- fre 21 dec 2018, 08:10
#1287763
Enligt reklamen skall tydligen den nya Kia E-niro var "jättebra" som familjebil och jämförbar med en vanlig bil. Intressant! Kan det kanske vara nåt på allvar?
Så jag la lite tid för att kolla upp. Hittills har jag tyckt att el-bilar är nischbilar som är bra för Post Nord, kommuner där Miljöpartiet skall ha sitt för att foga sig och för överklassfamiljer som gillar att lägga fläsk på en andrabil till frun för att showa med någon slags miljöprofil, eller stilla sitt samvete. Tyvärr tycker jag det samma också nu.
Spännande, så jag kollade upp den. Den är i storlek som en 4-dörrars Golf, fast hela 10 cm längre ;)
och en sådan bil funkar inte för familjen, platsmässigt. Jo, visst får alla plats att sitta, om man skippar att ta med sig bagage. Skulle man få plats med bagaget ändå så räcker inte lastvikten på 414 kg till. Med fem i bilen, 4 passagerare alltså får man i princip skippa bagaget. Skidbox är inte en att tänka på viktmässigt. En 4-dörrars Golf bensin lastar 485 kg och det skulle räcka, bara man får plats med bagaget. Men en Golf Sportscombi är lite större bil och funkar bra för en familj och lastar ungefär samma vikt.
E-niro kostar 429.000 kr och det blir cirka 370.000 kr efter miljörabatten.
En Golf 4-dörrars kostar 212.000 kr
En Golf Sportscombi kostar 229.000 kr
En Passat kombi kostar 259.000 kr
Väljer man istället för Kia en Golf Sportscombi sparar man 141.000 kr. För de pengarna kan man köpa 9400 liter bensin och köra 18.000 mil.
Kia kostar cirka 1,5 kr/mil i kostnaden för el. Fast det är inte riktigt sant som vanligt eftersom batteriet behöver också underhållsladdas från fulladdning om bilen står ute över en helg och inte används. Sedan är ingen hänsyn tagen till ökad el-förbrukning under den svenska vintern och vinterdäck. Skulle tro att verklig el-förbrukning blir 2,5 kr/mil, På 18.000 mil blir kostnaden minst 30.000 kr. Vilket är ungefär servicekostnaden för en Golf om man lämnar in den på service på en vanlig verkstad, ej VW:s dyra verkstad. Kanske mindre el-kostnad om man har tillgång till "gratis" el någonstans.
Sedan har man böket med att behöva ladda och det blir svårt att planera för långresor.
Sedan Tesla. Inte mycket bättre. 1 miljon för att behöva ladda var 3-4 timme och kunna köra drygt 40 mil med lite marginal och böka och greja med att hitta laddstationer. Sedan kostar det 2,5 kr/mil i el i snitt att köra dem.
Förstår inte själva grejen med el-bilar alls.
Någon som inte håller med?
Så jag la lite tid för att kolla upp. Hittills har jag tyckt att el-bilar är nischbilar som är bra för Post Nord, kommuner där Miljöpartiet skall ha sitt för att foga sig och för överklassfamiljer som gillar att lägga fläsk på en andrabil till frun för att showa med någon slags miljöprofil, eller stilla sitt samvete. Tyvärr tycker jag det samma också nu.
Spännande, så jag kollade upp den. Den är i storlek som en 4-dörrars Golf, fast hela 10 cm längre ;)
och en sådan bil funkar inte för familjen, platsmässigt. Jo, visst får alla plats att sitta, om man skippar att ta med sig bagage. Skulle man få plats med bagaget ändå så räcker inte lastvikten på 414 kg till. Med fem i bilen, 4 passagerare alltså får man i princip skippa bagaget. Skidbox är inte en att tänka på viktmässigt. En 4-dörrars Golf bensin lastar 485 kg och det skulle räcka, bara man får plats med bagaget. Men en Golf Sportscombi är lite större bil och funkar bra för en familj och lastar ungefär samma vikt.
E-niro kostar 429.000 kr och det blir cirka 370.000 kr efter miljörabatten.
En Golf 4-dörrars kostar 212.000 kr
En Golf Sportscombi kostar 229.000 kr
En Passat kombi kostar 259.000 kr
Väljer man istället för Kia en Golf Sportscombi sparar man 141.000 kr. För de pengarna kan man köpa 9400 liter bensin och köra 18.000 mil.
Kia kostar cirka 1,5 kr/mil i kostnaden för el. Fast det är inte riktigt sant som vanligt eftersom batteriet behöver också underhållsladdas från fulladdning om bilen står ute över en helg och inte används. Sedan är ingen hänsyn tagen till ökad el-förbrukning under den svenska vintern och vinterdäck. Skulle tro att verklig el-förbrukning blir 2,5 kr/mil, På 18.000 mil blir kostnaden minst 30.000 kr. Vilket är ungefär servicekostnaden för en Golf om man lämnar in den på service på en vanlig verkstad, ej VW:s dyra verkstad. Kanske mindre el-kostnad om man har tillgång till "gratis" el någonstans.
Sedan har man böket med att behöva ladda och det blir svårt att planera för långresor.
Sedan Tesla. Inte mycket bättre. 1 miljon för att behöva ladda var 3-4 timme och kunna köra drygt 40 mil med lite marginal och böka och greja med att hitta laddstationer. Sedan kostar det 2,5 kr/mil i el i snitt att köra dem.
Förstår inte själva grejen med el-bilar alls.
Någon som inte håller med?