Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1449184
joel80 skrev: fre 04 jun 2021, 13:36 Polestar 2 klarade WLTP (så gott som på några km) så det får väl anses klart godkänt?
Tesla är väldigt effektiva! Dom ligger lite före många andra i motoreffektivitet etc.

Sen har Polestar 2 två st pemanentmagnetmotorer vilket betyder att man har 4WD hela tiden (båda måste vara drivande hela tiden) medans Tesla har en synkronmotor som den kan stänga av i jämn hastighet. Då sparas lite batteri. :)

Tesla har också större batterier och på bilderna från testet ser det ut som att Polestar 2an har 20" på... vilket isåfall tar ner WLTP en del, men de kanske bara använde en "stock-image".

Har Polestar verkligen permanentmagnetmotorer? När Tesla bytte motorn fram på Model S från induktion till permanent så minskade förbrukningen ganska kraftigt. Även Model 3 har permanentmagnet, fast bak. De fyrhjulsdrivna har induktion fram tror jag.

En permanentmagnetmotor går snålare har jag för mig. Nackdelen är att de kräver "sällsynta jordartsmetaller" vilket inte en induktionsmotor behöver.
#1449203
Verdi skrev: Har Polestar verkligen permanentmagnetmotorer? När Tesla bytte motorn fram på Model S från induktion till permanent så minskade förbrukningen ganska kraftigt. Även Model 3 har permanentmagnet, fast bak. De fyrhjulsdrivna har induktion fram tror jag.

En permanentmagnetmotor går snålare har jag för mig. Nackdelen är att de kräver "sällsynta jordartsmetaller" vilket inte en induktionsmotor behöver.
Ja, det som står i specen i allafall. :)
https://www.polestar.com/bynder-assets/ ... 390f9fa844
Skärmavbild 2021-06-07 kl. 23.54.18.png
Skärmavbild 2021-06-07 kl. 23.54.18.png (13.66 KiB) Visad 318 gånger
#1449528
https://www.vibilagare.se/nyheter/staen ... e-rackvidd

Bra att alla möjligheter undersöks. Men 30% längre räckvidd?
#1449529
De pratar mest om att det finns fördelar med stående batteri för att kunna bygga längre hjulbas. Vilket är fine. Men hur bilen skulle kunna få 30% längre räckvidd av att batteriet ställs på högkant är mycket fluffigt förklarat...
#1449532
TomasGBG skrev:Tvärt om: kortare hjulbas dvs mindre/lättare fordon och lägre höjd dvs mindre luftmotstånd
ja förstås, "för att bygga kortare hjulbas" ska det stå.
Men hur de skulle bli lägre av att man ställer batteriet på höjden känns bakvänt.
#1449541
Hm.. Jag känner mig också tveksam till 30% mer. Då måste det ju till en helt annan bil storleksmässigt...?

Sen skulle jag inte klara att sitta i baksätet. Jag mår sjukt illa om jag inte kan sen framåt/vägen.
Undrar vad det är som skulle göra det effektivare. Tänker att värmen i batterierna kommer bli värre... måst3 vsra lättare att kyla när det är platt/stor yta.
#1449607
Hmm... Så nu kommer vi till valet mellan en elbil som ser något så när normal ut, med "kass" räckvidd, eller en elbil som helt frångår vad vi anser standard men som har "bättre" räckvidd...?
Varför kan dom inte bara utveckla en elbil som är normal, men som ändå har bra räckvidd och bra laddning, istället för att bygga rena rama rymdskepp med utseenden bara en mor kan älska...

... Jag tror jag fortsätter köra på krossade dinosaurier i tanken ett tag till, tack...
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 390

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]