Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1377115
Ja, när det gäller att dra runt stora lådor(husbilar t ex) med noll aerodynamik har förbränningsmotorer en rätt stor fördel.
Många förbränningsmotorer är ju så pass effektiva vid högre effektuttag att det knappt märks att man åker runt med lådan hängades efter, varken på förbrukning eller effekt(förutsatt att motorn inte är pinsamt svag från början, givetvis).

Sen kan man givetvis diskutera hurvida skillnaden i "dragkraft" kontra förbrukning mellan el- och förbränningsmotorer är stor nog att det lönar sig med förbränningsmotor. Svaret är väl "troligen inte" rent ekonomiskt.
... Fast just nu när oljan ligger på minus så är väl skillnaden inte så gigantisk längre :-) ......... Plus att man kommer fram fortare med förbränningsmotor :P
#1379858
Nu kommer jag inte ihåg var jag läste om det nya batteriet. Men serieproduktionen av det batteriet låg i närheten av året 2030, eller om det var ännu längre fram i tiden.
Vill man ha en hel-elbil eller laddhybrid i det närmaste så är det inte något att vänta på, denna batteriteknik.
#1381648
EbbevonVolvo skrev:Nu kommer jag inte ihåg var jag läste om det nya batteriet. Men serieproduktionen av det batteriet låg i närheten av året 2030, eller om det var ännu längre fram i tiden.
Vill man ha en hel-elbil eller laddhybrid i det närmaste så är det inte något att vänta på, denna batteriteknik.
Mm.. Finns vettiga batterier idag ändå. Även om Model S är väldigt dyr så visar det att det går att få till det. Över 60 mil "normal" körning med nya uppgraderade batteriet. Dock Norge så lägre snitthastighet än Sverige. Jag har ändå inte blåsa nog för den räckvidden! Bild
#1400619
Nu kom danska el-bils kommisionen med rekommendationer idag.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09- ... befalinger

Ambitionen var 1 M elbilar på vägen i 2030 (totalt finns det drygt 3 M bilar i Danmark idag).

Priset blev dock för högt, drygt 4.000 dkk pr ton CO2 sparat. Så ambitionen blir nånstans mellan 300.000 elbilar och 750.000 el-bilar med miljözoner på stan och lite extra avgift på bränsle.

Runt 3.000 dkk för en fossilbil pr år jämnfört med idag.

De var rädda att politiken skulle socialt sned.

Med andra ord. Vi kan i Danmark åka vidare i fossilbilar och de är tillåtna även efter 2030.

En dag där vetenskaplig realisme hittade danska politiker. Nu går det säkert ett par år innan det går upp för samma att lösningen är electrofuels och vetgas. Sådana saker tar tydligen tid.
#1400623
EjS skrev: mån 07 sep 2020, 18:51 Nu kom danska el-bils kommisionen med rekommendationer idag.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09- ... befalinger

Ambitionen var 1 M elbilar på vägen i 2030 (totalt finns det drygt 3 M bilar i Danmark idag).

Priset blev dock för högt, drygt 4.000 dkk pr ton CO2 sparat. Så ambitionen blir nånstans mellan 300.000 elbilar och 750.000 el-bilar med miljözoner på stan och lite extra avgift på bränsle.

Runt 3.000 dkk för en fossilbil pr år jämnfört med idag.

De var rädda att politiken skulle socialt sned.

Med andra ord. Vi kan i Danmark åka vidare i fossilbilar och de är tillåtna även efter 2030.

En dag där vetenskaplig realisme hittade danska politiker. Nu går det säkert ett par år innan det går upp för samma att lösningen är electrofuels och vetgas. Sådana saker tar tydligen tid.
Och under tiden ska ni betala en halv mille i skatt på en vanlig Passat?
#1400624
EjS skrev:Nu kom danska el-bils kommisionen med rekommendationer idag.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09- ... befalinger

Ambitionen var 1 M elbilar på vägen i 2030 (totalt finns det drygt 3 M bilar i Danmark idag).

Priset blev dock för högt, drygt 4.000 dkk pr ton CO2 sparat. Så ambitionen blir nånstans mellan 300.000 elbilar och 750.000 el-bilar med miljözoner på stan och lite extra avgift på bränsle.

Runt 3.000 dkk för en fossilbil pr år jämnfört med idag.

De var rädda att politiken skulle socialt sned.

Med andra ord. Vi kan i Danmark åka vidare i fossilbilar och de är tillåtna även efter 2030.

En dag där vetenskaplig realisme hittade danska politiker. Nu går det säkert ett par år innan det går upp för samma att lösningen är electrofuels och vetgas. Sådana saker tar tydligen tid.

Klart ni kan. Såna skatter som ni har på fossilbilar kommer vi aldrig få i Sverige så jag förstår inte varför du är så glad?
#1401364
Jag bor i norrland och har familj i södra sverige.
Jag kan tänka mig en el bil men att jag måste ladda den flera gånger på väg till familjen känns mer jobb än nytta.

Jag tog ut en diesel bil istället.
#1401455
Dom elbilar som har 40 mils räckvidd nu ser jag inget större problem att köra genom landet med. Finns en anledning till att man har vilotider för yrkestrafiken. En paus efter 4h gör gott för trafiksäkerheten.. Och för prostatan..
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 380
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]