Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1462297
Jo lite tidigare här var det någon som undra vad fan man sa göra om de kommer i förbjudarfocus. Samt vad alternativet skulle vara om det inte finns bränsle undrade en annan.

Jo det alla borde gjort sedan länge protestera hårt mot dumheterna det är jävligt hög tid för det nu..
Vårat lilla land kan omöjligt rädda hela världen på något sätt alls. Som de tror. Det skulle vara bättre om de gav sig på trafiken med fraktfartyg o flyget och stor industrin det är ju där de stora problemen ligger enl det jag läst. Men det vågar nog inte MP med flera för då kan det med sannolikhet gå för dem som det gick för Palme om de lägger näsan i blöt där för det ligger mycket deg där .
Visst om man tycker det är ballt med elbil elmotorcykel osv borde man få välja själv vilket man vill och kan ha.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1462299
Vill man få volym på elektrifiering så har dock efterkonvertering av 30 år gamla bilar väldigt liten betydelse. Det är för få som är kapabla (och intresserade) av den typen av ombyggnad tyvärr. Det är vid nybilsköp som man kan få till den stora förändringen av beteende. Jag gillar dock tanken på elektrifiering av vissa klassiker för ganska många sådana har, helt ärligt, totalt värdelösa motorer. Ointressanta, bullriga, oljeläckande och klena. Klart man inte slänger ut en V8 ur en Mustang men klassikervärlden består av en massa annat också. Bilar med fina linjer men som mekaniskt är ganska bleka.
#1462300
För att förtydliga lite så syftar jag på både gamla och nya fordon i mitt inlägg ovan. Det börjar gå åt helvete för långt med hela grejen. Samt idiot priserna på bränslet. Som inte gör någon förbättring alls utan skapar bara skit.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1462303
Lövet skrev: Jag gillar dock tanken på elektrifiering av vissa klassiker för ganska många sådana har, helt ärligt, totalt värdelösa motorer. Ointressanta, bullriga, oljeläckande och klena. Klart man inte slänger ut en V8 ur en Mustang men klassikervärlden består av en massa annat också. Bilar med fina linjer men som mekaniskt är ganska bleka.
Ja var o en har sin åsikt. Enl min så renoverar man och fixar till en slö oljeläckande motor och lagar avgassystemet.
Jag tycker helt ärligt inte man förstör ett kulturarv på något vis alls vad det än är för bil eller mc.

Edit kom att tänka på varför inte ta en ny elbil istället och bygga om den till gengas det vore ballt så spar man el :laugh:
#1462365
gubbstrutt skrev:
Lövet skrev: Jag gillar dock tanken på elektrifiering av vissa klassiker för ganska många sådana har, helt ärligt, totalt värdelösa motorer. Ointressanta, bullriga, oljeläckande och klena. Klart man inte slänger ut en V8 ur en Mustang men klassikervärlden består av en massa annat också. Bilar med fina linjer men som mekaniskt är ganska bleka.
Ja var o en har sin åsikt. Enl min så renoverar man och fixar till en slö oljeläckande motor och lagar avgassystemet.
Jag tycker helt ärligt inte man förstör ett kulturarv på något vis alls vad det än är för bil eller mc.

Edit kom att tänka på varför inte ta en ny elbil istället och bygga om den till gengas det vore ballt så spar man el :laugh:
Chevrolet LS3 motorer har monterats i många äldre amerikanska bilar för att få bättre tillförlitlighet och lägre bränslekostnader. Då brukar originalmotorn sparas om någon senare vill återställa bilen till originalskick. Varför skulle man inte skulle kunna lägga i en elmotor med batteri i stället? Ljudet kommer man att sakna, helt klart! Men det kommer nog att ske, och det har redan dykt upp förtag som gör detta.
Gör det rätt så att bilen kan återställas om någon senare vill!!
#1462385
Som sagt var och en har sin åsikt och gör som hen vill med sin egendom.
Det jag vill komma fram till är...
Det är fan inte rätt att man ska bli tvingad till genom strypning (idiot priser på sämre drivmedel)
att köpa en ny elbil om man inte kan eller vill. Det samma gäller för redan befintlig bil alla har inte råd eller inte vill /kan konvertera om befintlig bil om det ens är möjligt här med alla knasiga regler.
Jag fattar heller inte hur de flesta verkar tolerera sådant här skit som de styrande kommer med hela tiden. :-/ .
Dessutom är de som styr o sparkar på fel ställe enl en del experter (se i mitt inlägg ovan). Men det är ju enklast för dem som styr att gå på vanligt folk :bored: .
Over and out för min del. :bored:
#1462427
Svensk som man är knyter man näven i fickan och gnäller på forum osv istället :-D Inte mycket annat att göra...
Vi som inte kan köpa ny elbil, eller ännu värre - leasa, och är helt beroende av egen bil kan ju gärna inte protestera genom att sluta tanka.... Det är ju precis det dom vill.... Hur vi än vänder oss så får dom som dom vill, antingen betalar vi okkerpriserna(=kling i kassas för staten), eller slutar tanka(=miljömupparna hoppar av glädje)...
#1462440
Lucif3r,
Vi får dra fram och åka cykel i ur och skur om bränsle till förbränningsmotordrivna bilarna blir hutlöst dyrt eller rent av förbjuds. Kanske hänga på gengasaggregat kan vara lösningen för vissa men det blir nog förbjudet för det är för ”smutsigt” gissar jag. Alla kan inte skaffa elbil av olika anledning, man undrar lite för framtiden vilka som har råd att ha egen elbil (köpa eller leasa t.ex.).
Kanske jag tolkar tecknen i skyn galet men jag tycker det ser lite mörkt ut för privatbilismen i framtiden på lite längre sikt. Om alla skall åka elbilar i framtiden kanske vi behöver ett jordklot till om naturresurserna skall räcka till alla batterier som behövs?
/Bo
#1462483
bem skrev:Vi får dra fram och åka cykel i ur och skur om bränsle till förbränningsmotordrivna bilarna blir hutlöst dyrt eller rent av förbjuds.
Vi får väl leta upp dom gamla hembrännings apparaterna 😱😱 Det funkade ju bra innan vi (som bor här nere) började åka till Tyskland 1 - 2 ggr om året 😇.
bem skrev:Kanske hänga på gengasaggregat
Gengas funkar inte på våra bilar du lika lätt som etanol konventering. Förbränningshastigheten är mycket lägre och våra motorer är betydligt mer högvarviga än dom förkrigsbilar som användes förra gången. Dock är knacknings tåligheten jämförbar med 100 oktan (c:a) så helt omöjligt är det inte. Räkna dock med en effektförlust på c:a 50%
  • 1
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 390

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]