Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1305642
Uddlöst. Ett kabelrör är just ett kabelrör. Spelar ingen roll hur mycket kanalisation vi förlägger i mark om det inte går att leverera kraft.

Detta är inte ekvivalent med att lokalkraften dimensioneras med låt säga 50% extra matande grupper för framtida bruk.
#1305644
Klart det inte är uddlöst. Det ökar förståelsen och förutsättningarna kraftigt hos de som kommer flytta in i ett hus med de förberedelserna.
Och den andra delen av direktivet... Att alla offentliga garage med mer än 10 platser måste ha laddplats.
Eller det står parkeringar t.o.m.. Så även utomhus verkar det gälla.
#1305663
joel80 skrev:Klart det inte är uddlöst.
Enig med dig.

Dras tomrör fram redan vid nyproduktion ger det avsevärt mycket större möjligheter, till en mycket lägre kostnad, till att dra fram kabel i senare skeden.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1305674
Model 3 säljer rätt bra i Norge.. Det är lite imponerande när man ser hur många dom får plats med på en sån här fraktbåt:


Redan i Februari var det Europas mest levererade elbil, och då hade dom inte ens fått upp farten. (första i Sverige levererades precis i månadsskiftet)
Spännande att se siffrorna från mars sen..

Synd att det inte är samma tillgänglighet på andra elbilar.. Att beställa idag och få den inom en månad är sjukt bra. Men jag har lite svårt för vissa saker med Model 3 och vill ha nått annat. (läs Polestar 2). Bild
#1305775
Lövet skrev: lör 16 mar 2019, 01:32 Gah, den blev ju så ful att den inte går att åka runt i. Katastrof, ser ut som en Model X men ännu fulare. Trodde inte det gick.
Bild
Men denna var cool...
Bild
#1305777
joel80 skrev: sön 17 mar 2019, 21:06 Nu börjar lagarna komma på plats... Rätt snabbt framtaget direktiv från EU ställer krav på laddplatser på parkeringsplatser.

Det nya EU-direktivet ställer krav på laddpunkter och tomrör på parkeringar vid nyproduktion och omfattande renoveringar.
??? Det där gör ju att det kommer ta 100 år innan det blir någon fart på utbyggnaden. I befintliga bostadsområden och städer byggs det ju nada zero nothnig, ingenting alls, nya parkeringar, snarare tvärs om när det är skottpengar på bilar.

Ska man behöva åka ut till nybyggda shoppingcentrum utanför stan för att kunna ladda bilen.

Man behöver ju elektrifiera befintliga parkeringar och inrätta laddplatser på gatorna som folk hänvisas till att stå på då allt fler parkeringar försvinner när man förtätar städerna.

Var lite nostalgisk härom veckan och kollade de ställen där jag växte upp. De gamla parkeringarna har ju tagits i besittning av extra lägenheter, byggnader för sopsortering, dagis osv. Nuförtiden har ju alla fåttt gå över till att parkera på gatan.
#1305794
Kanske inte hundra år, men mer än till 2030. Om regeringens (S+MP+C+L+V) utredning om att förbjuda bilar som drivs av petroleumbaserat drivmedel 2030, blir allvar kommer Sverige,om inte stanna så, gå ner i slow-motion åren efter.
#1305830
joel80 skrev:...Men jag har lite svårt för vissa saker med Model 3 och vill ha nått annat.
Det har även jag. Efter vad jag har sett har man bantat ner hela förardisplayen av instrument till någon slags iPadliknande skärm vid sidan om av det man i normala bilar betecknar som instrumentbrädan. I mitten av kärran... så jag måste alltså kolla i allt annat än färdriktningen för att få reda på tex så enkla saker som min hastighet, etc... hålla på och pilla med en touchdisplay / menysystem vid sidan om för att manövrera grundläggande funktioner i bilen.

Snacka om förardistraktion i ljuset av debatt och lagar kring att fiffla med mobilen medan man kör bil. Eller är tanken att bilen ska köra sig själv?
#1305845
Just hastigheten kollar jag redan nu vid sidan om då jag har GPSen där och hastigheten på mätaren inte helt stämmer.
Det jag nog saknar med är fasta knappar för olika funktioner.. typ stols/rattvärme, värme på bakrutan och sånt. Men sen är det bagaget.. ett rätt litet hål.
Även byggkvalitén på kaross och sånt har verkat varit lite tveksam.. i alla fall för att vara på en bil som kostar över en halv miljon.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 390
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]