Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1508940
poseidon skrev:I morgon toppar elen på 42 kr/kwh i Lettland.

Hemma i Sverige slås nya rekord, över 7 kr/kwh i SE4.

Karlshamnsverket bränner 70 kbm olja i timmen.

Blir tufft med elbil i vinter.
Dessutom 569.35 öre/kWh i snitt hela dygnet (plus avgifter). Beroende på avtal kan det bli en spännande räkning :P
Okalettos skrev:
poseidon skrev: tis 16 aug 2022, 20:05 Karlshamnsverket bränner 70 kbm olja i timmen.
För att vi har el/effektbrist eller för att något utland vill importera av oss? Senast var det väl Polen..?
För att dom är ett företag, som vill gå med lite vinst, antar jag. Dom är ju utanför sin "statliga standby-tid", så dom är fria att starta när dom vill.
#1508942
Steffe3 skrev: tis 16 aug 2022, 20:15
poseidon skrev:I morgon toppar elen på 42 kr/kwh i Lettland.

Hemma i Sverige slås nya rekord, över 7 kr/kwh i SE4.

Karlshamnsverket bränner 70 kbm olja i timmen.

Blir tufft med elbil i vinter.
Dessutom 569.35 öre/kWh i snitt hela dygnet (plus avgifter). Beroende på avtal kan det bli en spännande räkning :P
Okalettos skrev:
poseidon skrev: tis 16 aug 2022, 20:05 Karlshamnsverket bränner 70 kbm olja i timmen.
För att vi har el/effektbrist eller för att något utland vill importera av oss? Senast var det väl Polen..?
För att dom är ett företag, som vill gå med lite vinst, antar jag. Dom är ju utanför sin "statliga standby-tid", så dom är fria att starta när dom vill.
Ja så dumt är det ju, men det var inget svar på frågan :party:.. Eller? :-)
#1508943
Elbilar är det minsta problemet. Är bara att ladda andra timmar. Svårt att laga mat mitt i natten.
#1508961
Varken elbilar eller mat som är oroande för vanliga hederliga familjer. Mat drar så lite el och elbilen går som sagt att ladda på natten.

Oron är värme och varmvatten. Om det fortsätter med 5 kr på dagen och 5 öre på natten måste det snart vara idé för stackars hederliga villaägare att satsa på någon form av stora välisolerade ackumulatortankar.
#1508973
Just i Lettland så får ju elpriset effekt på elbilsladdning eftersom elpriset är så högt hela dygnet.

Det brukar ju påpekas att man laddar på natten men om elpriset är +5kr/kwh då oxå blir det ju dyrt. (men det är ju några kronor kvar till motsvarande fossil kostnad för bilkörningen)
#1508993
Det är svårt att spå framtiden -- vilket visar sig gång på gång.

Att det nu är dyrt med el är helt klart. Vi behöver inte gå in i någon djupare diskussion, men planeringen av elkraft i både Sverige och övriga Europa är en helt klart en betydande orsak till det.

Problemet är att bensin/diesel är lika (eller ännu) dyrare. Jag tror inte heller att fossila bränslen kommer att bli billigare i framtiden. Om råvarupriset går ner kommer skatten att gå upp...

Jag när i alla fall en förhoppning att elpriset går ner inom ett par år. Jag hoppas att det hoppet inte grusas.
  • 1
  • 328
  • 329
  • 330
  • 331
  • 332
  • 390
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]