Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1464585
TommyP86 skrev: sön 19 sep 2021, 08:35
Derank skrev:
EPSON skrev: lör 18 sep 2021, 08:49 En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Det kommer uppstå så många frågor och hinder på vägen så ingen vet svaret idag, det är nog bara att följa utvecklingen de kommande decennierna och se vad som sker. Du kommer att kunna köra din bensin och dieselbil om 10år ochså.

Jag väntar bara på att den första riktiga bilbranden i en elbil ska ställa till med något fruktansvärt, sedan är det godnatt.
Utan att vara pro det ena eller det andra, så tog kompisens bil eld mitt i natten, typ 4 timmar efter att ha blivit körd senast.
Det var en mb e280 cdi -07.
Carport och hus nedbrunnet.
Så fordonsbränder kommer vi nog fortsätta se, även de mer mystiska. Däremot är inte media alls hungriga på brinnande förbränningsbilar.
Typ som parkeringshuset vid flygplatsen i stavanger, där var patient zero en opel zafira, första klassens brandbomb med goda referenser.

Själv är jag avsevärt mer orolig för gamla rostiga gasbilar, även om de besiktas så har bilprovningarna gått från att vara tämligen noga till att leta återkommande kunder.
Absolut, bilbränder har vi idag, dok så vet du själv hur media kommer att förstora upp det hela den dagen det sker, det som inte får ske. Och jag är ochså gansla säker på att det kommer att komma lagkrav på hur man får ladda hemma/på jobbet osv.

Men det är bara att se tiden an, allt det här är nytt och ingen vet konsekvenserna idag, får konsekvenser komemr det att bli, det vet alla, bara inte vilka.
av Bannad
#1464588
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 13:51
bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
EPSON skrev:Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.
Det börjar finnas mycket statistik nu som visar att runt 30.000 mil har kapaciteten på Tesla sjunkit ungefär 15%. Att garantera en viss körsträcka innebär inte att man tror att batteriet går sönder efteråt. Det är ett jättekonstigt sätt att tänka, brukar du kalkylera med motorbyte också efter 24 månader när nybilsgarantin går ut?

Bild

Att man väljer att titta på Tesla är helt enkelt för att de funnits länge vid det här laget och många används för långkörning, övriga märken "bör" hamna på samma siffror eftersom tekniken är samma. Det som sliter på ett batteri är full urladdning och uppladdning. Ladda ofta och lite så håller de.
.
Att kalkylera är naturligtvis mer än A & O vilket jag tror har stor betydelse för de flesta bilköpare.
Det är trots sålunda riktigt att Tesla funnits länge men det innebär inte att folk vill ha en Tesla för den sakens skull.
.
Att frågan om motorbyte efter 24 mån kommer förvånar. Skulle nu Volvo ha så dåliga motorer som kräver byte efter 24 mån så är valet av annat märke givet.
.
.
av Bannad
#1464604
EPSON skrev: sön 19 sep 2021, 14:47
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 13:51
bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
EPSON skrev:Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.
Det börjar finnas mycket statistik nu som visar att runt 30.000 mil har kapaciteten på Tesla sjunkit ungefär 15%. Att garantera en viss körsträcka innebär inte att man tror att batteriet går sönder efteråt. Det är ett jättekonstigt sätt att tänka, brukar du kalkylera med motorbyte också efter 24 månader när nybilsgarantin går ut?

Bild

Att man väljer att titta på Tesla är helt enkelt för att de funnits länge vid det här laget och många används för långkörning, övriga märken "bör" hamna på samma siffror eftersom tekniken är samma. Det som sliter på ett batteri är full urladdning och uppladdning. Ladda ofta och lite så håller de.
.
Att kalkylera är naturligtvis mer än A & O vilket jag tror har stor betydelse för de flesta bilköpare.
Det är trots sålunda riktigt att Tesla funnits länge men det innebär inte att folk vill ha en Tesla för den sakens skull.
.
Att frågan om motorbyte efter 24 mån kommer förvånar. Skulle nu Volvo ha så dåliga motorer som kräver byte efter 24 mån så är valet av annat märke givet.
.
.
.

Att jämföra med att varmvattenberedarare, värmepumpar, bostadens elinstallation mm som ingår i hushållet vilket en ELbil inte gör är föga rätt. Det har inget med försäkringsbolagens bedömning att göra om det skulle börja brinna i din elbil.
.
.
#1464605
EPSON skrev:Att frågan om motorbyte efter 24 mån kommer förvånar. Skulle nu Volvo ha så dåliga motorer som kräver byte efter 24 mån så är valet av annat märke givet.
Nej och du vet ju också att det inte sker. Så varför drar du slutsatsen att eftersom garantin på batterier är 8 år så måste de bytas efteråt? För varje batteriproblem som uppstår kan jag lova att det har skett 10.000 motorras. Men det blir inga artiklar av det, helt enkelt för att det inte är nån intressant nyhet. Det lockar inte till några klick.
Derank skrev:Och jag är ochså gansla säker på att det kommer att komma lagkrav på hur man får ladda hemma/på jobbet osv.
Elsäkerhetsverket har sina regler som är tvingande kring installation, och en del rekommendationer, redan. Byggregler med brandskydd finns för garage redan. Vilken annan typ av lagstiftning tänker du ska komma?
#1464607
EPSON skrev:Att jämföra med att varmvattenberedarare, värmepumpar, bostadens elinstallation mm som ingår i hushållet vilket en ELbil inte gör är föga rätt. Det har inget med försäkringsbolagens bedömning att göra om det skulle börja brinna i din elbil.
Nej men med logik. Elen vet inte om den går till en elbil eller en varmvattenberedare. Den vet hur stark den är bara. Vad gäller försäkringsbolagens krav för elbilsladdning finnns ingenting mer än att elinstallationen ska vara fackmannamässigt gjort. Dvs precis samma sak som allt annat.
av Bannad
#1464611
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 16:09
EPSON skrev:Att jämföra med att varmvattenberedarare, värmepumpar, bostadens elinstallation mm som ingår i hushållet vilket en ELbil inte gör är föga rätt. Det har inget med försäkringsbolagens bedömning att göra om det skulle börja brinna i din elbil.
Nej men med logik. Elen vet inte om den går till en elbil eller en varmvattenberedare. Den vet hur stark den är bara. Vad gäller försäkringsbolagens krav för elbilsladdning finnns ingenting mer än att elinstallationen ska vara fackmannamässigt gjort. Dvs precis samma sak som allt annat.
.
Precis Lövet, och som jag nämnde tidigare. Försäkringsbolagen gör naturligtvis en utredning om var branden påbörjades oavsett var strömmen går. Mitt tips som jag tidigare också nämnt är att läsa försäkringsbolagets ansvar gällande elbilsbrand oavsett vilket håll elen går till. Kommer försäkringsbolaget fram till att branden startade i din elbil- så har den inte logiskt sätt startat i din vattenberedare som ingår i hushållet. Svårare än så är det inte.
.
.
#1464613
EPSON skrev:Kommer försäkringsbolaget fram till att branden startade i din elbil- så har den inte logiskt sätt startat i din vattenberedare som ingår i hushållet. Svårare än så är det inte.
.
Finns inga sådana särskilda villkor för elbil. Det står inget varken om elbil eller varmvattenberedare specifikt. Det står att elinstallationer måste vara fackmannamässigt gjorda och det är bra med det. Spelar ingen roll om elbilen orsakade branden så länge man uppfyllt det villkoret. Så ser min hemförsäkring ut och jag är rätt säker på att de flesta andra gör det också.

edit:
Skärmavbild 2021-09-19 kl. 16.39.05.png
Skärmavbild 2021-09-19 kl. 16.39.05.png (49.17 KiB) Visad 213 gånger
https://www.gjensidige.se/forsakring/pr ... 6f8a148bc8
Detta råkar vara gjensidige jag har nu, men hade TH innan och det var mycket lika sätt hur man bygger upp villkoren med generella aktsamhetskrav.
#1464616
Laddaren ingår i hushållet. Och det här skulle ju vara ett större problem med bensin/dieselbilar om det ens hade varit ett problem för försäkringsbolagen. De brinner 5 gånger oftare än elbilar.

Sen precis som Lövet skriver, att garantier är på 8 år är ju inte samma sak som att de bara håller i 8 år. Det är ju rätt tokigt tänkt, som att alla fossilbilars motorer skulle behövas bytas efter deras garantitid.

Hållbarheten rent generellt hos elbilar kommer som det ser vara längre både tidsmässigt och längdmässigt än bensin/diesel. Självklart kommer det finnas de som pajar tidigare och likaså bensin/dieselbilar som skötts bra och håller riktigt länge.
av Bannad
#1464619
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 16:08
EPSON skrev:Att frågan om motorbyte efter 24 mån kommer förvånar. Skulle nu Volvo ha så dåliga motorer som kräver byte efter 24 mån så är valet av annat märke givet.
Nej och du vet ju också att det inte sker. Så varför drar du slutsatsen att eftersom garantin på batterier är 8 år så måste de bytas efteråt? För varje batteriproblem som uppstår kan jag lova att det har skett 10.000 motorras. Men det blir inga artiklar av det, helt enkelt för att det inte är nån intressant nyhet. Det lockar inte till några klick.
Derank skrev:Och jag är ochså gansla säker på att det kommer att komma lagkrav på hur man får ladda hemma/på jobbet osv.
Elsäkerhetsverket har sina regler som är tvingande kring installation, och en del rekommendationer, redan. Byggregler med brandskydd finns för garage redan. Vilken annan typ av lagstiftning tänker du ska komma?
.
Jag vet, så varför frågan kommer är mer än förunderligt?
.
Att det föga generar i några klick vet nog dom flesta. De flesta vet nog vilket som är dyrast med en bensin/dieselmotor jämfört med en Elbil...Chassit eller motorn?
I elbilsfallet är det B-paketet som dominerar kostnaden. Kalkylerar potentiella köpare inte med den kostnaden gällande en elbil som gått sina 7-8000 mil (beroende naturligtvis på hur mycket köparen kör/år) faller dom på höga kostnader i slutändan.
.
Jag förstår ivrigheten att måla upp Tesla som förebild- NU är det ju inte bara Tesla det gäller utan de flesta fordonstillvekarna. Bilköpare har ju som sagt ha ett annat val än Tesla.
.
Och att det eventuellt har skett 10 000 motorras beror nog mer på att det finns betydligt mer b-d bilar än elbilar.
.
.
Användarvisningsbild
av joel80
#1464621

EPSON skrev:
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 16:08
EPSON skrev:Att frågan om motorbyte efter 24 mån kommer förvånar. Skulle nu Volvo ha så dåliga motorer som kräver byte efter 24 mån så är valet av annat märke givet.
Nej och du vet ju också att det inte sker. Så varför drar du slutsatsen att eftersom garantin på batterier är 8 år så måste de bytas efteråt? För varje batteriproblem som uppstår kan jag lova att det har skett 10.000 motorras. Men det blir inga artiklar av det, helt enkelt för att det inte är nån intressant nyhet. Det lockar inte till några klick.
Derank skrev:Och jag är ochså gansla säker på att det kommer att komma lagkrav på hur man får ladda hemma/på jobbet osv.
Elsäkerhetsverket har sina regler som är tvingande kring installation, och en del rekommendationer, redan. Byggregler med brandskydd finns för garage redan. Vilken annan typ av lagstiftning tänker du ska komma?
.
Jag vet, så varför frågan kommer är mer än förunderligt?
.
Att det föga generar i några klick vet nog dom flesta. De flesta vet nog vilket som är dyrast med en bensin/dieselmotor jämfört med en Elbil...Chassit eller motorn?
I elbilsfallet är det B-paketet som dominerar kostnaden. Kalkylerar potentiella köpare inte med den kostnaden gällande en elbil som gått sina 7-8000 mil (beroende naturligtvis på hur mycket köparen kör/år) faller dom på höga kostnader i slutändan.
.
Jag förstår ivrigheten att måla upp Tesla som förebild- NU är det ju inte bara Tesla det gäller utan de flesta fordonstillvekarna. Bilköpare har ju som sagt ha ett annat val än Tesla.
.
Och att det eventuellt har skett 10 000 motorras beror nog mer på att det finns betydligt mer b-d bilar än elbilar.
.
.
Du verkar läst för mycket strunt kring elbilar.
7-8000 mil? Det är ingenting med en elbil. Jag sålde min Ioniq Electric förra året som gjort nära 9000 mil. Den hade 98% batterihälsa och hade inte tappat någon märkbar räckvidd.
Man behöver inte räkna på batteribyte när man köper elbil lika lite som man normalt räknar med motorras när man köper personbil.
  • 1
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 390

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]