Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1455816
Den artikeln är bara ett annat sätt att skriva att en elbil som laddas på europeisk el är lika dålig som bensin/diesel-bilar. Den gäller ju inte om man laddar hemma med solceller eller väljer miljömärkt el, och definitivt inte heller oss med nordisk/svensk elmix.
Eller så försöker de lyfta hybrider helt enkelt. Själv tycker jag hybrid åt andra hållet skulle vara mer intressant. En elbil med liten förbränningsmotor för räckviddsförlängning. Borde kunna göras lättare och kompaktare. Kanske t.o.m. med möjlighet att lämna den motorn hemma när den inte behövs. Tråkigt att hybrider blev så populära hos folket.
Senast redigerad av 1 20FJan, redigerad totalt 0 gånger.
#1455818
lennarte skrev:Min 745-a har i nuläget en livscykel som sträcker sig över 32 år och över 50000 mil.
När kommer det konverteringssatser för eldrift till våra klassiker? :-D
Har själv passerat 55k, tänkte åka 100k men vill gärna slippa slanta upp en halvmiljon till i bränsle..
Här i ankdammen är ju elen än så länge fossilfri (utom möjligen vid belastningstoppar vintertid) :P
#1455819
lennarte skrev:Min 745-a har i nuläget en livscykel som sträcker sig över 32 år och över 50000 mil. Hur står den sig i "statestiken"?? Dom sista 10 åren har den "gått på" E85. Hade det funnits E100 hade jag kört på det. Hur många nytillverkade bilar har denna (och andra liknande långlivade fordon) "överlevt statistiskt sett?? Min Volvo används fortfarande i" dagligt bruk", om än inte så många mil om året längre. Ett känt citat,
"Det finns 3 sortet av lögn, lögn, förbannad lögn och statestik
MarkTwain
Författare
Det finns ett till tankevärt citat
" Upprepar man en lögn tillräkligt ofta tror folk till sist att det är sanning
Joseph Goebbels
Propaganda minister i Tyskland 1933 - 1945
Ja med den sträckan blir det såklart mycket värre för bensinbilen.
Att man väljer så kort livscykel som 20 000 mil är negativt för elbilen inte för fossilbilen.
På 55k mil blir skillnaden väldigt mycket större till elbilens fördel.
Även mot hybrider.
#1455821
20FJan skrev:Den artikeln är bara ett annat sätt att skriva att en elbil som laddas på europeisk el är lika dålig som bensin/diesel-bilar. Den gäller ju inte om man laddar hemma med solceller eller väljer miljömärkt el, och definitivt inte heller oss med nordisk/svensk elmix.
Eller så försöker de lyfta hybrider helt enkelt. Själv tycker jag hybrid åt andra hållet skulle vara mer intressant. En elbil med liten förbränningsmotor för räckviddsförlängning. Borde kunna göras lättare och kompaktare. Kanske t.o.m. med möjlighet att lämna den motorn hemma när den inte behövs. Tråkigt att hybrider blev så populära hos folket.
Inte heller om man ser till antal mil i deras livscykel. 20k mil måste nog ses som väldigt lågt för de elbilar som kommer ut idag, och är väl lågt för de flesta bensin och dieselbilar också.
#1455823
20FJan skrev: mån 26 jul 2021, 09:03 Tråkigt att hybrider blev så populära hos folket.
Tråkigt? Populärt? Det har ju varit i princip varit tvång. Det blev ju det enda möjliga alternativet som fanns kvar att köpa för de som inte har möjlighet att ladda hemma och skatten dödade vanliga förbränningsmotorer både som förmånsvärde och malus.
#1455850
Varför de valde 20000 mil som körsträcka i undersökningen av Kia Niro
ren elbil, laddhybrid och bensinare vet jag inte. Kanske är nån förväntad medelkörsträcka de kommit fram till är lämpligt att välja.
Som studien visar så om en ren elbil och en laddhybrid (i studien Kia Niro i bägge fallen) körs på ”svensk el” släpper rena elbilen ut 15-20% mindre koldioxid under livscykeln och de första 20000 milen.
Men kör man istället på genomsnittlig europeisk el med koleldad el så är laddhybriden renare i livscykelperspektivet under första 20000 milen.
Och bensinbil (här Kia Niro) jämfört med ren elbil (Kia Niro) visar i studien att rena elbilen är bara 30% renare om den körs på ”europael” men ca 50% renare om elbilen körs på ”svensk el”.
Och om man kör på ”svensk el” släpper kaddhybriden vid 76% av milen (av 20000 mil) lika lite koldioxid som rena elbilen (Kia Niro i bägge fallen).
De nämner att funnes det fossilfria bränslen till laddhybriderna kan laddhybriden vara klimatsmartare än ren elbil både på kort och läng sikt.
Och de säger i studien det är bättre köra på fossilfria bränslen än genomsnittliga europeiska elmixen med koleldad el.
Det är en intressant kurva i studien där rena elbilen och laddhybriden jämförs på svenskpriducerad el under livscykeln och 20000 mil.
Rena elbilen ligger konstant på ca. 75 gram koldioxidutsläpp per km medan laddhybriden bryter den linjen vid 76% och ner till 50 gram/km vid 100% (20000 mil) när laddhybriden körs på el.

Studien var utförd av professorerna Öivind Andersson och Pål Börjesson.
”The greenhouse gas emissions of an electric vehicle combined with with renewable fuel: Lifecycle assessment and policy implications”.
Min reflektion:
Borde inte biltillverkarna tvingas redovisa livscykelperspektiv på bilar ungefär som studien visar så man som bilköpare ser bilens verkliga koldioxidutsläpp? WLTP visar ju bara koldioxidutsläppen under körning. Man borde väl redovisa koldioxidutsläppen för bilens hela livscykel (tillverkning av både bilen och batteriet och skrotning åtminstone. Hur ren elen är som en elbil körs på kan ju inte biltillverkaren veta. Men det går väl ta fram statestik på det också så man vet.
Det finns en taxiversion av Mercedes E-klass dieselladdhybrid som kan köras på fossilfria HVO100. Konstigt det inte finns fler dieselladdhybrider som kan köras på HVO100. Jag vet inte hur hög procent HVO100 det är i dagens HVO100 diesel med uppåt 50% har har läst. Vissa tyngre dieselfordon kan köras på 100% HVO har jag läst.
Det gäller nog jobba på bred front så elen blir så ren som möjligt, diesel och bensin som blir mer fossilfri, tillverkning av bilar och batterier med lågt koldioxidutsläpp osv. Många bäckar små som kan ge bl.a. betydligt lägre koldioxidutsläpp. Förhoppningsvis.
Och så kanske vissa av oss kan köra lite mindre med vår bil t.ex. korta sträckor där vi kanske kan cykla eller gå och så istället.
/Bo
#1455853
20FJan skrev: mån 26 jul 2021, 10:01 Är det verkligen tvång att byta bil? Man kan ju välja att fortsätta köra den man har eller köpa en begagnad.
Finns inget tvång på att byta bil. Men vid byte till ny bil är ju själva grunden att tvinga bort köparna från vanliga bilar med förbränningsmotor med galen malus och tuff förmånsbeskattning. Fungerar det inte med elbil pga laddning, körmönster eller tex dragvikt så är ju det enda som finns kvar hybrider och det blir tvång.

Självklar skulle ju alla kunna göra som mig och köra vidare i 10 år med bilen jag har, men det är väl väldigt tveksamt om bilindustrin skulle kunna överleva så lång tid utan att sälja något. Så även där blir det tvång att bygga hybrider så man fått sälja fordon tills det finns laddning till alla och vettigt prisade elbilar som uppfyller behoven för alla tull lösbart pris.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1455854
20FJan skrev: mån 26 jul 2021, 10:01 Är det verkligen tvång att byta bil? Man kan ju välja att fortsätta köra den man har eller köpa en begagnad.
Absolut kan man firtsätta köra sin bil eller köpa begagnad, visserligen förblir en bensinbil på rätt höga koldioxidutsläpp när den körs, jämfört med eldrivna bilar men de som inte kan köra eldriven bil på el som inte är poducerad ”ren” är ju unte så jättemycket renare med koldioxidutsläpp. Kan man köra på HVO100 diesel sänker man koldioxidutsläppen rätt mycket.
Har man enanoldriven (E85) bil släpper man ut ganska lite koldioxid också. Samma sak med gasbilar.
Eller köpa beg dieselbil som är godkänd för HVO100 (min V70 MY14 är inte det) eller en beg. bil som körs på E85. Eller en beg. ren elbil eller laddhybrid (men nog rätt dyra).
Splitternya rena elbilar och laddhybrider är egentligen alldeles för dyra ännu. De måste ner i pris på sikt. Kolla bara på prislappen eller månadskostnaden vid leasing av Volvo rena elbilar och laddhybrider. Jag vet för jag skall denna vecka hämta en ny V90 laddhybrid.
/Bo
#1455859
bem skrev: mån 26 jul 2021, 11:36 Det är en intressant kurva i studien där rena elbilen och laddhybriden jämförs på svenskpriducerad el under livscykeln och 20000 mil.
Rena elbilen ligger konstant på ca. 75 gram koldioxidutsläpp per km medan laddhybriden bryter den linjen vid 76% och ner till 50 gram/km vid 100% (20000 mil) när laddhybriden körs på el.
Ja, missvisande. De har alltså slagit ut elbilens utsläpp på 20000 mil? Vad ligger den på sedan? Den drar ju rimligen lägre energi per km då den slipper släpa runt på en extra drivlina i onödan.
Vad låg laddhybriden på från början? Räknar de bara med batteritillverkningen och struntar i resten av bilen?
  • 1
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 390
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney