Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1306813
1100 spänn är väl vad man tar betalt för motoroljan som egentligen kostar 2-300. Frågan är ju vad teslaägarna hittills har fått för sina servicepengar.
Sen är det så att för en leasingbil, där underhåll ingår förvandlas servicekostnader från en intäkt till en kostnad för bilhandlaren.
#1306887
AndreasThn skrev: tor 14 mar 2019, 12:37 Ser ut att passa bättre i en lite mörkare färg, den jag sett live var rödmetallic och då ser den sådär ut :x
Jag hamnade bakom en röd Model 3 idag söder om Stockholm.
Det var inte snyggt alls, precis som du säger... Den ska vara mörk.
Dock gick den som skjuten ur en kanon när föraren gasade på... :-o :-)
#1307144
Derank skrev:elbilar är inte och kommer aldrig bli gratis i underhåll, dok så kommer efternmarknaden minska och nånstans måste man ta igen degen. I Norge har det redan visat sig


Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge
den 17 augusti 2018 08:57 | Av Flemming Haslund | Tipsa redaktionen
Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Bilbranschen i Norge blöder ekonomiskt som ett resultat av att servicen på elbilar ger betydligt mindre intäkter jämfört med på bensin- och dieselbilarna.

Allt fler elbilar på vägarna kommer att leda till dramatiska förändringar för verkstäderna. Och det talas om scenarion där verkstäder kan komma att tappa upp till halva sin omsättning.


https://www.motormagasinet.se/article/v ... en_i_norge

Nu är det här i Norge och inte aplicerbart hos tex Sverige ännu, men man kommer at lärdom av Norge och på ett el annat sätt kommer bilföretagen att försöka få igen tappet, det fattar vem som helst, det finns inga gratisluncher.
Där har du ju egentligen hela beviset på att elbilar är billigare att serva.
Om verkstäderna hittar på nått som skulle lura till sig pengar får vi hoppas att fri konkurrens löser det. Serva på en annan verkstad som inte försöker upprätthålla samma personal-antal eller tider det tar per bil.
Problemet blir ju om man tror att man ska kunna ha lika stora personalstyrkor och lokaler som tidigare, när det kommer färre bilar för reparation och servicen tar mycket kortare tid och mindre förbrukningsmaterial.

Vi som konsumenter får försöka att inte bli lurade på servicekostnader som inte finns.
#1307149
Vi är ju redan lurade idag, servicen som utförs idag är under all kritik, det vet alls.

Det är ett sätt att mjölka oss på pengar.

Och det kommer så att vara i framtiden

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1307155
Fast du är med på att bilar med ICE-motorer ändå behöver mer service än elbilar?

Tror man kan hitta nya marknader för att tjäna pengar med kommande bilar. Med OTA-uppdateringar skulle man kunna sälja nya funktioner, ändrade "skins", optimering, mm via typ app eller hemsida.

Tillverkarna behöver tänka lite nytt.
#1307156
joel80 skrev: mån 25 mar 2019, 07:14 Fast du är med på att bilar med ICE-motorer ändå behöver mer service än elbilar?
Jag är inte så säker på det. Visst slipper man byta olja och filter men det servicekrävande i en elbil i framtiden tror jag kommer vara mer avancerade tempereringssystem för värmning och kylning av batterier. Dessutom kommer man med en elbil då i större utsträckning bli hänvisad till märkesverkstäder då bilarna är mer avancerade.
Eller vad är det som ingår i en service idag som försvinner mer än olja och filter?
#1307159
Ingen växellåda och kardan.. Många rörliga delar som man slipper. Det handlar i och för sig kanske mer om minskade reparstionskostnader...

Mindre slitage på bromsar också. Jag använder bara bromsarna vid kraftiga inbromsningar, annars kör jag one pedal driving där jag ställt in hög regenerering när jag släpper upp gasen.. Så jag bromsar till 90% bara med elmotorn.

Man får komma ihåg att göra en och annan hård inbromsning ibland för att inte skivorna ska må dåligt. :)

Vad är det du menar ska kosta med temperaturreglering? Inget jag hört om som en servicekostnad på nån elbil.
#1307169
Servicekostnaden för ICE och El bilar borde vara exakt den samma. Varför. jo för det man betalar för är ju att garantin ska gälla på bilen. Det är ju därför man slantar upp alla tusenlappar.

Jag servar mina bilar själv när garantierna slutat gälla och det kostar ju inte mer än några hundralappar för olja, filter. Kostnad för kamrem och bromsar får man ju slå ut på 10.000 - 20.000 mil så det blir inte många ören.

Så det man egentligen tar betalt för, och jag betalar för som ägare av en ny bil är ju att garantin ska gälla, inte för själva servicen och därför borde det inte skilja mycket i pris framöver..
#1307170
Nej det har du nog inte. Samtidigt hittar jag ingen servicepunkt rörande växellåda/kardan.

Många elbilar börjar få värmepumpar i klimatanläggningen. Nån servicepunkt ska dom väl kunna hitta på för att få in sina 3-4000 om året för att slippa stänga igen. En fungerande serviceorganisation är väl även bra för elbilsföraten när något krånglar. Det vanligaste felet på bilar idag är väl relaterat till elektriska funktioner.
Jag vet inte vad dessa tempereringssystem innehåller. Glykol? Reglerventiler.

Angående bromsar så är det normalt skivbromsar som sällan används som drar mest underhåll. Ser inte varför det skulle bli annorlunda. Elbilar är relativt tunga bilar som samtidigt är kraftigt viktoptimiserade. Hjulupphängningar tar lika mycket stryk som på fossilbilar. Jag säger inte att en elbil är dyrare att underhålla men resonemanget att branschen, som blir pressad, skulle reagera med att sluta kräva serviceintervall låter inte rimligt. Det mesta på en service är ju kontrollpunkter. Man ska nog kunna hitta såna på en elbil...
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 391

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]