Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1519312
Lövet skrev: mån 14 nov 2022, 09:36 https://www.wayke.se/objekt/0cd3e747-f0 ... ag-automat 538k
WOW. Den där såg ju ruggit fin ut, inte dum alls . Men hur långt kommer jag med ett tungt släp bakom, och hur lång tid tar det att ladda upp batteriet om jag behöver stanna på vägen med släpet bakom och ladda?
#1519313
Du kommer inte långt alls, så är det. Max 20 mil mellan laddningar.

Fördel med e-tron är dock att den har fantastisk laddprestanda. Laddar fort hela vägen.

Stanna med släp och ladda är i de flesta fallen krånligt. Trångt, inklämt på en McDonaldsparkering osv. De enda som har bra laddstationer är Tesla men inte ens de är gjorda för släp. Dock oftast så stora att det funkar ändå.
#1519331
Så länge såna som du B20 har behov av en bra dragbil så borde det finnas 'straffbeskattningsförmildrande omständigheter' så du med gott samvete och en någorlunda hel plånbok kan få köpa en ny dragare som går på diesel.. Men misstänker att myndighetsadministration/prövning isf skulle kosta en hyfsad slant, åtminstone om det blir motsvarande lantmäteriets priser för att stycka av en tomt eller dylikt..
Så i väntan på elbilar som klarar biffen utan att få söndrig plånbok så skulle jag glatt tuta vidare med din V70 :party:
#1519332
Om just långa dagsetapper och dragvikt över 2ton är det viktigaste - då är inte elbil nåt att byta till. Ekonomiskt är det heller inte lönsamt att byta en redan avbetalad dieselbil. Bara att tanka för 3000kr/mån och se glad ut. (2000mil x 0,7 x 27kr)
#1519400
Varit i stora staden (Stockholm) i helgen. Hamnade på NK och där stod denna Nio ET7 i entrėn. 2 motorer med sammanlagt 650 hk och en räckvidd med största batteri 100 mil pris?? Inte bland dom billigaste på marknaden.
https://alltomelbil.se/nio-lanserar-ny- ... kilometer/
I Kungsträdgården stod ett stort vitt tält uppsatt med inträde och (icke beväpnade) vakter. Undrade lite var det var för något. Vakterna stod där lördag natt när vl gick hem (4 st), det visade sig vara visning av nya Volvon (EX90??). Vi var aldrig inne och tittade
#1519403
lennarte skrev: mån 14 nov 2022, 20:43 Varit i stora staden (Stockholm) i helgen. Hamnade på NK och där stod denna Nio ET7 i entrėn. 2 motorer med sammanlagt 650 hk och en räckvidd med största batteri 100 mil pris?? Inte bland dom billigaste på marknaden.
https://alltomelbil.se/nio-lanserar-ny- ... kilometer/
I Kungsträdgården stod ett stort vitt tält uppsatt med inträde och (icke beväpnade) vakter. Undrade lite var det var för något. Vakterna stod där lördag natt när vl gick hem (4 st), det visade sig vara visning av nya Volvon (EX90??). Vi var aldrig inne och tittade
Trist att det (enligt tillverkarna, de vet nog vad de gör för att försöka överleva framöver) finns tillräckligt många kunder.. och om inte annat, höja sin 'status' på marknaden inför den kommande stora massan..
Bra att du inte sköt dig in i tältet till EX90 Lennart 😇.. Även om det iofs vore intressant att höra vad du tycker om, främst interiören..
Väldigt intressant om det snabbt och lätt går att 'byta ut' batteripacket, för en rimlig penning (?).. Lite som i början på 1900-talet isf ju (bussar visserligen) 👍
#1519490
Detta måste ju vara en morot, Ingen förmånsskatt att ladda på jobbet, sen kan du även använda elen hemma skattefritt om du har en V2G bil.

Snacka om tryck det kan bli på företagen att bygga skattefria laddplatser, vi har två laddplatser på 850 anställda,

https://www.dagensps.se/motor/formansbe ... il-slopas/
#1519491
VolvoB20 skrev:Detta måste ju vara en morot, Ingen förmånsskatt att ladda på jobbet, sen kan du även använda elen hemma skattefritt om du har en V2G bil.

Snacka om tryck det kan bli på företagen att bygga skattefria laddplatser, vi har två laddplatser på 850 anställda,

https://www.dagensps.se/motor/formansbe ... il-slopas/
Många företag idag bjuder inte på laddningen utan har investerat i partnerskap med de aktörer som finns på marknaden så den anställda debiteras av partnern för laddningen.
Så jag tror inte många kommer kunna dra nytta av detta.
#1519511
Inte jag heller. Möjligen på små bolag. De stora som har många laddplatser driver inte dem själva. I mitt fall är det Mer men det är min arbetsgivare som satt priset. Det är oförändrat sen 5 år, snacka om att jag hoppas de glömmer ändra på bra länge ;)
#1519516
Sen som de flesta hyr sina lokaler ändå väl, då investerar val knappast arbetsgivaren i laddstationer kan jag tänka mig. Behövs nog andra incitament likt när det byggdes bredband i en rasande fart för typ 22 år sedan. Nu hattar allt bara runt och inget vettigt blir gjort
  • 1
  • 344
  • 345
  • 346
  • 347
  • 348
  • 390
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]