joel80 skrev: ↑fre 04 jun 2021, 13:36 Polestar 2 klarade WLTP (så gott som på några km) så det får väl anses klart godkänt?
Tesla är väldigt effektiva! Dom ligger lite före många andra i motoreffektivitet etc.
Sen har Polestar 2 två st pemanentmagnetmotorer vilket betyder att man har 4WD hela tiden (båda måste vara drivande hela tiden) medans Tesla har en synkronmotor som den kan stänga av i jämn hastighet. Då sparas lite batteri. :)
Tesla har också större batterier och på bilderna från testet ser det ut som att Polestar 2an har 20" på... vilket isåfall tar ner WLTP en del, men de kanske bara använde en "stock-image".
Har Polestar verkligen permanentmagnetmotorer? När Tesla bytte motorn fram på Model S från induktion till permanent så minskade förbrukningen ganska kraftigt. Även Model 3 har permanentmagnet, fast bak. De fyrhjulsdrivna har induktion fram tror jag.
En permanentmagnetmotor går snålare har jag för mig. Nackdelen är att de kräver "sällsynta jordartsmetaller" vilket inte en induktionsmotor behöver.