Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1519526
i ska faktisk slänga upp runt 850 laddplatser runt om i landet på depåerna fick jag höra för ett par veckor sedan, och det är sagt att vi anställda ska få tadel av dom, hur det sedan är tänkt att vi ska betala vet jag dok ej. är tänkt att det ska påbörjas nästa vår, men vi får se.
#1519547
Hur skulle det funka om man skaffade en kraftfull V2G bil och laddade den på firman för oskattade pengar utan förmånsvärde och sedan tar hem elen, som grädde på moset kan man ju lyfta momsen på elen dessutom. Det borde ju kunna bli lönsamt om det inte dödar batteriet vill säga.

Nu är det väl kanske inte så många som har egen firma.
#1519556
VolvoB20 skrev:Hur skulle det funka om man skaffade en kraftfull V2G bil och laddade den på firman för oskattade pengar utan förmånsvärde och sedan tar hem elen, som grädde på moset kan man ju lyfta momsen på elen dessutom. Det borde ju kunna bli lönsamt om det inte dödar batteriet vill säga.
Det går inte använda hela batteriet V2G utan bara några procent. Åtminstone VWs lösning som jag har koll på. Där pratar man om att bilen kommer tillåta 8% av batteriet till V2G.
#1520111
VolvoB20 skrev: tis 15 nov 2022, 14:31 Detta måste ju vara en morot, Ingen förmånsskatt att ladda på jobbet, sen kan du även använda elen hemma skattefritt om du har en V2G bil.

Snacka om tryck det kan bli på företagen att bygga skattefria laddplatser, vi har två laddplatser på 850 anställda,

https://www.dagensps.se/motor/formansbe ... il-slopas/
Gött, skatteverket har varit på stället där jag jobbar att det är för billigt (ej gratis) och att de måste höjja priset för att undgå förmånsbeskattning.
#1520132
varför ska det vara v´billigt att ladda på jobbet? huvudsaken är väl att du KAN ladda på jobbet, alla som bor i lägenhet tex, har ju oftast noll möjlighet att ladda hemma, då kan det väl vara bra att kunna ladda på jobbet.

Där jag jobbar har folk laddat sina hybrider gratis i snart 3år, men i somras blev det total stopp, inte ens de som har tjänstebilar fick ladda. Men nu håller man som sagt på att se över det hela, men jag tippar på att som vanligt blir det en utdragen process som tar åratal.........
#1520239
Det ses väl som en dold elbilsförmån från staten att man ska kunna få sitt drivmedel gratis/oskattat för att få ännu fler att dumpa sina dieselbilar (som staten gör allt den kan för att straffskatta och utrota) och köpa elbil.

Och företag har väl sett det som en typ av greenwashing att förbättra sin mijöimage genom att erbjuda gratis laddning.

Skatteverket lär väl klaga lite, även företag och hyresgäster kanske klagar också om folk får ladda gratis och det går på föreningen nu när elen är dyrare.
#1520412
Hoss oss blir det inte gratis, men man har inet bestämt än hur man ska ta betalt, om det nu blir några stolpar, det kan hinna ändras många gånger här. Kvarnen mal långsamt på det här företaget, om jag säger så
#1523178
Derank skrev:och där blev det uppskjutet på obetämd framtid, så kan det gå.
På min arbetsplats är det driftat av extern leverantör. Priset på laddning är genom avtal pressat för att marken upplåts av företaget..

/Thomas
  • 1
  • 345
  • 346
  • 347
  • 348
  • 349
  • 390

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]