Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465129
VolvoB20 skrev:Jag har 16A idag och de räcker precis till Värmepumpar, Varmvatten, Vattenpumpar, Stall, Ladugård, Verkstad och Husshållsström så det finns minimalt över till billaddning, redan idag planerar jag för jag kan inte köra flera saker samtidigt.
16A låter väldigt lågt för den förbrukningen. Jag har 20A på en vanlig villa.
#1465130
Verdi skrev:Sök hjälp för din rädsla. Är inte nyttigt med fobier. Du förstår väl att det finns miljon och åter miljoner batterier i Sverige och det brinner nästan aldrig.

Hoppas du inte äter äpple för jag antar att fler i Sverige dör av att de sätter en äpplebit i halsen än an lithiumbatteribrand. Och jag hoppas verkligen inte att du ger dig ut i trafiken. Där dör hundratals människor varje år.

Hur mår du själv då egentligen.
Sluta upp med att hacka på Bem för att han vill vara försiktig vilket han gör helt rätt i. Bara en sån sak som ett vanligt start batteri ska behandlas med respekt det kan smälta av en mejsel.
#1465134
bem skrev: ons 22 sep 2021, 10:31
Verdi skrev: ons 22 sep 2021, 08:00
bem skrev: ons 22 sep 2021, 00:11


Som om det vore själva laddningen som var farlig. Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre.
Jag har laptopen nätansluten när jag använder den.
/Bo

Vad gör det för skillnad då?

Sök hjälp för din rädsla. Är inte nyttigt med fobier. Du förstår väl att det finns miljon och åter miljoner batterier i Sverige och det brinner nästan aldrig.

Hoppas du inte äter äpple för jag antar att fler i Sverige dör av att de sätter en äpplebit i halsen än an lithiumbatteribrand. Och jag hoppas verkligen inte att du ger dig ut i trafiken. Där dör hundratals människor varje år.
--------------------------------------------
Vad det gör för skillnad?
Du skrev "Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre." Du får nog förklara vad du menar med det.

Jag har inga fobier för batteriladdning eller använda elektriska prylar. Inte för spindlar, ormar eller nåt sånt heller.
Bara för det nästan aldrig brinner behöver man ju inte strunta i att vara lite försiktig.
Jag har kört bil sen 1979 och tänker väl köra ett tag till. Jag försöker köra lite lugnare numera än när jag var yngre.
Jag försöker köra hänsynsfullt, det är vad jag kan bidra med.
Jag förstår inte varför jag inte skulle ge mig ut i trafiken (du kanske menar för att där dör folk?)
Vi kanske kan återgå till ämnet. Diskutera mig är väl inte tänkt göra i detta forum.
Kanske jag är överdrivet försiktig men det blir nog för min del som jag skrev tidigare: Ladda bilen ute på natten om det behövs. Bara ladda inne i garaget på dan när jag är hemma så jag hinner göra nåt eller i alla fall ta mig ur huset i tid om det osannolika händer.
Har en V90 Recharge om nån undrar, batteriet är inte så stort (11,6 kWh) så det går rätt snabbt ladda (ca. 3 tim).
/Bo
[/quote]


Har du laptopen konstant inpluggad ligger ju batteriet och pendlar nära 100%. Varför skulle det vara säkrare än något annat sätt att använda laptopen på?
#1465141
Verdi skrev: ons 22 sep 2021, 12:12
Har du laptopen konstant inpluggad ligger ju batteriet och pendlar nära 100%. Varför skulle det vara säkrare än något annat sätt att använda laptopen på?
Jag tänker så här: när laptopen är nätansluten laddas inte batteriet när batteriet väl är fulladdat (vilket det är), batteriladdningslampan lyser inte då. Sen sitter jag ju vid laptopen när den är nätansluten.
Det är själva laddningen jag är försiktig med, att lämna prylar på laddning utan man är i närheten.
/Bo
#1465146
Lövet skrev: ons 22 sep 2021, 11:40
VolvoB20 skrev:Jag har 16A idag och de räcker precis till Värmepumpar, Varmvatten, Vattenpumpar, Stall, Ladugård, Verkstad och Husshållsström så det finns minimalt över till billaddning, redan idag planerar jag för jag kan inte köra flera saker samtidigt.
16A låter väldigt lågt för den förbrukningen. Jag har 20A på en vanlig villa.
Man kommer långt på 16A (11kW) har man bergvärme eller värmepump funkar det oftast bra. Har själv bergvärme i huset och luftvärmepump i garaget utan att behöva fundera trots 16A. Annars är det väl ingen big deal att kliva upp på 20A. Men det är ju en onödig kostnad om man inte har några särskilda behov. Det är väl tex dubbla nätavgiften att ha 25A över 16A. Men behövs det så behövs det :-)
#1465147
Med värmepump så kan det bli problem när tillsattsvärmen (elpatroner) slår på när det blir tillräckligt kallt.

Jag har 25A. Jag har inga planer på att säkra ned. Det är rätt skönt att veta att säkringarna inte går när det blir kallt.

Det går naturligtvis att slå av tillsattsvärmen och t.ex. elda när det behövs. Om jag var beredd att göra det skulle jag nog klara mig med 16 A. I alla fall om jag var lite försiktig. Nu kör jag med 25 A och slipper bry mig.
#1465156
joel80 skrev: lör 18 sep 2021, 11:42 Sluta lyssna på Bolund då. ;)
Önskar fler slutade lyssna på MP och Bolund. Det är fortfarande sensommar och ändå har man startat upp oljekondenskraftverket i Karlshamn för strömmen inte räcker till i Sydsverige. Nomalt behöver det endast startas om det är en svinkall vinterdag med hög förbrukning.

Nyss stod de och förkunnade att hade överskott och badade i billig el i Sverige. Mitt förtroende för energipolitiken är noll. man bygger väl först upp förnyeslebar produktion och sedan stänger man av det som ska avvecklas, inte tvärs om.


https://sverigesradio.se/artikel/karlsh ... ldrig-forr
#1465157
Lövet skrev: ons 22 sep 2021, 11:40
VolvoB20 skrev:Jag har 16A idag och de räcker precis till Värmepumpar, Varmvatten, Vattenpumpar, Stall, Ladugård, Verkstad och Husshållsström så det finns minimalt över till billaddning, redan idag planerar jag för jag kan inte köra flera saker samtidigt.
16A låter väldigt lågt för den förbrukningen. Jag har 20A på en vanlig villa.
Funkat bra i 11 år nu. Man får ju se till att man tex inte lagar mat, tvättar och torktumlar eller har värmen på i huset samtidigt, Men samtidigt finns ju ingen marginal alls kvar för att ladda elbil. Då behöver jag nog gå upp till 25 A så man får 6 kw till vilket bör räcka till att ladda en elbil med 11 kw nattetid, så det blir ju några hundralappar till att lägga i kalkylen.
#1465166
VolvoB20 skrev: ons 22 sep 2021, 14:20
Lövet skrev: ons 22 sep 2021, 11:40
VolvoB20 skrev:Jag har 16A idag och de räcker precis till Värmepumpar, Varmvatten, Vattenpumpar, Stall, Ladugård, Verkstad och Husshållsström så det finns minimalt över till billaddning, redan idag planerar jag för jag kan inte köra flera saker samtidigt.
16A låter väldigt lågt för den förbrukningen. Jag har 20A på en vanlig villa.
Funkat bra i 11 år nu. Man får ju se till att man tex inte lagar mat, tvättar och torktumlar eller har värmen på i huset samtidigt, Men samtidigt finns ju ingen marginal alls kvar för att ladda elbil. Då behöver jag nog gå upp till 25 A så man får 6 kw till vilket bör räcka till att ladda en elbil med 11 kw nattetid, så det blir ju några hundralappar till att lägga i kalkylen.
Kan ju ladda med natten med den kapacitet som du på dagen använder till mat, tvätt, torktumlare osv. Men jag håller med om att det låter lite tajt.
  • 1
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 380

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]