- ons 29 apr 2020, 17:03
#1377115
Ja, när det gäller att dra runt stora lådor(husbilar t ex) med noll aerodynamik har förbränningsmotorer en rätt stor fördel.
Många förbränningsmotorer är ju så pass effektiva vid högre effektuttag att det knappt märks att man åker runt med lådan hängades efter, varken på förbrukning eller effekt(förutsatt att motorn inte är pinsamt svag från början, givetvis).
Sen kan man givetvis diskutera hurvida skillnaden i "dragkraft" kontra förbrukning mellan el- och förbränningsmotorer är stor nog att det lönar sig med förbränningsmotor. Svaret är väl "troligen inte" rent ekonomiskt.
... Fast just nu när oljan ligger på minus så är väl skillnaden inte så gigantisk längre ......... Plus att man kommer fram fortare med förbränningsmotor
Många förbränningsmotorer är ju så pass effektiva vid högre effektuttag att det knappt märks att man åker runt med lådan hängades efter, varken på förbrukning eller effekt(förutsatt att motorn inte är pinsamt svag från början, givetvis).
Sen kan man givetvis diskutera hurvida skillnaden i "dragkraft" kontra förbrukning mellan el- och förbränningsmotorer är stor nog att det lönar sig med förbränningsmotor. Svaret är väl "troligen inte" rent ekonomiskt.
... Fast just nu när oljan ligger på minus så är väl skillnaden inte så gigantisk längre ......... Plus att man kommer fram fortare med förbränningsmotor