Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1506185
Erik Å skrev: sön 24 jul 2022, 07:44 Är det bara jag som funderar på hur staten kommer att kompensera för alla miljarder i bränsleskatt som försvinner den dagen alla åker elbil? Energiskatten på el ger ju bara en bråkdel..
Dynamisk diffentierad kilometerskatt via sattelit-positionering är det absolut mest troliga. Systemen är redan klara och i drift i flera EU länder för fordon över 3500 kg. Behövs bara ett politiskt beslut att även fordon under 3,5 också ska betala.
#1506204
Camel skrev:
joel80 skrev:
poseidon skrev:Hur påverkar Tyskland faktumet att man planerar för rullande strömavbrott i Sverige?

Att priset per kwh påverkas av Tysklands idioti fattar jag men jag förstår inte vad Tyskland har med den svenska elförsörjning att göra.

Kan det alltså vara så att den fullkomligt vettlösa nedstängningen av massa kärnkraftverk i Sydsverige är orsaken? Hmm...

Kanske trillar polletten äntligen ned nu.
Det är på EU-nivå det här planeras. Tillsammans med Svenskt kraftnät, där de också uttalar sig om att det är främst risken för gasbrist som gör att de här planerna behövs, och att det är just det som skulle kunna utlösa en sån kris i vinter.
Även Oslo riskerar att drabbas och Norska motsvarigheten är också med i krisplaneringen.
Det som gör det möjligt för en kris i form av gasbrist att inträffa är gasberoendet i sig. Om inte gasberoendet fanns så skulle ingen kris inträffa, inte pga av utebliven rysk gas i alla fall. Gasberoendet är i sin tur skapat av en sanslös, orealistisk, utopisk och dyr energipolitik. Utan konsekvensanalyser, det visar de säkerhetspolitiska och klimatmässiga konsekvenserna tydligt. Nu är vi tyvärr i det läget vi är. Men att skylla gasberoendet på Putin och kriget är felaktigt. De gasberoende länderna ska inte skylla ifrån sig. Och miljörörelserna har mycket stort ansvar i detta. Särskilt i Tyskland.
Problemet är väl just det, att många i Sverige inte förstår och skyller på svensk energipolitik (och t.ex MP, som jag inte själv sympatiserar med men tycker får skit för en massa som inte är deras fel eller beslut.) .

Lite som elområdena också.
Vi tvingades praktiskt in i det p.g.a den anmälan danskarna gjorde till EU 2006.
#1506208
joel80 skrev:
Camel skrev:
joel80 skrev:


Det är på EU-nivå det här planeras. Tillsammans med Svenskt kraftnät, där de också uttalar sig om att det är främst risken för gasbrist som gör att de här planerna behövs, och att det är just det som skulle kunna utlösa en sån kris i vinter.
Även Oslo riskerar att drabbas och Norska motsvarigheten är också med i krisplaneringen.
Det som gör det möjligt för en kris i form av gasbrist att inträffa är gasberoendet i sig. Om inte gasberoendet fanns så skulle ingen kris inträffa, inte pga av utebliven rysk gas i alla fall. Gasberoendet är i sin tur skapat av en sanslös, orealistisk, utopisk och dyr energipolitik. Utan konsekvensanalyser, det visar de säkerhetspolitiska och klimatmässiga konsekvenserna tydligt. Nu är vi tyvärr i det läget vi är. Men att skylla gasberoendet på Putin och kriget är felaktigt. De gasberoende länderna ska inte skylla ifrån sig. Och miljörörelserna har mycket stort ansvar i detta. Särskilt i Tyskland.
Problemet är väl just det, att många i Sverige inte förstår och skyller på svensk energipolitik (och t.ex MP, som jag inte själv sympatiserar med men tycker får skit för en massa som inte är deras fel eller beslut.) .

Lite som elområdena också.
Vi tvingades praktiskt in i det p.g.a den anmälan danskarna gjorde till EU 2006.
Håller med om att kritik ska riktas rättvist. Tysklands gasberoende vad gäller elenergiproduktionen är kommen ur det faktum att intermittent elenergiproduktion är för stor i förhållande till den planerbara elenergiproduktionen som blev kvar efter att många kol- och kärnkraftverk stängts. Att kärnkraften stängts trots att det är uppenbart att behovet finns att ha den kvar är miljörörelsens förtjänster. De gröna i Tyskland brottas just nu med stark kritik som riktas mot dem, men även internt hos de gröna har diskussion uppstått om kärnkraft kan tillåtas. Både de gröna i Tyskland och MP i Sverige är sprungna ur kärnkraftsmotstånd, så det kommer att bli svårt för dem att tillåta kärnkraft. MP vill officiellt stänga all kärnkraft i Sverige och ersätta den med t.ex. intermittent sol- och vindkraft. Det är helt orealistiskt och kommer inte att fungera. Som väl är har MP inte lyckats helt med sin politik. Då hade vi haft samma situation här som i Tyskland. Men MP har gjort stor skada redan med det de har lyckats med. Det ska de ha kritik för. Det måste säkerställas att energipolitik förs med vetenskap som grund, inte med utopiska övertygelser, åsikter och fobier. För att elektrifiering av samhället ska kunna utökas och lyckas, måste vetenskaplig grund och pragmatism råda, samt riktiga konsekvensanalyser utföras, när det gäller uppbyggnaden av elenergiproduktionen. Då krävs att MP sätts åt sidan.
#1506223
Tysklands beslut grundades ju också mycket på att opinionen mot kärnkraft svängde till väldigt negativ efter Fukushima-katastrofen.
#1506225
Stämmer. Men opinionen var inte baserad på fakta. Den var baserad på tro och fobier. Men politiskt har ändå den gröna rörelsen drivit politik mot kärnkraft. Både i Tyskland och här hemma. Och de fortsätter att göra det fast folkopinionen blir mer kärnkraftsvänlig. Det måste stoppas om elektrifieringen ska kunna genomföras, särskilt som elbehovet i Sverige spås dubbleras.
#1506236
Inget av Tysklands beslut har med elbilar att göra och därmed inte i denna tråd att göra. Använd tråden om elpriset.
#1506364
Så elpriset och anledning till att det är högt har inget med elbilar att göra?

Själv är jag rätt övertygad om att diskussionen om att elen kommer kosta 40kr/kwh och att vi ev får rullande strömavbrott (mycket pga Tysklands idiotiska beslut) gör att somliga funderar både 1 och 2 gånger innan de skaffar elbil.
#1506370
poseidon skrev:Så elpriset och anledning till att det är högt har inget med elbilar att göra?

Själv är jag rätt övertygad om att diskussionen om att elen kommer kosta 40kr/kwh och att vi ev får rullande strömavbrott (mycket pga Tysklands idiotiska beslut) gör att somliga funderar både 1 och 2 gånger innan de skaffar elbil.
Vem som valt timdebitering är dum nog att ladda när det är som dyrast? Många laddarna går att styra så de automatiskt laddar på de billigaste timmarna.

Trots att vi hade timmar med 8kr/kWh här i höstas/vintras så låg mitt snitt för bilen aldrig över 1:30öre/kWh inklusive alla avgifter och skatter.
  • 1
  • 321
  • 322
  • 323
  • 324
  • 325
  • 390
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]