Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1432470
Nu glider vi viserligen lite offtopic men. Ett område rätt nära mig fick uppskov med nedstängningen av kopparnätet i 10 år om jag minns rätt. Det är ett område som har snudd på värdelös mobil täckning(skog, skog, och mera skog..).

Min egen tomt som ligger lite mer öppen och närmare stationerna fick inte vettig 3G mottagning fören typ 5-6 år sedan. 4G funkar fortfarande bara hjälpligt och är är lika stabilt som ett korthus mitt i blåsten, typ.
#1432524
joysam skrev:
Lövet skrev: Jag har tankat adblue 3ggr på 3200 mil och det är runt 800 mil kvar. Betalat runt 80kr per gång så ja det är spolarvätskepengar.
Har fortfarande inte tankat Adblue, efter 2600 mil, och har omkring 400 mil kvar enligt bilen.


V60 D4 MY2019
Jag har tankat adblue 2ggr på 4600mil. V90CCAWDD4Polstar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1432528
VolvoB20 skrev: fre 26 feb 2021, 19:37
Variosboy skrev: fre 26 feb 2021, 11:49 Har du helt missat att man lägger ner det gamla telenätet?

Angående statens tvinganden eller ej så kan man ju med det argumentet du själv just gav säga såhär: "staten tvingar ingen att vare sig ha bil eller att bo i en lägenhet", de valen är helt fria.
Du träffar huvudet på söiken med telenätet.

Likheten med telenätet är väl att man lägger ned det och tvingar folk att köpa mobil på ställen där ingen har byggt ut mobiltäckningen ännu så man står med men värdelös mobil och inte kan kommunicera.

Lite samma att tvinga folk I lägenhet att byta till elbil trots att det inte finns något vettigt laddingsnät för dessa bilägare.

Jag är inte emot övergången till ny teknik. Men är emot att man tvingar över folk till ny teknik men inte har byggt infrastruktur ännu så nya tekniken kan användas.

Vi blev själva av med vårt gamla kopparnät och det tog 5 år innan vi kunde få fiber. Mobiltäckningen är ofta nära noll trots riktantenn på taket.

Men enligt dig är det väl inte någon rättighet heller att ha telefon/mobil/internet. Det är bara att koppla ur gamla nätet och låta kunden vara utan i fem år innan det kommer fiber. Mobiltäckningen är fortfarande totalt kass.

Om staten går in och tvingar någon att byta till ny teknik bör man ju ta npgon form av ansvar att den går att använda. Annars är det fel att tvinga in folk.
Tvinga tvinga tvinga, ingen är tvungen.
Och som svar på din fråga så är svaret, nej, det är inte någon rättighet att ha mobil/bredband/bil. Vi har som land bestämt oss för att det är viktigare att varje individ får välja fritt än vad vi tycker att det är viktigt att tillsammans se till att tex telefonledningen går ända ut till Agda 97 år långt ut i skogen. Sen kan man såklart tycka vad man vill om det.

För övrigt pratar du om det här som om diesel och bensin kommer bli förbjudet i morgon och det förstår ju vem som helst att så inte blir fallet. Det kommer ta mååånga år, om det ens sker alls.
#1432710
blir som i Danmark, försälningen störtdök då sub togs bort och nu med nya regavgiften och slopat grundavdrag är det väl spiken i kistan

"Nu planerar regeringen flera avgiftshöjningar. Bland annat får elbilsägare istället betala 40 procent av registreringsavgiften, och 2021 höjs den nivån till 65 procent. 2021 planeras även grundavdraget tas bort. För Danmarks mest sålda elbil, Tesla Model 3, innebär det att registreringsavgiften ökar från 4 000 DKK i år till 140 000 DKK under 2021.!
#1432768
snepo skrev:Haha och folk är så lättlurade. Jaaaa köper en elbil,blir billiga mil. Det var väl en delTesla ägare som fick billiga mil,innan de började ta betalt för elen
Nu är det du dom lurar dig själv tror jag allt. Du tänker att man åker och "tankar" en elbil på samma sätt som diesel/bensin?

Att man höjt snabbladdningen (för nya Teslabilar) gör inte mycket för totalekonomin. Över 95% av ens laddning sker hemma eller där man parkerar. Att snabbladdningen kostar några kronor mer är för den absoluta majoriten rätt oväsentligt för den totala milkostnaden.
  • 1
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 390

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]