Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1306523

Derank skrev:värdeminsknnigen påen bil blir ju såklart det samma oavsett drivmedel, det är ju bara en massa snack år ut och år in om vad som står sig bäst, alla bilar hamnar på bäst före datum till sist, mer el mindre.

Samma snack om T6or här för några år sedan, osäljbara, ingen vil ha dom osv, de säljs direkt idag.

Allt komer att gå att sälja i framtiden och och en 10år gammal el leaf kommer ochså att gå att sälja, men om man får något är en annan femma, batteriet lär ha gjort sitt om 10år, en diesel går i 20år utan problem

Så det rä nog inga problem att sälja sin dieselbil om 5 el 15år.

folk här har ju surrat i flera om om att dieseln är död, den säljer fortfarande bäst
Vad menar du med att den säljer bäst? Det gör den inte i Sverige i alla fall..

Min tanke kring värdeminskning och bilpriser är att ägandekostnader vägs in. Alltså när du köper en bil räknar du på vad den kommer att kosta i månad, inklusive drivmedel.
När vi får större utbud av elbilar på beg-marknaden som har de specifikationer som en viss bilköpare efterfrågar kommer den att kunna ge mer för den än motsvarande avgasbil då månadskostnaden för drivmedel blir mycket lägre.
Även service och eventuella dyra saker som kan gå sönder är färre i en elbil.

#1306528
Vad kostar en ac-kompressor och byte till en elbil? Finns en tråd här någonstans om hur horribelt dyrt det är. Vem som helst kan inte serva när det blir något fel på och kring högspänningsbatterierna.

Vi Bilägare har ett intressant reportage om degradering och garantier på flera av biltillverkarnas batterier i elbilar och ladd-hybrider. Detta i senaste numret. Alla jag pratat elbilar med kan inte tänka sig att handla en begagnad elbil. Detta p.g.a. batterierna.

Jag kör ungefär 1200 mil om året och kan aldrig räkna hem en elbil. Dessutom passar elbilarna inte mina behov.
#1306550
Degraderingarna på elbilarna av senaste generationen som sålts senaste åren verkar vara rätt låga.

Tidigare bilar med små batterier har det rapporterats om större minskning.

Vi har en E-NV200 från 2014 med det lilla 24kWh-batteriet och den har tappat ca 8-10% på 5 år.

Inte så farligt men ändå mer än vad t.ex Tesla rapporterar.. Där många bara tappat 5-7% på 5 år. Trots att de då ofta kört minst dubbelt så långt som vår van har gått. (den har bara rullat ca 1000mil per år.. Alltså kring 5k.)
Kostnaden för att ha den istället för den Caddy vi hade tidigare är ändå rätt lika, och då var Caddyn 2 år äldre när vi köpte den.

#1306556
Derank skrev:värdeminsknnigen påen bil blir ju såklart det samma oavsett drivmedel, det är ju bara en massa snack år ut och år in om vad som står sig bäst, alla bilar hamnar på bäst före datum till sist, mer el mindre.
Men kraftiga prisfall på nya bilar har vi väl aldrig sett förr? Att en bil plötsligt är flera hundra tusen billigare än precis innan.

Teslas fladdrande med prissättning och försäljningsstrategi (det där med butikerna) tycker jag tyder på en viss finansiell panik.
#1306557
StefanN skrev: fre 22 mar 2019, 08:26 Verkar ju inte va nån större fara med degradering. https://alltomelbil.se/hur-mar-batterie ... igt-langt/
Jag upplever att det är tiden och inte antal mil som får kemin i batteriet att med tiden degenerera.

Den bilen är ju bara 2 år gammal. Hur håller batterierna över tid. Jag har ju 5 fordon som är 35 år, 30 år 21 år, 18 år och en som är 25 år. hade man behövt lägga in några batteribyten på var och en av dessa a 100.000 kr per gång tex ?

Skulle ju kunna plussa på driftkostnaden med någon miljon för mig om de varit eldrivna.
#1306571
Det får vi väl se.. Tesla började sälja bilar 2012 så de första börjar bli kring 7 år nu.

Intressant att se hur Hyundai och Leafs 30 och 40kWh-bilar håller.

Sen beror det ju på om man behöver ha så lång räckvidd på en 35 år gammal bil? Kanske inte den man tar på långresa till fjällen? Så kanske inte gör så mycket om man bara har 15 mils räckvidd istället för 30 om batteriet skulle degraderats mycket.

Köper man en gammal avgasbil kan man råka ut för att behöva byta motor.. Det är inte billigt heller.

Gamla batterier går dock att återanvända så det finns kvar ett värde i dem. Kan användas för lokal lagring t.ex.. Där det kvittar om man inte har så hög kapacitet kvar i det.

Batteribyte på en gammal Leaf har kostat 50000kr för ett nytt batteri, men Nissan har också infört ett renoveringsprojekt där man får ett renoverat begagnat batteri för halva det priset. (från 24k.. 30kWh kostar ca 6000kr mer.)

Så några 100k är det inte snack om.. Vet inte varför du bara drar till med sånna siffror när fakta är en snabb googling bort.
#1306575
Det är väl ganska tydligt efter 40 sidor att det numera rör sig mest om en emotionell diskussion...

Det finns de som tycker om elbilar och därmed är för, och så finns det de som inte tycker om elbilar och är emot.

Ibland kommer det in något inlägg som bidrar med ny information. Dock är de flesta inläggen av samma typ som detta. Dvs inte så mycket ny information... ;-)
#1306576
joel80 skrev: fre 22 mar 2019, 10:38 Så några 100k är det inte snack om.. Vet inte varför du bara drar till med sånna siffror när fakta är en snabb googling bort.
Kikade i senaste ViBilägare, Där hade man samlat garantivillkor plus kostnad för batteribyte och det låg mellan 50.0000 - 150.000 så jag tog bara ett värde i mitten.

Från artikeln...

Outlander 64700
I-Miev 125.000
Toyota 75.000
Nissan 75.000 plus arbete
Renault 150.000
VW 250.000

Sen kan det väl vara billigare i småbilar men det är inte med i listan

Varför är du alltid så himla otrevlig i dina svar?

PS, jag har inte behövt byta motor i någon av mina bilar. DS
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1306586
joel80 skrev:Det får vi väl se.. Tesla började sälja bilar 2012 så de första börjar bli kring 7 år nu.

Intressant att se hur Hyundai och Leafs 30 och 40kWh-bilar håller.

Sen beror det ju på om man behöver ha så lång räckvidd på en 35 år gammal bil? Kanske inte den man tar på långresa till fjällen? Så kanske inte gör så mycket om man bara har 15 mils räckvidd istället för 30 om batteriet skulle degraderats mycket.

Köper man en gammal avgasbil kan man råka ut för att behöva byta motor.. Det är inte billigt heller.
Visst. Men en dieselbil som ny kostade 400' är väl värd runt 100' - 150' efter 5 år. Om då en helt ny bil av samma typ samtidigt kostar 150' blir det ju knepigt.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 391

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]