Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1485300
poseidon skrev:
Fixter skrev: sön 23 jan 2022, 20:10
StefanN skrev: Pristaket är tänkt att börja gälla 1 juli 2022. Det innebär att en bil som kostar mer än 700.00 kr måste vara registrerad senast den 31 maj för att få bonus.
Jo precis, men vem har råd o lägga 700k på bil som, även om jag skulle tjäna 40k i månaden är det rätt ansenlig summa av min lön som skulle gå åt även med klimatbonus, skulle ju vara dubbelt så dyrt kontra min fossila bil jag har. jag tror snarare man behöver sätta mer press på tillverkarna. dom sätter ju hutlösa priser för att dom också räknar in den där bonusen
Tjänstebilar. På totalen kan en dyr elbil ändå va billigare än en fossilbil som är mycket billigare i inköp.
Då tar man gärna bonusen som lök på laxen.
Precis det jag menar, behövs ingen "lök" på laxen där.. och nej det är inte avundsjuka pga av jag inte har tjänstebil etc (jag använder en beskärd del av skattepengar via jobbet ändå)
#1485483
Fixter skrev:
poseidon skrev:
Fixter skrev: sön 23 jan 2022, 20:10 Jo precis, men vem har råd o lägga 700k på bil som, även om jag skulle tjäna 40k i månaden är det rätt ansenlig summa av min lön som skulle gå åt även med klimatbonus, skulle ju vara dubbelt så dyrt kontra min fossila bil jag har. jag tror snarare man behöver sätta mer press på tillverkarna. dom sätter ju hutlösa priser för att dom också räknar in den där bonusen
Tjänstebilar. På totalen kan en dyr elbil ändå va billigare än en fossilbil som är mycket billigare i inköp.
Då tar man gärna bonusen som lök på laxen.
Precis det jag menar, behövs ingen "lök" på laxen där.. och nej det är inte avundsjuka pga av jag inte har tjänstebil etc (jag använder en beskärd del av skattepengar via jobbet ändå)
Jag tycker gränsen på 700.000 är rimlig. Visst det finns bilar som kostar mer. Men det börjar dyka upp en del bilar under 700.000 som gemene man lättare får tillgång till. Där bonusen hjälper till att ställa om.

Och som du säger, 700.000 är en dyr bil så kan man få 10% i extra rabatt på denna hjälper det till med omställningen.
Under 2023 och framåt är det även planerat att bonusen ska sänkas då den nu börjar göra sitt då bilarna blir billigare.
#1485520
700.000 som gräns, jag vad ska man säga.....

2013 fick man en stor rejäl välutrustad volvokombi som löste alla uppgifter för 8,5 basbelopp = 378.500

Idag får man inte mycket för 8,5 basbelopp = 404 600 kr.

Antingen har bilar stigit i pris dubbelt så snabbt som inflationen (vilket de mesta varor och flesta tjänster verkar göra :crying: )

Eller så har SCB inte hängt med och har räknat tokfel och missat en nolla i resultatet..
#1485521
VolvoB20 skrev:700.000 som gräns, jag vad ska man säga.....

2013 fick man en stor rejäl välutrustad volvokombi som löste alla uppgifter för 8,5 basbelopp = 378.500

Idag får man inte mycket för 8,5 basbelopp = 404 600 kr.

Antingen har bilar stigit i pris dubbelt så snabbt som inflationen (vilket de mesta varor och flesta tjänster verkar göra :crying: )

Eller så har SCB inte hängt med och har räknat tokfel och missat en nolla i resultatet..
Jodå, bilarna har skjutit i höjden. Min första nya generationens V60. en D4 Momentum Pro med massa extra kostade under 400'000. min V60 D4 AWD R-Design kostade 525'. Ett år mellan. Kanske bara är jag, men volvos priser har åtminstone skjutit i höjden. Har dålig koll på andra bilkmärken men har begärt in offerter och en Mercedes C-klass hybrid kombi kostar MINDRE än en V60 Hybrid idag.
#1485541
Lucif3r skrev: tis 25 jan 2022, 12:57 Nästan allt i hela världen har ju rusat i pris på senaste tiden... Knappast unikt för volvo
Japp, alla priser rusar upp helt galet, kollade på material till tillbyggnad förra året, upp 45% i pris , det enda som inte rusar upp är SCBs inflationssiffor, de ligger stabilt på låg nivå. :P
#1485542
VolvoB20 skrev:2013 fick man en stor rejäl välutrustad volvokombi som löste alla uppgifter för 8,5 basbelopp = 378.500
Då fick man en 200hk bil som idag kostar 30.000kr om året att tanka. Man måste skilja på kostnad och utgift återigen. Restvärdet på en elbil är bra och det kommer vara högt eftersom driftskostnaderna är så mycket lägre. Räknat på 2kr/kwh så kostar det motsvarande 4000kr/år att köra samma sträcka med elbilen. Det blir mycket pengar kvar till lite högre räntekostnader ;-)
#1485550
Lövet skrev: tis 25 jan 2022, 14:33
VolvoB20 skrev:2013 fick man en stor rejäl välutrustad volvokombi som löste alla uppgifter för 8,5 basbelopp = 378.500
Då fick man en 200hk bil som idag kostar 30.000kr om året att tanka. Man måste skilja på kostnad och utgift återigen. Restvärdet på en elbil är bra och det kommer vara högt eftersom driftskostnaderna är så mycket lägre. Räknat på 2kr/kwh så kostar det motsvarande 4000kr/år att köra samma sträcka med elbilen. Det blir mycket pengar kvar till lite högre räntekostnader ;-)
Det är ju det sättet som kommer leda till att det blir en helvetea crash i slutändan.
Inga problem att låna upp 8 millar till villan. 1.8 mille till två nya elbilar, en mille extra till renoveringen. Räntan är så låg att man kan ju passa på att låna till elräkningen också när det är så himla billigt att låna.

Att säga att det inte finns någon inflation för att man enkelt kan låna upp för att täcka alla priser som skenar upp är inte låg inflation enligt mig.

2013 låg diesel på 13 kr och jag tankade för 14000 kr för 1500 mil.

Mina grannar har över 10 mille I lån nu med sina fina nya elbilar. Jag tror de kan få det lite svettigt om räntan tex hoppar upp till 5%. Det är blir ju 50.000 i månaden bara i räntan

Om elbilen är dubbelt så dyr måste den ju också hålla dubbelt så länge om värdeminskningen ska vara samma per månad.

Och att bBensin, Diesel och El rusat upp inpris borde väl synas i inflationen, men de räknas ju in med en väldigt låg faktor.
#1485553
VolvoB20 skrev:Och att bBensin, Diesel och El rusat upp inpris borde väl synas i inflationen, men de räknas ju in med en väldigt låg faktor.
Inflationen är en sak (och där håller jag med dig att råvaror+energi räknas konstigt) men det är inte inflation som gör att en V90 T8 kostar dubbelt så mycket som en XC70. Det är den dubbla effekten och utrustningen. Batterier är också dyra hittils men kan köras in på lägre drivmedelskostnader. Min poäng är att kostnaden inte är dubbel bara för att inköpspriset är det.

Om dina grannar har 10 miljoner i bolån så har de runt 2 miljoner i årsinkomst för att klara kvotmålen som banken ställer. Grattis till dem.
av Bannad
#1485573
Fixter skrev: sön 23 jan 2022, 20:10
StefanN skrev: Pristaket är tänkt att börja gälla 1 juli 2022. Det innebär att en bil som kostar mer än 700.00 kr måste vara registrerad senast den 31 maj för att få bonus.
Jo precis, men vem har råd o lägga 700k på bil som, även om jag skulle tjäna 40k i månaden är det rätt ansenlig summa av min lön som skulle gå åt även med klimatbonus, skulle ju vara dubbelt så dyrt kontra min fossila bil jag har. jag tror snarare man behöver sätta mer press på tillverkarna. dom sätter ju hutlösa priser för att dom också räknar in den där bonusen
Jag ser att den maniska miljöanpassningen nu främjar en lugnare takt i och med att MP har försvunnit från regeringsställning. Detta visar sig också inom industrisidan.
  • 1
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 298
  • 390
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]