Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1504393
EPSON skrev:Ja där ser man. Miljötänk :-(
Det är knappast så att batteriet används 1 gång eller att hela arbetspasset går åt till 1 batteri. Den som gjort den bilden är obeskrivligt usel på matematik.
#1504432
Lövet skrev:
EPSON skrev:Ja där ser man. Miljötänk :-(
Det är knappast så att batteriet används 1 gång eller att hela arbetspasset går åt till 1 batteri. Den som gjort den bilden är obeskrivligt usel på matematik.
Ja den tar ju till att börja med runt 40 ton per lass..

/Thomas
#1504444
Vi kör med dessa.

LeTourneau L-1850 är väl typ samma storlek som Cat 994.
20200118_220044.jpg
20200118_220044.jpg (2.96 MiB) Visad 358 gånger
LeTourneau L-2350 större än Cat 994
20200118_220027.jpg
20200118_220027.jpg (2.88 MiB) Visad 358 gånger
Vi har kört med Cat 994 men gått över till
LeTourneau

Man måste se dom i verkligheten för att förstå hur stora dessa maskiner är.

Här står jag i skopan till L-2350.
20200118_221350.jpg
20200118_221350.jpg (2.3 MiB) Visad 358 gånger
Mvh
Per
#1504969
VolvoB20 skrev:Så här ska det se ut, inga problem att stå och ladda med släpet på-
Inte? Du ska ju inte parkera utanför rutorna. Även om man struntar i det så är det svårt på en sådan bild att avgöra hur mycket 8-10 meter släp sticker ut och hindrar övrig trafik. Men inte tycker jag att det ser ut som att det finns bra plats till dem.
#1504976
Kloge skrev:Husvagn och elbil
Jaha, som vanligt är det redigerat för att få fram ett budskap, inte alla fakta jag skulle vilja ha.
"En livsstil" - nej, när jag är ute och kör med min husvagn är det inte för att det är en livsstil. Det är för att komma dit jag ska.
"Köpte en mindre vagn" - ungefär vad jag har sett verkar vara realistiskt. Men hur mycket mindre? Det är framförallt frontarean som är problemet, inte vikten. Alla vagnar är lika höga, och alla bra vagnar är lika breda (2,5 meter).
"Kör med stora vagnen också" - ja, att man kan flytta dem har jag inte betvivlat, men hur? Det fanns förstås en anledning till att de köpte en 480 också.
"Kommer 20 mil" - men med vilken av de två vagnarna?
"Fick köpa en ny elbil" - det är väl en Tesla X, om jag fattar det rätt. Det var nog rätt gjort, för den verkar vara den enda som har någorlunda förutsättningar, tack vare hyfsad räckvidd och bäst laddnätverk.
"Stannar och laddar och kokar kaffe och sånt" - inte håller jag på med sådant när jag ska någonstans. Sträcker på benen, äter ett äpple, sen rullar det igen. Jag ska ju någonstans, jag är inte ute efter att fördriva tiden längs vägen.
"60 mil, laddar två gånger" - ja, man startar med fulladdat batteri, förstås. Men då kommer man ju fram med tomt, vilket inte duger när det inte finns något vettigt att ladda med när man kommer fram. Ibland bara ett elverk.
"Man kör ju inte 60 mil varje dag" - Tja, de senaste färderna för mig till Norrland (Örnsköldsvik och Boden) har inneburit transporter på 100 resp. 145 mil, ungefär. Då blir det 50-60 mil om dagen.

Tesla X finns med olika stora batterier, såvitt jag kan se. 60 till 100 kWh har jag hittat. Med den rutt vi tog fanns bara 22 kW laddning att tillgå, och knappt det, där vi stannade. Med sådana laddare hade en med 100 kWh batteri tagit 16 timmar att ladda tre gånger. Nu blir jag inte klok på vare sig vilken batteristorlek de har eller vilken husvagn de i videon använder när de kommer 20 mil på en laddning. När jag kollade vilka laddare som fanns längs min resväg tidigare tittade jag på vanliga laddare. Kollar jag efter Teslas Supercharger blir längsta sträckan mellan dem ändå 22 mil. Dessutom ganska backigt bitvis. Med husvagn bakom får man inte tillbaka lika mycket i nedförsbackarna. På den sträckan finns en strategiskt placerad laddare mitt på, men den är på 22 kW. Fast man kan nog stå där utan att koppla från vagnen.

Tesla X är dessutom, som alla elbilar, optimerad för lågt luftmotstånd. Cw på 0,24, där min dieseldragbil har 0,35. Det spelar ingen roll när man har husvagnen bakom, för det är den som dominerar då. Däremot spelar det fortfarande roll när det gäller det låga lastutrymmet där bak i Teslan. Det utnyttjar jag upp till det fullhöga taket i min bil för att inte få övervikt i husvagnen.

Tesla X är dessutom en rätt dyr bil. Det skulle bli betydligt billigare att behålla dieselbilen som dragbil och köpa en extra elbil, en som kan användas till vardagsåkandet och flytta husvagnen med, om man inte ska så långt med den. Men då är det fortfarande diesel som gäller när vagnen ska iväg på resor av någon signifikant längd.
#1505014
Det är mycket gissande och felräknande här när det gäller husvagn och elbil. Nån här ovan trodde på riktigt att rävkvidden skulle bli ner mot 10 mil m3d 78kWh batteri. Skulle betyda en förbrukning på nära 8kWh/100km.

Polestar 2 har samma storlek på batteriet, 78kWh. Jag klarar drygt 20 mil med lite marginal. Srnaste resan landade på 36,8kWh/100km. Då körde jag kring 90km/h på E4an större delen av vägen.

Laddning gör man på snabbladdare, inga 22kW-laddare.

Det finns rätt bra med sånna nu, men har man en specifik restaurang man absolut vill till kan det ju vara så att det inte finns nån där man äter. Istället gör vi ofta så att vi kan kolla på mobilen var det finns snabbladdare längst rutten där det passat att stanna för oss, och så kollar man vilka restauranger som ligger i närheten och väljer därefter. Visst, inte lika "perfekt" men känms absolut inte som ett stort hinder.

På ca 30 minuter laddar jag från 10-80%. Äter man brukar det hinna bli lite mer, jag gick ut innan barnen var klar sist då vi hade nog för nästa sträcka och jag såg det var en på kö. Då hade den laddat från 12% till 87% på 37 minuter. I början får man ca 10% på 3 minuter, kring 85% är hastigheten lägre och på 3 minuter får man bara runt 2%. Så tidsmässigt är det rätt onödigt att fortsätta ladda då.

Vid det här tillfället var det bara 2 upptagna laddare av 20st, så då ställde jag mig såhär trots att det blockade en laddare. Behövde dock bara ladda i drygt en kvart här och var rätt nära hela tiden så skulle sett om det blev en tillfällig anstormning. :)
20220713_104239.jpg
20220713_104239.jpg (67.96 KiB) Visad 198 gånger
#1505019
apersson850 skrev:"Stannar och laddar och kokar kaffe och sånt" - inte håller jag på med sådant när jag ska någonstans. Sträcker på benen, äter ett äpple, sen rullar det igen. Jag ska ju någonstans, jag är inte ute efter att fördriva tiden längs vägen.
Äntligen någon liksinnad :-D
När jag reser lite längre sträckor(100mil+) brukar det bli 3 "stopp" - destinationen, en tankning och en förbikörning i drivethrough på nån mcdonalds. Längre/fler stopp än så har jag varken intresse eller tålamod för. :P

Eller ja, när jag köpte hund ~80mil bort så stannade jag några fler gånger för att "vattna hunden" och låta han gå och pinka och så, men på dom stoppen fanns ju varken laddare, bensinmack eller något annat än träd och natur av intresse så...
  • 1
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 380

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]