Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1506401
Lucif3r skrev:Fast... Om "alla" laddar under dom "billiga timmarna", hur länge till kommer vi ha kvar "billiga timmar"? Enda anledningen till att dom är "billiga" idag är ju pga. mindre belastning då, en belastning som illa kvickt kommer tas upp av elbilsfolket som ska ladda då.
Fast mängden ström som elbilar kräver är fortfarande en rännil jämfört övrig förbrukning. Det motsvarar att slå igång spisen.
#1506404
Jo visst, men om "alla" slår på sina spisar samtidigt så blir det en rätt rejäl belastningsspik. Kanske inte sett till landet i sin helhet, men lokalt lär det allt kunna orsaka tillräckliga spikar för att elbolagen ska anse att "billiga timmar" inte existerar längre.

Och sen går det ju inte riktigt säga att det motsvarar en spis... För mig veterligen kommer folk fortsätta använda sina spisar även om dom har elbil ;-)
... Sen drar ju en spis faktiskt rejäla mängder ström, förutom kaffe/vattenkokare så är det oftast den apparat som drar mest ström i hela huset när den är på. Skillnaden är ju att man sällan har på spisen speciellt länge, men det är ju en helt annan sak.
#1506503
joel80 skrev: tis 26 jul 2022, 08:41
poseidon skrev:Så elpriset och anledning till att det är högt har inget med elbilar att göra?

Själv är jag rätt övertygad om att diskussionen om att elen kommer kosta 40kr/kwh och att vi ev får rullande strömavbrott (mycket pga Tysklands idiotiska beslut) gör att somliga funderar både 1 och 2 gånger innan de skaffar elbil.
Vem som valt timdebitering är dum nog att ladda när det är som dyrast? Många laddarna går att styra så de automatiskt laddar på de billigaste timmarna.

Trots att vi hade timmar med 8kr/kWh här i höstas/vintras så låg mitt snitt för bilen aldrig över 1:30öre/kWh inklusive alla avgifter och skatter.
Skulle säga att den överväldigande majoriteten av befolkningen inte orkar hålla på (eller ens har kompetens till) å minutkolla och pilla med inställningarna i olika appar och system.
En stor del vet inte ens vilket elbolag de har eller hur hög räntan är på bostadslånet.

Du anar inte vilka idiotiska frågor man får som ledamot i en BRF eller samfällighetsförening.

Folk förväntar sig att man stoppar i laddsladden och sen några timmar senare är det färdigladdat.
#1506534

poseidon skrev:
joel80 skrev: tis 26 jul 2022, 08:41
poseidon skrev:Så elpriset och anledning till att det är högt har inget med elbilar att göra?

Själv är jag rätt övertygad om att diskussionen om att elen kommer kosta 40kr/kwh och att vi ev får rullande strömavbrott (mycket pga Tysklands idiotiska beslut) gör att somliga funderar både 1 och 2 gånger innan de skaffar elbil.
Vem som valt timdebitering är dum nog att ladda när det är som dyrast? Många laddarna går att styra så de automatiskt laddar på de billigaste timmarna.

Trots att vi hade timmar med 8kr/kWh här i höstas/vintras så låg mitt snitt för bilen aldrig över 1:30öre/kWh inklusive alla avgifter och skatter.
Skulle säga att den överväldigande majoriteten av befolkningen inte orkar hålla på (eller ens har kompetens till) å minutkolla och pilla med inställningarna i olika appar och system.
En stor del vet inte ens vilket elbolag de har eller hur hög räntan är på bostadslånet.

Du anar inte vilka idiotiska frågor man får som ledamot i en BRF eller samfällighetsförening.

Folk förväntar sig att man stoppar i laddsladden och sen några timmar senare är det färdigladdat.
Många laddare kan göra det automatiskt. Det behövs inga speciella kunskaper.

Snittet folk behöver per dygn är inte speciellt högt. Ca 3 mil per dag är 5-6kWh per dygn. om folk laddar det under 8 timmar (utspritt så klart) handlar det om en extra efterfrågan på ca 6-700w per bil under natten. Det är väldigt mycket mindre än att laga mat. Som skrivet ovan, en väldigt liten del av den mängd energi vi gör även under dagtid.

#1507085
joel80 skrev:
apersson850 skrev:Det jag kom fram till var att om man kommer 20 mil med fullt batteri, så innebär det 14 mil med 70% av kapaciteten,
Tror det inte finna elbilar med så kort "normal" räckvidd som kan dra husvagn.
Normalt är nog kring 400-500 km räckvidd nu. Men med husvagn typ 20-25 mil.
Det jag syftade på var räckvidden med husvagn. Om det har att göra med att jag skrev och föreslog det, det vet jag inte, men nu har Teknikens värld kört med en lite mer normal husvagn. Visserligen bara med en tjänstevikt på 1300 kg. Totalvikten visserligen 1600 kg, men då de lånat den av en husvagnshandlare är den förstås inte semesterpackade. Husvagnar som används på riktigt, särskilt i den här storleken, ligger oftare över än under totalvikten.
Dessutom valde man en Hobby 490 KMF De luxe, som bara är 230 cm bred! Skillnaden i luftmotstånd på en smal och en normal vagn är avsevärd. Jag har haft en 230 bred också, så jag har märkt skillnaden.

Dessutom gav de sig ut i trafik som gjorde att farten låg under hastighetsbegränsningarna. De uppger 70-80 km/h. Det är inte korta färder runt Stockholm som jag ser som en utmaning med elektrisk dragbil. De klarar de säkert. Men på långfärd kör man som lastbilarna, för det går allra smidigast. Alltså 80-90 km/h.

Allt sammantaget kom de fram till en ökning av elförbrukningen på 90%. De hittade en laddstation där det gick att köra in med husvagnen kopplad, något de själva konstaterade är väldigt ovanligt. Däremot laddade en av de 150 kW laddare de kopplade upp sig mot tidvis med 4 kW!

Men sammantaget styrker deras resultat mitt antagande att elförbrukningen med en husvagn som min bakom skulle öka med runt 120%. Ökar bredden till 250 cm och farten höjs med 10 km/h, då ökar effektbehovet med ungefär 50%. Därmed stämmer mina räckviddsantaganden förmodligen tämligen exakt också. Alltså får man ladda åtminstone var 15:e mil, ibland oftare, om ingen laddare står på lämplig plats.
#1507091
Lösningen på lite sikt är nog att vagnarna får egna elmotorer och batterier. Men med tanke på hur många år en vagn lever så dröjer det ju bra länge innan merparten är utbytta. Men vem vet, det kanske kommer utbytesaxlar till äldre vagnar komplett med motor och batteri som en enhet.
#1507296
Sen blir det nog väldigt snabbt ett rätt stort problem(i sverige iaf) med körkortsbehörigheterna.... Redan med dom ofta markant tyngre elbilarna så kan det bli snålt med totalvikten på B-kort t ex(heck, det är snålt nog med en "vanlig" bil!). Visst kan dom göra ändringar i behörigheterna, i sinom tid... Sverige är ju inte direkt snabba av sig när det gäller sånt...

Elmotor på vagnar tror jag inte så mycket på... En bättre lösning skulle nog vara att bara ha batterier i vagnen, som kan kopplas till dragarbilen och på så sätt förlänga räckvidden.... Men vikten är ju fortfarande ett problem.... Samt att det kräver ju så klart ändringar på dragarbilen för att tillåta extern laddning under drift, samt en ny kontakt för att koppla samman batterierna i vagnen med dragarbilens.
Men det är nog fortfarande en enklare(och i sin tur, billigare) metod än att utrusta vagnar med egen motor och sofistikerade styrsystem för att styra elmotorn i fråga...
#1507313
Lucif3r skrev: ons 03 aug 2022, 03:25 Sen blir det nog väldigt snabbt ett rätt stort problem(i sverige iaf) med körkortsbehörigheterna.... Redan med dom ofta markant tyngre elbilarna så kan det bli snålt med totalvikten på B-kort t ex(heck, det är snålt nog med en "vanlig" bil!). Visst kan dom göra ändringar i behörigheterna, i sinom tid... Sverige är ju inte direkt snabba av sig när det gäller sånt...

Elmotor på vagnar tror jag inte så mycket på... En bättre lösning skulle nog vara att bara ha batterier i vagnen, som kan kopplas till dragarbilen och på så sätt förlänga räckvidden.... Men vikten är ju fortfarande ett problem.... Samt att det kräver ju så klart ändringar på dragarbilen för att tillåta extern laddning under drift, samt en ny kontakt för att koppla samman batterierna i vagnen med dragarbilens.
Men det är nog fortfarande en enklare(och i sin tur, billigare) metod än att utrusta vagnar med egen motor och sofistikerade styrsystem för att styra elmotorn i fråga...
Ligger väldigt mycket i det du skriver gällande vikter mm.

Är nog tyvärr att om man är en som åker mycket med husvagn och även med hästsläp i dagsläget får acceptera att man inte kan åka med en elbil längre sträckor (som de flesta gör). Skriver tyvärr då de som gjort det säger att det dragmässigt fungerar bra, men räckvidden blir lidande.

Elbil passar inte alla, det måste man acceptera. Men många fler kan det om man är beredd att ändra lite av sitt tänkande.
Sen måste även de som inte accepterar elbilar acceptera att det finns de som tycker de är bra och fungerar.
#1507380
JEriksson skrev:
.......Elbil passar inte alla, det måste man acceptera. Men många fler kan det om man är beredd att ändra lite av sitt tänkande.
Sen måste även de som inte accepterar elbilar acceptera att det finns de som tycker de är bra och fungerar.
Precis! Kunde inte sagt det bättre själv. :-)
För drygt ett år sedan passade inte elbil oss. I början på detta året hade det ändrats, och i och med att vi tyckte det var dags att köpa en ny bil så blev det denna gång en beställning av en helelbil. Skulle fått den nu i september men blev framflyttad till februari 2023. Visst får vi ändra lite på rutiner och tänka annorlunda när bilen ska användas. Vi är dock övertygade att det kommer gå bra. Skulle förutsättningarna ändras, eller att det inte fungerar för oss, ja då får vi väl gå tillbaka till en bensindriven bil.
  • 1
  • 322
  • 323
  • 324
  • 325
  • 326
  • 390

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]