Camel skrev:joel80 skrev:Du ska såklart räkna med vilken el som används/köps av de som gör batterier, inget annat. Samma sak med laddning. Det är det du köper som har betydelse. De som struntar i att välja får dock lite smutsigare el i snitt för varje person som väljer el från fossilfria källor. I Sverige är det marginellt, men har ändå betydelse. (Ekonomi styr... efterfråga/tillgång...)
Det är sådana här resonemang som gör att jag i bland faktiskt tror att det går åt skogen. Om du undanhåller en del av underlaget för ett totalt genomsnitt så påverkas genomsnittet för återstoden. Ren matematik.
Ditt sätt att resonera är selektivt och enbart till för att erhålla det resultat som är önskvärt för dina ståndpunkter.
Underhåller del av underlaget? Det beror ju helt på vad man förordar för ändringar. Jag vill att man så snabbt som möjligt ska få till övergången till elbilar här i Sverige, och även i resten av Europa är det vettigt med den takt som även de med sämst elmix ställer om. Att det dessutom kommer bli en omställning i andra delar av världen kan jag se, där är en stor del p.g.a priser och ägandekostnad av elbilar men även för att många länder varit tvungna att göra något akut åt den smog som fossila bränslen ställer till med i städerna.
Att säga att elbilar är dåligt skulle ju vara att underhålla underlag.. För i väldigt många länder är det den absolut vettigaste utvecklingen tillsammans med den mängd fossilfria drivmedel som man kan framställa på ett hållbart sätt.
Camel skrev:
joel80 skrev:Bra att vi är överens om vilka siffror som gäller för nya vindkraftverk.
Jag vet inget om kapacitetsfaktorn för nya verk. Men den borde vara densamma som för de gamla om det helt plötsligt inte råder nya vindförutsättningar. Man får inte förväxla verkningsgrad och kapacitetsfaktor.
Nej, kapacitetsfaktorn ökar med de större verken som sätts upp nu. Dels är de högre, men även storleken ska göra att de är effektivare.
"En studie som Power Väst gjorde 2016 visade att en park från 2011 med 21 vindkraftverk, med 150 meters totalhöjd och en produktion på cirka 130 GWh/år med dagens teknik skulle kunna reduceras till 16 vindkraftverk med en totalhöjd på 200 meter, som producerade 180 GWh/år (+40%). Parkens byggkostnad hade även minskat med 10% under dessa 5 år från 2011 till 2016. "
På samma sida som det ovan nämner dom att kapacitetsfaktorn nu är uppe på drygt 37%.
https://www.vgregion.se/regional-utveck ... i--teknik/
Camel skrev:
joel80 skrev:Kollar man vilken kraftkälla som går ner mycket nattetid är det vattenkraften. Så nattetid där elbilar oftast laddar har vi väldigt stor marginal idag och det är inte där vi får problem med kapacitet. Vindkraft gör att vi kan spara med vatten då det blåser och köra mer då det inte blåset. Dock kan vi ju inte köra mer än max, oavsett hur mycket vatten som sparats, men det är ett problem som alltså till stor del hör till hushållsel och uppstart av allt på mornar samt eftermiddagar då alla kommer hem och ska laga mat. Nattetid har vi inga problem med effekt.
Det finns inte obegränsad lagringsvolym i vattenmagasinen att spela med. Dessutom finns inte obegränsad vattentillströmning. Men till en del kan man utjämna på detta sätt. Och det anser jag att man ska göra. Idag går även kärnkraften nattetid och det är till stor del orsaken till att vattenkraften kan gå ner. Både för vattenkraft lämpar sig bättre att reglera, men även för att "spara" vatten. Om kärnkraften avvecklas så behövs vattenkraften ännu mera och driftsättet behöver ändras och marginalerna för att använda vattenkraften som utjämning av intermittent elenergiproduktion minskar radikalt.
I och med att Finland kör igång sitt nya kärnkraftverk snart så kommer en av de största importörerna från oss snarare bli exportör, så det ser inte ut som att det finns någon akut brist på baskraft. Troligen kommer Sverige trots nedstängningen av reaktorer fortfarande vara nettoexportörer, men ser vi till Nordpool så minskar alltså inte kapaciteten när Sverige stänger ner några reaktorer nu närmsta åren.
Camel skrev:
joel80 skrev:Camel skrev:
Elenergiproduktionen blir inte renare. Det är tvärtom.
I väldigt många länder och i hela Europa blir energimixen renare för varje år.
Globalt blir elenergiproduktionen sämre i genomsnitt och CO2-utsläppen ökar. I de siffrorna ingår Europa. Om Europa lyckats förbättra sig betyder det att de övriga misslyckas ännu mera. Dessutom ökar problemet år för år. Klimatet är globalt. Klimathotet som det framställs är alltså därmed också globalt.
Om du med sämre i genomsnitt menar att andelen förnybart minskar så är det fel. Den ökar.
Så här är siffrorna senaste åren:
2016.png (17.37 KiB) Visad 469 gånger
2017.png (52.88 KiB) Visad 469 gånger
2018.png (44.22 KiB) Visad 469 gånger
2016 hade vi 66% fossil energiproduktion.
2017 hade vi 65% fossil energiproduktion.
2018 hade vi 64% fossil energiproduktion.
Den globala energimixen innehåller lägre del fossil energi för varje år och större den fossilfri.
Det du säger och där jag inte säger emot är att CO2-utsläppen ökar, p.g.a att fossila elproduktionen också växer.
Camel skrev:
joel80 skrev:Kolla på t.ex UK. Dom hade nyss första hela veckan utan kolkraft sen 1880-talet, och blir för varje år mindre beroende av kolkraften.
Helt otillräckligt. Förbättringstakten är helt otillfredställande för att batteribilar ska vara en total lösning. Så som klimathotet framställs finns inte tiden.
Förbättringstakten i England är riktigt snabb. Vet inte vad du menar är otillräckligt med den. Har du kollat historiken?
Camel skrev:
joel80 skrev:Det som globalt drar ner det är att många utvecklingsländer är i en snabb förändring mot liknande livsstandard som vi har.
Det har vi ingen rätt att förvägra dem.
Har ingen sagt, vi har inte heller "rätt" att enbart klaga på dem och mena att vi själva inte ska göra något för att det är problematiskt att få upp tillräckligt med förnyelsebart där. Du gör inte det men det finns andra som resonerar lite åt det hållet.
Camel skrev:
joel80 skrev:Ett enormt problem, som inte vare sig löser sig eller "förstörs" av elbilar då varje elbil minskar användandet av minst lika mycket fossilt som det i värsta fall behövs för att göra den elen.
I vissa fall ja. Men då blir det värre i andra fall. I ett globalt genomsnitt är batteribilen bara en marginell förbättring. Helt otillräckligt. Och i ditt resonemang tidigare framhåller du ju de goda exemplen. Då blir det ju smutsigare el än det globala genomsnittet över för alla andra batteribilar. Man kan inte välja bort delar av en helhet och påstå att helheten består.
Tillsammans med den omställning av elproduktion som måste till kommer elbilen funka även i de delarna av världen. Idag är det redan en så pass bra förbättring att vi bör satsa stort på dem i hela Europa. Vilken nu också görs.
Camel skrev:
joel80 skrev:(kanske borde vi satsa ordentligt hårt på elbilar här och senexportera all HVO och Etanol vi bara kan till länder med sämre elförbrukning. Mer effektivt och lättare att göra än att exportera el lång väg.
Om man genom objektiva beräkningar kan påvisa en klimatnytta så ok. Men detta exemplet blir det nog inte så eftersom vi ska lägga ner vår kärnkraft. Och dessutom är exemplet skalmässigt sannolikt inte tillräckligt betydelsefult i det stora sammanhanget. Med hänsyn till att man på hemmaplan inte ska göra storskaliga insatser som kanske bara "betyder några enstaka procent", så kan man ju resonera likadant med ditt exempel där det sannolikt handlar om promille. Eller hur?
Tänkte lite som de som menar att vi ska försöka exportera så mkt el som möjligt.. att det istället kan vara bättre att försöka exportera fossilfria drivmedel. Men dom gör ju nytta här hemma också genom att minska användning av diesel/bensin, så nej, nyttan blir nog som du skriver minimal, kanske negativ då du har "förluster" i transport.
Camel skrev:
joel80 skrev:Med samma mattematik blir diesel och bensinbilar smutsigare för varje åt, eftersom det än så länge används med diesel och bensin för varje år... men så ser vi det ju såklart inte
Utveckla gärna hur du tänker här...
Om man kollar på en given mängd bränsle och hur långt man kommer på den mängden så blir bilar "renare". Men då mängden använt bränsle ökar i världen smutsar bilar ner mer för varje år. Däremot kör man fler mil och snittförbrukningen per mil går ner.
På samma sätt blir också elmixen renare för varje år och varje mil en elbil kör om vi låtsas att det är på global elmix så är det renare för varje år, eftersom delen förnyelsebart ökar i mixen. Att det samtidigt används så mycket mer energi för varje år att energiproduktionen ökar utsläppen har alltså inte med hur ren själva elmixen är.
Camel skrev:
Camel skrev:Bensinpriset kommer också rasa inom några år enligt många bedömarna. (Räcker med rätt små förändringar i efterfrågan för att priset på olja ska droppa.) Så alla som är så upprörda över bensinpriset bör heja på elbilsförsäljningen. ;)
Jag är också medveten om detta. Hur tänker man tackla detta när det gäller alternativen till fossilbränslen (batteribilar inkluderat)?
Vad menar du tackla?
Det är inget som behöver tacklas. Med värdeminskningen samt stadig nergång på batterikostnad kommer skillnaden mellan elbil och avgasbil öka. För HVO och Etanol blir det kanske inte lika bra. Staten får i och för sig subventionera sånna drivmedel mer om fossila drivmedel blir billigare om jag förstått rätt... så kanske kan staten hjälpa till lite i nergången för att inte de ska tappa marknad.
Camel skrev:
joel80 skrev:Camel skrev:Ja, naturligtvis. Men då gäller det att inte skrämma upp en hel befolkning med domedagsprofetior gällande ICE-bilar så att de skrotas ut i förtid.
Ska folk skrota dem i förtid? De kommer ev rasa i pris närmsta åren, men så länge dom fungerar och att diesel och bensin fortfarande säljs (det är nybilsförsäljningen man ska förbjuda kring 2030, inte sålda bilar) kommer det ju kunna användas.
Nej, naturligtvis ska inga bilar skrotas i förtid. Jag är starkt emot det, och jag skrev att man ska inte skrämma upp en hel befolkning med domedagsprofetior för att försöka åstadkomma det.
Är väl inga domedagsprofetior förutom det faktum att vi är i en rätt dålig sits? Så länge man fokuserar mest på nybilsförsäljningen (vilket jag tycker man gjort även om vissa kommande förbud för städer är för äldre bilar) ska vi förhoppningsvis inte behöva mass-skrota bilar...