Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1502413
bem skrev: tor 16 jun 2022, 02:54
JEriksson skrev: ons 15 jun 2022, 15:40 Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
Gissar du kör ren elbil? Hur tycker du det funkar på längre resor i så fall? Hur ofta på långresor? Och i vilka trakter?
Till och med jag som inte kör elbil (har laddhybrid) har börjat lägga märke till köerna vid elstolpar. Räckvidden och laddinfrastrukturen borde väl rätt många bilister börja fundera på framöver eftersom vi väl alla förr eller senare kan bli sittande i en elbil vare sig vi vill eller inte. Visserligen kan och får man åka fossilbil nog ett tag till. Men nya bilar blir ju allt mer elbilar i rask takt. Man behöver väl inte äga en elbil (än) för att bli lite fundersam hur lätt eller besvärligt livet kan bli som elbilsbilist på lite längre resor.
Jepp, vi har t.o.m 2 st på uppfarten. Den som frun åker har aldrig blivit snabbladdad, den som jag idag åker snabbladdar jag inte ofta då räckvidden för den räcker för de resor jag gör med egen bil då jag har möjlighet att koppla in 3-fas på de ställen jag besöker i tjänsten. Däremot med den Nissan Leaf jag hade innan nuvarande som hade 40 kWh batteriet behövde jag snabbladda 1-2 ggr/enkel väg på motsvarande resor och med den var det endast ett fåtal gånger jag kom till en upptagen laddare. Då denna bil har den asiatiska kontakten Chademo för snabbladdning var det mer problematiskt att finna ytterligare stolpar mot det europeiska CCS kontakten som finns på de flesta stolpar.

Nu till semesterns bilresa kommer det bli intressant att se om det är köer mm. Hittills på de få resor vi gjort på semestern har det inte vart några problem, men vi får väl se i augusti... Normalt åker vi inte så mycket på sommaren också.
Första testet blir när vi passerar Sveg på första sträckan till stugan. Det finns bara en enkel 50 kWh laddare för de andra än Tesla i Sveg och det är en av de SuC Tesla inte öppnat för övriga bilar.

Däremot åker vi oftare längre på vintern till stugan, men då fuskar jag och lånar fars bil för dessa resor. Anledningen är ganska enkel, han har dragkrok på sin bil och vi har ett skotersläp bakom till fjällen och jag har inget drag heller på min bil.
#1502424
JEriksson skrev:
fjohan82 skrev: ons 15 jun 2022, 23:12
JEriksson skrev: ons 15 jun 2022, 15:40 Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
Det beror väl på vad man har för körmönster, levnadssätt och resemönster.

Som ett exempel är det väl ganska segt att ha en XC40 P6 och på semestern med husvagnen endast komma 16,5 mil med 100% laddat.
Med 80% krymper räckvidden ner till 13,2 mil. Man tar sig ju inte ens från Stockholm till Norrköping, den kräver laddning någonstans i skogen dessförinnan på väg söderut...

Att då resa ut på kontinenten med huset där bak borde bli att sätta tålamodet på rejält prov.
Elbil passar inte alla. Är man en som åker omkring med husvagn så tittar man inte på elbil.
Även de som åker 40 mil enkel varje helg i -30 med skotersläpet är några som elbil inte passar.
Däremot skulle väldigt många som inte har husvagn kunna åka elbil...

Skulle vi ha haft kvar våran husvagn så skulle jag inte ha elbil idag, det är en sak som är säker. Av de elbilar som idag finns på marknaden som skulle få dra den vagn vi hade är det bara Tesla Model X som skulle fått dra den. Sista vagnen vi hade var en Polar 620 CTX med totalvikt på 2000 kg. Den modell av Tesla ligger också utanför de ekonomiska förutsättningarna för oss.
Husvagn känns inte som nått hinder, i allafall inte för många. Min vagn väger knappt 1400kg. Hade den efter elbilen förra sommaren och aldrig haft så bra dragbil tidigare.
Med 2 tons vagn blir det som du säger dyrt om man nu ska hitta lämplig elbil, men alla har ju inte så stora vagnar. :)
#1502556
Steffe3 skrev: lör 18 jun 2022, 12:11 Låter ju lite som att det dök upp nåt fel som dödade den första motorn, som sen dödar ersättarna i raskare takt. Elfel kan vara luriga :P
Och 3 omgångar batterier
#1502581
VolvoB20 skrev:
Steffe3 skrev: lör 18 jun 2022, 12:11 Låter ju lite som att det dök upp nåt fel som dödade den första motorn, som sen dödar ersättarna i raskare takt. Elfel kan vara luriga Bild
Och 3 omgångar batterier
Men drygt 50k mil per batteri är ändå godkänt, även om det borde gå att få mer än så.
Kollar man de jämförelser som ofta görs med livscykel har det ju varit praxis att bara räkna på 16 eller 20k mil, det är bestämt allt för lite.
#1502583
Det ska också sägas att ett batteribyte oftast kommer av en cell som inte klarar att hålla balansen mot de andra=byte batteri. Batteriet dumpas däremot inte i landsortsdjupet, utan renoveras (väldigt likt en förbränningsmotor…) eller återvinns.
  • 1
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 318
  • 390
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar