Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1534100
Det kommer nog information så småningom. Jag skulle anta att Easee först går igenom sina alternativ och bestämmer sig för hur de ska hantera detta. Första biten blir om de accepterar Elsäkerhetsverkets beslut (https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ngsforbud/), eller om det överklagas.

Frågan är sedan vilken åtgärd som krävs. Om en extra separat jordfelsbrytare ska installeras på samtliga 100.000 installerade laddare blir det dyrt. Det är inte heller otroligt att andra länder väljer att göra samma bedömning. I så fall behövs det en gigantisk bra ansvarsförsäkring för att Easee ska överleva.

Jag hade beställt en Easee, men när det här kom upp valde jag att installera en Zotac istället. Hoppas att jag slipper strul med den.

Jag tror att det kommer att ta rätt lång tid innan alla Easee-kunder kan andas ut och vara säkra på att det inte blir något mer strul med deras laddbox.
#1534271
Malmstroem skrev: ons 15 mar 2023, 09:56 Det kommer nog information så småningom. Jag skulle anta att Easee först går igenom sina alternativ och bestämmer sig för hur de ska hantera detta. Första biten blir om de accepterar Elsäkerhetsverkets beslut (https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ngsforbud/), eller om det överklagas.

Frågan är sedan vilken åtgärd som krävs. Om en extra separat jordfelsbrytare ska installeras på samtliga 100.000 installerade laddare blir det dyrt. Det är inte heller otroligt att andra länder väljer att göra samma bedömning. I så fall behövs det en gigantisk bra ansvarsförsäkring för att Easee ska överleva.

Jag hade beställt en Easee, men när det här kom upp valde jag att installera en Zotac istället. Hoppas att jag slipper strul med den.

Jag tror att det kommer att ta rätt lång tid innan alla Easee-kunder kan andas ut och vara säkra på att det inte blir något mer strul med deras laddbox.
Kunderna är inte dem som kommer bli drabbade först om man tänker på privatpersoner. Åtminstone inte en stor del som beställt av ÅF. Själv köpte jag min via tibber, så dem blir skyldiga att implementera eventuell åtgärd och får sedan ställa krav mot easee (min tolkning).
#1535287
Kan detta vara en BMW iX4?
Den stor och laddade i Gävle idag, med sig hade de även i4:an till vänster...
.
20230325_133938_copy_1998x1416.jpg
20230325_133938_copy_1998x1416.jpg (613.61 KiB) Visad 679 gånger
#1539491
Dom brinner i varje fall väldigt bra och såg någon film om elbilsbränder på YouTube där Kineserna var klart oroade över alla dessa bränder men uppenbart inte tillverkarna som även satte fyr på hus och andra fordon pga extrem värmealstring. Så tänk dig för om du köper en billig elcykel och drar in den i något rum. Länk till filmen ...
#1545703
Tesla verkar satsa här i Stockholmstrakten.
Man är mitt uppe i (eller rent av i slutfasen av) ombyggnation av Volvo Truck Centers gamla anläggning i Huddinge, där det dessutom står ett mycket stort antal helt nya bilar.


20230701_144855_copy_2016x1512.jpg
20230701_144855_copy_2016x1512.jpg (610.35 KiB) Visad 312 gånger
20230701_144916_copy_2016x1512.jpg
20230701_144916_copy_2016x1512.jpg (761.62 KiB) Visad 312 gånger
#1545707
vjohnj skrev: lör 01 jul 2023, 16:58
fjohan82 skrev:Volvo Truck Centers gamla anläggning i Huddinge
När tog dom död på den anläggning?
Det är åtminstone ett år sen, man har en mindre anläggning i Jordbro industriområde nu förutom den i Kungens Kurva.
#1548284
VolvoB20 skrev:Kan detta vara sant?

https://carup.se/bjorn-korde-100-mil-i- ... opp-kravs/
Ja absolut.
Han gjorde det som en "painful challenge". Hade livesändning igång under hela resan. Den bilen, en Nissan Leaf från 2014 med 24kWh batteri och en räkvidd på ca 11-14 mil i bästa fall när den har 100% är helt klart ingen bra långfärdsbil. :D
Den har inte heller som moderna elbilar, batterivärming och batterikylning, så nu sommartid så överhettar den batteriet efter ca 2 snabbladdningar. Kör man dessutom motorväg och försöker hålla okej hastighet blir det ännu värre. Han laddade många korta laddningar för att inte få batteriet att bli så varmt att det gick ännu saktare.
Jag har haft efterföljaren till den Leafen, en med 40kWh batteri och ca 20 mils räckvidd (16-18 mil om man körde motorväg). Den hade inte heller aktiv kylning så efter 2 snabbladdningar på sommaren blev det drygt med ett tredje. På vintern klarade man 3 st på rad. Gjorde man alltså längre resor än ca 50 mil sommartid var det långsamt (så det undvek jag med den). Vintertid klararde man ca 55-60 mil. (en laddning till men kortare räckvidd mellan laddningarna). Jag körde t.o.r Gävle - Härnösand (ca 52 mil) med den en dag vintertid och det var okej, men mycket längre än så hade varit drygt.

Här är från 7h in.. batteriet sjukt varmt och laddningen maxar på 16-17kW istället för 45-50kW som den kan ta som bäst.
Skärmavbild 2023-07-24 kl. 22.27.21.png
Skärmavbild 2023-07-24 kl. 22.27.21.png (564.15 KiB) Visad 137 gånger
Har man kring 20 timmar över finns sändningarna kvar.🤣


Slutsatsen är nog att man inte ska ha en äldre Nissan Leaf om man ska köra mycket långkörningar. ;)
  • 1
  • 362
  • 363
  • 364
  • 365
  • 366
  • 390

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]