Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1305342
joel80 skrev: lör 16 mar 2019, 00:45 Hahaha.. Finns fortfarande tomtar som förnekar klimatuppvärmningen.
Lite som flat earther... Helt immuna mot fakta.
BildBildBildBildBild
Ja, hahaha det finns de ju!

Och hahaha finns många av din sort som är helt imuna mot det omvända.

Och hahaha och så finns det jag, som inte vet vad jag skall tro egentligen. Har ingen direkt åsikt för jag vet inte, det är för komplext hela diskussionen och mkt snack om skattepengar hit och dit. Får väl se om 30 år hur det blir...

Kanske gå i kyrkan mer är bra. Bästa stället för tro, tror jag.

PS. ovan länk om köldrekord i Antarktis var ett gag. :-)
#1305473
Idag körde jag en släktings maxutrustade Kia Optima hybrid (tjänstebil) som han hämtade i onsdags.
Den gick ganska behagligt när man gled runt i stan, trevligt med alla utrustning dessutom.
Det som imponerade mest var utrymmet i baksätet, jag är 190 och hade gott om plats när jag satt bakom mig själv.

Men accelerationen.... Snacka om trött bil, full gas ut på motorvägen, det bara skrek i den stackars bilen. :-o :-/
Jag tror han blev sur när jag frågade om den verkligen var tillverkad i Sydkorea, då vissa saker kändes som de kom från Nord... :x
Nej, en bil med det upplägget imponerade inte på mig, inget jag skulle betala så mycket för, den inbjöd inte för fem öre till en mer aktiv körning.
#1305529
@SBergdahl, Kan nog faktiskt inte komma på någon "vanlig" suv som jag tycker är lika misslyckad designmässigt. Model X och Y är verkligen riktiga snedsteg. Klumpiga och tunga. Oerhört mycket karossida.
#1305538
Jag har oftast inte så mycket över för Robert Collin, men här har han ett pluspoäng

https://www.bytbil.com/nyheter/hybridbi ... dSPPXurhmQ
#1305568
SvenB skrev:Jag har oftast inte så mycket över för Robert Collin, men här har han ett pluspoäng

https://www.bytbil.com/nyheter/hybridbi ... dSPPXurhmQ
Att VW Touareg är ovanligt törstig för att vara en diesel visste jag men att Volvo XC90 T8 hybrid skulle sörpla i sig över litern i verkligheten vid långkörning?

Helt otroligt att hybrider typ dessa subventioneras av svenska skattebetalare via div skojeritrixande med bonussystem, reducerat förmånsvärde, skattesats etc. Enligt en källa jag såg är den deklarerad att ha bränsleförbrukning blandad körning 0,21 l/mil, 49 g CO2/km, 1.8 kWh/mil...
#1305596
Men vad är det som är konstigt att en stor och tung 7-sitsig suv med 400hk drar 1 liter per mil vid långkörning? Batteriet är slut efter ca 3 mil och sedan är det bensinmotorn som gäller. Har haft flera tankar under 0,2 i medel med XC90 T8 Polestar med 21”. Vid den typen av körning som en plug-in-hybrid lämpar sig bäst för blir den väldigt snål!

Samma test vid stadskörning har du kanske 0,2 eller 0,0 med T8 och 1,2l/mil med Touareg diesel.
#1305607
XC90_Executive skrev:Men vad är det som är konstigt att en stor och tung 7-sitsig suv med 400hk drar 1 liter per mil vid långkörning? Batteriet är slut efter ca 3 mil och sedan är det bensinmotorn som gäller. Har haft flera tankar under 0,2 i medel med XC90 T8 Polestar med 21”. Vid den typen av körning som en plug-in-hybrid lämpar sig bäst för blir den väldigt snål!

Samma test vid stadskörning har du kanske 0,2 eller 0,0 med T8 och 1,2l/mil med Touareg diesel.
Jag ser detta som ett mycket märkligt resonemang, att det endast är möjligt att uppnå specificerad förbrukning under väldigt speciella förhållanden typ fulladdat batteri och litet blandad fiskörning i stadstrafik. Exempelvis min gamla S80 2.5T -07 (bensin, BSR steg 1) körs lätt på 0.70 - 0.80 liter per mil under samma förhållanden som i testet dvs långfärd på svensk motorväg/landsväg, dvs långt under vad denna tungt miljöpremierade hybridbilen drar.

Varför ska jag betala en straffskatt på min bil (efter att den skulle släppa ut 244 g CO2 per kilometer vilken den uppenbarligen inte gör på långa vägar) när den väsentligt värre bensinslukaren är i stort sett skattebefriad?

Helt obegripligt att vi skattebetalare ska tvingas vara med om att finansiera totalt värdelösa sk "miljö/klimatsatsningar" via riktigt korkade bonussystem. Jag gissar även att ett ansenligt antal XC90 T8-ägare är milt sagt "förvånade" att deras tungt miljöpremierade kärra drar ca 5 ggr mer soppa än redovisat när den väl körs under verkliga förhållanden på verklighetens vägar en längre sträcka. Man är ju uppe på förbrukningssiffror som kunde varit hyfsat normala för 20 år sedan...
#1305615
Lövet skrev: sön 17 mar 2019, 11:16 @SBergdahl, Kan nog faktiskt inte komma på någon "vanlig" suv som jag tycker är lika misslyckad designmässigt. Model X och Y är verkligen riktiga snedsteg. Klumpiga och tunga. Oerhört mycket karossida.
Jag tycker den är rätt genomsnittligt ful men jag håller med om att mixen MPV och SUV inte funkar designmässigt.
#1305639
Leopold skrev: sön 17 mar 2019, 19:08Jag ser detta som ett mycket märkligt resonemang, att det endast är möjligt att uppnå specificerad förbrukning under väldigt speciella förhållanden typ fulladdat batteri och litet blandad fiskörning i stadstrafik. Exempelvis min gamla S80 2.5T -07 (bensin, BSR steg 1) körs lätt på 0.70 - 0.80 liter per mil under samma förhållanden som i testet dvs långfärd på svensk motorväg/landsväg, dvs långt under vad denna tungt miljöpremierade hybridbilen drar.

Varför ska jag betala en straffskatt på min bil (efter att den skulle släppa ut 244 g CO2 per kilometer vilken den uppenbarligen inte gör på långa vägar) när den väsentligt värre bensinslukaren är i stort sett skattebefriad?

Helt obegripligt att vi skattebetalare ska tvingas vara med om att finansiera totalt värdelösa sk "miljö/klimatsatsningar" via riktigt korkade bonussystem. Jag gissar även att ett ansenligt antal XC90 T8-ägare är milt sagt "förvånade" att deras tungt miljöpremierade kärra drar ca 5 ggr mer soppa än redovisat när den väl körs under verkliga förhållanden på verklighetens vägar en längre sträcka. Man är ju uppe på förbrukningssiffror som kunde varit hyfsat normala för 20 år sedan...
Handlar mer om att välja bil efter vad man behöver. Det är absolut ingen nyhet för mig att XC90 T8 skulle dra ca 0,8 vid långkörning utan möjlighet att ladda. Jag har haft t.ex en ny XC90 D5 också och den har ,trots hälften av effekten, dragit minst dubbelt så mycket som T8an vid blandad körning. I stadskörning drar D5 10 gånger så mycket. Det är mitt ansvar att ladda så ofta det går och utnyttja eldriften i T8.

T8 är enooormt mycket mer förfinad än en 20 år gammal bil. Men det går inte att köra en 2,5+ ton tung bil med enorma fälgar och effektstark bensinmotor på 0,18 l/mil på motorväg. Det är omöjligt och är inget som Volvo påstår.

Hur vi än vänder och vrider på det är det någon som blir missnöjd med skattesystemet. Köp en elbil, få 60000kr och ladda den enbart med ”smutsig el” eller dieselverk. Då gör den verkligen ingen miljötjänst för jorden....

Eller som innan, köp en etanolbil och tanka bara bensin.
#1305640
Nu börjar lagarna komma på plats... Rätt snabbt framtaget direktiv från EU ställer krav på laddplatser på parkeringsplatser.


Det nya EU-direktivet ställer krav på laddpunkter och tomrör på parkeringar vid nyproduktion och omfattande renoveringar. Kravet på laddpunkter gäller vid nyproduktion av flerbostadshus både om parkeringen ligger i eller i anslutning till byggnaden.
Vid omfattande renoveringar gäller krav på laddpunkter om renoveringen inkluderar ombyggnad av parkeringen eller el-infrastrukturen i byggnaden. Det gäller även här både om parkeringen ligger i eller i anslutning till byggnaden.
För parkeringar i eller i anknytning till bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser gäller:

Dragning av tomrör till samtliga parkeringsplatser

För kommersiella parkeringar med fler än 10 parkeringsplatser ska det finnas:

Minst en laddpunkt samt dragning av tomrör för minst 20 procent av parkeringsplatserna.
[i\]
https://www.sabo.se/krav-pa-laddplats-f ... -direktiv/
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 390
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]