Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465491
Angående Teslas batterier och livslängd.

De äldre Tesla har batterier som beräknas hålla ca 80 000 mil medans de med nyare batteripavk från senare åren har en förväntad livslängd på 160 000 mil.

https://alltomelbil.se/efter-32-000-mil ... kapacitet/

I de flesta bilar kommer alltså batterierna överleva bilarna rätt rejält. Det kommer finnas bra efterhandsmarknad för begagnade elbilsbatterier. Dels för lokal lagring, men också för de som kanske skadar sitt batteri eller på annat sätt behöver byta.
Värdet när man skrotar en bil kommer vara skapligt högt då batteriet fortfarande är värt något. Det är bra, så slipper vi kanske så många skrotbilar som bara står och rostar.
av Bannad
#1465495
joel80 skrev:Angående Teslas batterier och livslängd.

De äldre Tesla har batterier som beräknas hålla ca 80 000 mil medans de med nyare batteripavk från senare åren har en förväntad livslängd på 160 000 mil.

https://alltomelbil.se/efter-32-000-mil ... kapacitet/

I de flesta bilar kommer alltså batterierna överleva bilarna rätt rejält. Det kommer finnas bra efterhandsmarknad för begagnade elbilsbatterier. Dels för lokal lagring, men också för de som kanske skadar sitt batteri eller på annat sätt behöver byta.
Värdet när man skrotar en bil kommer vara skapligt högt då batteriet fortfarande är värt något. Det är bra, så slipper vi kanske så många skrotbilar som bara står och rostar.
.
80 000 mil.. det är ju fantastiskt!! men vad kommer den analysen ifrån?
Från Tesla.. ok.. Jo, men då tror vi/jag på vad Tesla säjer absolut, likt WV i deras utsläppsanalyser- den som kan SEO (vilket dominanta absolut företag hanterar) äger nätet. simple as that.
.
Naturligtvis förstår jag de individer som vurmar för elbilsutvecklingen och dess alla argument.
Sålunda finns en liten, liten detalj. Nu är det ju inte bara batteritillverkningen som slukar resurser från vår jord utan det mesta på elbilen likt bränsledrivna bilar. Och vad kommer elförsörjningen till bilens laddning ifrån?-- Sol, vind, vatten, olja, kärnkraft?
.
#1465499
EPSON skrev: tor 23 sep 2021, 23:52 ..80 000 mil.. det är ju fantastiskt!! men vad kommer den analysen ifrån?
Det är inte helt omöjligt att det är rent marketing BS :-D
För de flesta laddningsbara batterier (som inte är avsedda för elbilar) brukar livslängd på 1000 cykler anses vara väldigt bra, i praktiken är det många som börjar tappa orken redan nånstans mellan 100 och 500 cykler.. Ju hårdare snabbladdning och högre omgivningstemperatur, ju kortare livslängd.

Precis som Svante Arrhenius räknade ut redan i 1900-talets början så halveras livslängden på t.ex. Litiumjonbatterier för var 10:e grads temperaturhöjning. Dessutom var han en av de första som räknade på hur ökande CO2-halt i atmosfären leder till växthuseffekt. Jag har för mig att han varnade för att förbränning av kol och olja skulle orsaka ett par graders temperaturhöjning! Och det här räknade karln ut för hundra år sen! :-o
#1465503
80 000 mil… behövs många laddcykler för att uppnå det. Man kan få märkbart fler laddcykler om man inte laddar helt fullt och även inte brassar på med höga strömmar vid laddning. Nog borde det väl finnas nån elbilist som kört i trakten av 80 000 mil med sin bil? Kanske nån taxi hunnit gå så långt. Vi vanliga Svensson hinner nog inte åka så långt. Ta mig själv som exempel, jag kör inte mer än max 1500 mil per år numera. Jag finge köra i 53 år innan jag nått 80 000 mil. Jag har dock laddhybrid (V90) så alla mina mil blir inte elmil. Kanske det blir en ren elbil nästa gång, kanske en Volvo om de har nån kombi ren elbil då, annars får det bli nåt annat fabrikat som har det förhoppningsvis. Kanske man kan köra ”slut” på den, fast det hinner jag nog inte för jag fyller 60 bast härnäst.
/Bo
Senast redigerad av 5 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1465506
bem skrev:Kanske nån taxi hunnit gå så långt.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... 8-000-mil/

"Sedan 2014 har Michael Lindblad köpt sex Tesla Model S till sitt taxiåkeri i Stockholm. Den första bilen skaffades redan 2014 och den hann gå hela 48 000 mil innan den gick i pension förra året. När den såldes satt originalbatteriet fortfarande i, men det hade varit urtaget en gång för reparation."

"Totalt sett sker merparten av laddningarna på snabbladdare, och då laddas batterierna upp till 90 procent. Dels på Teslas egna laddstationer i Väsby och på Arlanda, dels på snabbladdare på stan. Snabbladdningar ökar slitaget på batteriet, ändå är det mycket kvar av batterikapaciteten även efter många mil.

– Bilen som har gått 48 000 mil tappade tolv procent av kapaciteten på 41 000 mil "
#1465517
bem skrev: fre 24 sep 2021, 01:07 Sedär, ja över 40 000 mil, nästan 50 000 mil. Det räcker nog och blir över för de flesta ”Svensson” i alla fall.
/Bo
50.000 mil var ju ett tapp på 12 % i Tesla med snabbladdning. Många kommer nog rulla till batteriet är nere på 50% kapacitet och det borde ju motsvara att man kan köra 250.000-300.000 mil innan det är dags för batteribyte om man inte snabbladdar för ofta.

För den som kör 1500 mil/år ör det ju en livslängd på 200 år på batteriet.

Låter ju sjukt bra. Om det nu inte åldras av sig själv också och inte bara av milen.
#1465523
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 23:17
VolvoB20 skrev:
Visst kan vi lagra producerad el i volym. Pumpkraftverk och vattenkraftdammar lagrar miljarder kubikmeter vatten. Men det vill ju inte mijövännerna vara med om.
Vilka miljövänner är emot det? Har MP eller regeringen förbjudit det eller röstat nej till någon tillståndsfrågan?

Tror det är fritt fram att installera pumpkraft för elbolagen/producenterna.

Sen skulle man gärna se lite subventioner och liknande för att få fart på det. Men på vilket sätt skulle "miljövänner" vara emot pumpkraft?
Pumpkraft kräver vattenmagasin i form av reglerade älvar eller högt liggande sjöar med någon form av damm. I.o.m cyklerna flyttas strandlinjen avsevärd sträcka fram och tillbaka vilket gör att den strandnära biosfären helt slås ut då den inte klarar detta. Man beräknar att 80% av hela biosfären i vattnet finns i det strandnära området som man slår ut.

Det pågår en översyn av alla vattendommar i Sverige som resulterar i hårdare krav på mindre varation av fyllnadsgrad och nivå vilket faktiskt minskar dagens möjligheter att lagra energi hydroelektriskt.

Bara att återstarta det befintliga Juktans pumpkraftverk beräknas ta 10 år med alla skyddsåtgärder och tillståndsprövning. Och det är ett redan färdigt verk som bara är avstängt.

Att bygga ett nytt är nästan omöjligt att genomföra i dagens Sverige.

Det är ju en av paradoxerna i svensk energipolitik, vi ställer om till förnyelsebara energikällor som behöver bra lagringskapacitet för att vara effektiva, samtidigt gör vi det allt svårare att få tillstånd att lagra energi. Kanske kan vätgas bli ett alternativ?

SSAB ska väl lagra energin I vätgas, dock långt ut i skogen förbundet via rörledning till stålverket. Låter smart då gasen man lagrar har energi som några atombomber om det smäller av.
#1465547
VolvoB20 skrev: fre 24 sep 2021, 08:07
bem skrev: fre 24 sep 2021, 01:07 Sedär, ja över 40 000 mil, nästan 50 000 mil. Det räcker nog och blir över för de flesta ”Svensson” i alla fall.
/Bo
50.000 mil var ju ett tapp på 12 % i Tesla med snabbladdning. Många kommer nog rulla till batteriet är nere på 50% kapacitet och det borde ju motsvara att man kan köra 250.000-300.000 mil innan det är dags för batteribyte om man inte snabbladdar för ofta.

För den som kör 1500 mil/år ör det ju en livslängd på 200 år på batteriet.

Låter ju sjukt bra. Om det nu inte åldras av sig själv också och inte bara av milen.
Dagens Lithium batterier tappar lite kapacitet med åldern också (hur mycket per år ungefär vet jag inte), men när det kommer elbilar man kan köra 100 mil med när de är nya, så när batteriet kanske har bara 50% kapacitet kvar att ge kommer man ändå 50 mil som många av dagens elbilar klarar (åtminstone på sommaren och så). Egentligen är det nog viktigare att laddstationer finns spritt över landet i tillräckligt antal och de som finns verkligen funkar. Läste i senaste Vi Bilägare hur illa det kan vara ställt med laddstationer som inte funkade eller i alla fall inte startade när de behövde ladda (en ID.3).
/Bo
#1465580
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 23:17
VolvoB20 skrev:
Visst kan vi lagra producerad el i volym. Pumpkraftverk och vattenkraftdammar lagrar miljarder kubikmeter vatten. Men det vill ju inte mijövännerna vara med om.
Vilka miljövänner är emot det? Har MP eller regeringen förbjudit det eller röstat nej till någon tillståndsfrågan?

Tror det är fritt fram att installera pumpkraft för elbolagen/producenterna.

Sen skulle man gärna se lite subventioner och liknande för att få fart på det. Men på vilket sätt skulle "miljövänner" vara emot pumpkraft?
Finns vattendomar att förhålla sig till. Är det lite vatten i systemen, vilket det är om det regnat lite eller om det tappats mycket, så tror jag det blir svårt att pumpa upp vattnet igen utan att det blir för lite vatten nedströms. Och att pumpa bräckt vatten från havet en massa mil uppströms är nog inte heller rimligt.

Finns ju dock andra sätt att lagra energi på. Vätgas, batterier... Men det är ju svårt att få lönsamhet i och skala upp det så mycket som behövs.

Ärligt talat tycker jag de som förespråkar sol- och vind är svaret skyldiga för hur vi ska lagra överskottsenergin på ett bra sätt så att vi klarar dipparna.
  • 1
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 390

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]