rekommenderar att du INTE laddar i vanligt eluttag. Hyr du dessutom huset vet du inget om hur installationen ser ut.

Klart det kan gå bra....

Konstigt att allt som gör att det funkar för elbilen vänds till något som kan motivera att det visst funkar idag fast det innebär risk för brand och allmän fara.
Nja, det är formulerat;
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag".

Regelbunden... alltså att man där man ofta laddar bör fixa laddbox.

I övrigt gäller vanligt vett kring el. Se till att eluttaget inte är skadat, ha koll på säkringarna och annan belastning på samma fas.
Ja, då är det ju lugnt eftersom Almedalsveckan ligger före semesterveckorna på Gotland. :-/

Det blir ju inte regelbundet för dig iaf.
Får hoppas huset brinner ner sista dagen på semestern.


Hur många hus brinner ner pga elbilsladdning varje år i Sverige? Måste vara hundratals med tanke på hur farligt folk säger att det är.
#1470947
Verdi skrev: mån 25 okt 2021, 08:36
poseidon skrev: mån 25 okt 2021, 05:47
joel80 skrev: sön 24 okt 2021, 21:46 Nja, det är formulerat;
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag".

Regelbunden... alltså att man där man ofta laddar bör fixa laddbox.

I övrigt gäller vanligt vett kring el. Se till att eluttaget inte är skadat, ha koll på säkringarna och annan belastning på samma fas.
Ja, då är det ju lugnt eftersom Almedalsveckan ligger före semesterveckorna på Gotland. :-/

Det blir ju inte regelbundet för dig iaf.
Får hoppas huset brinner ner sista dagen på semestern.


Hur många hus brinner ner pga elbilsladdning varje år i Sverige? Måste vara hundratals med tanke på hur farligt folk säger att det är.
Jag fattar självklart att hus oftast inte brinner ner. Men om Elsäkerhetsverket rekommenderar något så gissar jag att det ligger något i det.
Man bör ju verkligen fundera om det dessutom är en gammal sommarstuga man hyr som man stoppar sladden i.

Du Verdi är ju bra på att relativisera problem genom översittande språkbruk så jag lägger inte så mycket vikt i vad du skriver längre.
#1470949
Behöver inte kosta många ören om man vill försäkra sig om att huset inte brinner ned.

En oskarvad ledning i rätt dimention från centralen och ett billigt uttag för några tior fastsatt på en plåtskiva så är det ju riskfritt.

Brinner uttaget upp är det ju bara att skruva dit ett nytt för en struntsumma. hände för mig med motorvärmaren, ser man bara till att inte skruva fast den i en brandfarlig trävägg så händer ju absolut noll om kontakten brinner upp mer än att säkringen går.

Bild

Visst vill man effektreglera automatisk eller köra 3-fas behövs ju mer grejjer.
#1470955
poseidon skrev:Jag fattar självklart att hus oftast inte brinner ner. Men om Elsäkerhetsverket rekommenderar något så gissar jag att det ligger något i det.
Det enda fall som jag vet bekräftat hus brunnit vid laddning där hade ägaren en äggklocketimer mellan laddaren och vägguttaget. Sen finns det fall där själva Schuko-uttaget brunnit och inte spridit sig.
  • 1
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 391

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]