Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1505975
joel80 skrev:
Och ja, det är Tysklands som är orsaken till den här krisplaneringen som görs, där även Oslo kan drabbas av planerade stopp om det blir extremlägen.
Om man pratar länder så håller jag med dig. Tyskland har verkligen varit extrema och utopiska i sin omställning på ett totalt inkompetent sätt utan konsekvensanalyser värda namnet. De krafter som ligger bakom denna totalt felaktiga omställning är mäktiga. Låt oss verkligen motarbeta att Sverige går samma väg i sin omställning. Miljörörelsen och de politiker som drivit omställningen på detta misslyckade sätt har ett enormt stort ansvar. Jag hoppas verkligen väljare inser detta och inte låter dessa politiker slippa undan ansvaret. Det är inte bara elpriserna som ökat. Klimatbelastningen ökar i Tyskland till följd av en ogenomtänkt och forcerad omställning och dessutom har säkerhetspolitiken allvarligt påverkats negativt för oss alla.
#1505976
Funk skrev:
Camel skrev:
Milkostnaden för en elbil blir kännbar med dagens höga elpriser. Det blir sannolikt tyvärr ännu värre.
I dagens läge är det runt 3,50 kr/milen. Ladda på stolpe kostar via incharge (utanför mitt jobb) kostar 1.60 just nu så det blir faktiskt lite billigare. Jag räknar med 2kWh, men min drar lite mindre sommar tid och mer vintertid.
Dieselbilen kostar 19:-/mil..
El är fortfarande billigare än beskattade fossilbränslen. Men frågan är hur framtiden ser ut när de stora skatteinkomsterna från dagens fossilbränsle ska tas ut på elbilar när fossilbilarna är borta. Det kommer alltid att kosta minst dagens prisnivå att köra bil i framtiden också. Även om det är elbilar. Frågan är bara på vilket sätt man tar ut skatterna. Om elpriset stiger ännu mera så kommer den möjliga beskattningen att bli lägre om inte dagens totalkostnad för fossilbränsle per mil ska överskridas.



Funk skrev:
Camel skrev:Elpriset sätts i intervaller på 1 timme.
Japp, men beroende på avtal så kan man betala på andra sätt. Jag debiteras månadsmedelpris på rörligt avtal.

/Thomas
Javisst, jag har också månadsmedelspris som elkonsument. Jag avsåg spotpriset i mitt inlägg.
#1505986
Hur påverkar Tyskland faktumet att man planerar för rullande strömavbrott i Sverige?

Att priset per kwh påverkas av Tysklands idioti fattar jag men jag förstår inte vad Tyskland har med den svenska elförsörjning att göra.

Kan det alltså vara så att den fullkomligt vettlösa nedstängningen av massa kärnkraftverk i Sydsverige är orsaken? Hmm...

Kanske trillar polletten äntligen ned nu.
#1505990
poseidon skrev:Hur påverkar Tyskland faktumet att man planerar för rullande strömavbrott i Sverige?
För de som inte vet kan man förenklat säga att Tyskland lagt ner mycket planerbar elenergiproduktion och ersatt denna med intermittent elenergiproduktion. Pga av att intermittent elenergiproduktion inte alltid är tillgänglig när man behöver den har man ersättningskraft i form av bl.a. gasturbiner. Både Schröder och Merkel har historiskt knutit Tyskland närmare Ryssland energimässigt och gjort Tyskland beroende av rysk gas. I Sverige har vi delvis påbörjat samma omställning mot mindre planerbar och mer intermittent elenergiproduktion. Vi har pga av detta sedan 2018 negativ eleffektbalans i Sverige, även om vi på årsbasis har elenergiöverskott. Vi behöver täcka upp vårt eleffektunderskott genom import. Som läget ser ut idag kanske det inte är möjligt eftersom bl.a. Tyskland kanske inte ens klarar av att producera det de själva behöver just då. Då återstår bara att att koppla ifrån elförbrukare. Det behovet uppstår sannolikt bara om det är kallt och vindstilla samtidigt. Men det är just det som det brukar vara på vintern, åtminstone några veckor. Sannolikheten att man behöver genomföra rullande strömavbrott har ökat markant. Vi får hoppas på en varm och blåsig vinter.

poseidon skrev:Att priset per kwh påverkas av Tysklands idioti fattar jag men jag förstår inte vad Tyskland har med den svenska elförsörjning att göra.
EU vill kyta ihop Europas elnät. Sverige är beroende av elförbindelser för att täcka upp eleffektunderskott genom import, och vi är förbundna att tillhandahålla 70% av överföringskapaciteten för elhandel. Om vi vill lämna detta samarbete och kapa kablarna, samtidigt som vi spås öka elanvändningen med det dubbla, måste vi först bygga ut vår planerbar elenergipoduktion ordentligt, trots att vi har elenergiöverskott på årsbasis i dagsläget.


poseidon skrev:Kan det alltså vara så att den fullkomligt vettlösa nedstängningen av massa kärnkraftverk i Sydsverige är orsaken? Hmm...
Ja, det är en mycket stor del av problemet. Dessutom hade elpriserna varit lägre om vi inte stängt ned dem.


poseidon skrev:Kanske trillar polletten äntligen ned nu.
Nej det tror jag inte. Folk i allmänhet behöver tyvärr en verklig upplevelse av eleffektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling innan de kanske förstår att något är fel. Folk är inte vare sig politiskt intresserade eller orkar bry sig om samhällsutvecklingen. Detta ger politiker fritt spelrum, tills det går åt skogen. Men inte ens då kan man förutsätta att alla kommer att förstå.


Annat inlägg i amnet
#1506009

Camel skrev:
joel80 skrev:
Och ja, det är Tysklands som är orsaken till den här krisplaneringen som görs, där även Oslo kan drabbas av planerade stopp om det blir extremlägen.
Om man pratar länder så håller jag med dig. Tyskland har verkligen varit extrema och utopiska i sin omställning på ett totalt inkompetent sätt utan konsekvensanalyser värda namnet. De krafter som ligger bakom denna totalt felaktiga omställning är mäktiga. Låt oss verkligen motarbeta att Sverige går samma väg i sin omställning. Miljörörelsen och de politiker som drivit omställningen på detta misslyckade sätt har ett enormt stort ansvar. Jag hoppas verkligen väljare inser detta och inte låter dessa politiker slippa undan ansvaret. Det är inte bara elpriserna som ökat. Klimatbelastningen ökar i Tyskland till följd av en ogenomtänkt och forcerad omställning och dessutom har säkerhetspolitiken allvarligt påverkats negativt för oss alla.
Ingen politisk kraft i Sverige har av vad jag vet varit positiv till rysk gas för elproduktion inom landet, så att vi skulle gå samma väg som tyskland verkar inte hända. Vi har dessutom helt andra förutsättningar än Tyskland.
#1506010

poseidon skrev:Hur påverkar Tyskland faktumet att man planerar för rullande strömavbrott i Sverige?

Att priset per kwh påverkas av Tysklands idioti fattar jag men jag förstår inte vad Tyskland har med den svenska elförsörjning att göra.

Kan det alltså vara så att den fullkomligt vettlösa nedstängningen av massa kärnkraftverk i Sydsverige är orsaken? Hmm...

Kanske trillar polletten äntligen ned nu.
Det är på EU-nivå det här planeras. Tillsammans med Svenskt kraftnät, där de också uttalar sig om att det är främst risken för gasbrist som gör att de här planerna behövs, och att det är just det som skulle kunna utlösa en sån kris i vinter.
Även Oslo riskerar att drabbas och Norska motsvarigheten är också med i krisplaneringen.
#1506021
joel80 skrev:
Camel skrev:
joel80 skrev:
Och ja, det är Tysklands som är orsaken till den här krisplaneringen som görs, där även Oslo kan drabbas av planerade stopp om det blir extremlägen.
Om man pratar länder så håller jag med dig. Tyskland har verkligen varit extrema och utopiska i sin omställning på ett totalt inkompetent sätt utan konsekvensanalyser värda namnet. De krafter som ligger bakom denna totalt felaktiga omställning är mäktiga. Låt oss verkligen motarbeta att Sverige går samma väg i sin omställning. Miljörörelsen och de politiker som drivit omställningen på detta misslyckade sätt har ett enormt stort ansvar. Jag hoppas verkligen väljare inser detta och inte låter dessa politiker slippa undan ansvaret. Det är inte bara elpriserna som ökat. Klimatbelastningen ökar i Tyskland till följd av en ogenomtänkt och forcerad omställning och dessutom har säkerhetspolitiken allvarligt påverkats negativt för oss alla.
Ingen politisk kraft i Sverige har av vad jag vet varit positiv till rysk gas för elproduktion inom landet, så att vi skulle gå samma väg som tyskland verkar inte hända. Vi har dessutom helt andra förutsättningar än Tyskland.
Vi har bättre förutsättningar än Tyskland beroende på vårt stora inslag av vattenkraft samt att vi har hela 6 reaktorer kvar, Tyskland har relativt sett liten del vattenkraft och har endast 3 reaktorer kvar, Den intermittenta andelen av elenergiproduktionen är mycket stor i Tyskland vilket innebär att mycket stor del måste balanseras med något annat när intermittenta elenergiproduktionen inte ger tillräckligt. I Tysklands fall är det till en del gasturbiner med rysk gas.

I Sverige har vi ännu så länge ganska mycket planerbar elenergiproduktion kvar i förhållande till storleken på den intermittenta elenergiproduktionen. Det betyder att vi klarar (nästan) att balansera själva. Vi har ett effektbalansunderskott några timmar om året, resten av tiden har vi effektöverskott. Men Sveriges elbehov spås dubbleras inom snar framtid. On hela det behovet ska täckas med utbyggnad av intermittent elenergiproduktion så förändras förhållandet mellan den planerbara och intermittenta elenergiproduktionen kraftigt. Det är inte självklart att vi då klarar av att balansera detta själva. Eleffektbalansen kommer att vara mer negativ till storleken samt inträffa fler timmar på året. Det finns en gräns för vad vattenkraften kan balansera, både effektmässigt men även elöverföringsmässigt. Elförbrukningen i norra Sverige spås öka mest, då blir överföringen ett mindre problem. Men ska man dessutom lägga ner kärnkraften i södra delen av Sverige så fungerar det helt enkelt inte. Det finns dock partier som vill lägga ner all kärnkraft. Man måste ha planerbar elenergiproduktion om samhället som vi känner det idag ska fungera. Då återstår bara gas. Det har Tyskland redan insett. Dock är gasen fossil, men bättre än kol ur klimatsynpunkt.
#1506022
joel80 skrev:
poseidon skrev:Hur påverkar Tyskland faktumet att man planerar för rullande strömavbrott i Sverige?

Att priset per kwh påverkas av Tysklands idioti fattar jag men jag förstår inte vad Tyskland har med den svenska elförsörjning att göra.

Kan det alltså vara så att den fullkomligt vettlösa nedstängningen av massa kärnkraftverk i Sydsverige är orsaken? Hmm...

Kanske trillar polletten äntligen ned nu.
Det är på EU-nivå det här planeras. Tillsammans med Svenskt kraftnät, där de också uttalar sig om att det är främst risken för gasbrist som gör att de här planerna behövs, och att det är just det som skulle kunna utlösa en sån kris i vinter.
Även Oslo riskerar att drabbas och Norska motsvarigheten är också med i krisplaneringen.
Det som gör det möjligt för en kris i form av gasbrist att inträffa är gasberoendet i sig. Om inte gasberoendet fanns så skulle ingen kris inträffa, inte pga av utebliven rysk gas i alla fall. Gasberoendet är i sin tur skapat av en sanslös, orealistisk, utopisk och dyr energipolitik. Utan konsekvensanalyser, det visar de säkerhetspolitiska och klimatmässiga konsekvenserna tydligt. Nu är vi tyvärr i det läget vi är. Men att skylla gasberoendet på Putin och kriget är felaktigt. De gasberoende länderna ska inte skylla ifrån sig. Och miljörörelserna har mycket stort ansvar i detta. Särskilt i Tyskland.
#1506170
StefanN skrev: lör 23 jul 2022, 08:58 Dags att fundera på vad denna tråd handlar om, vill man diskutera elproblematik och priser gör det i denna tråd: viewtopic.php?f=36&t=167307
Håller med men det kommer allt vara väldigt svårt att diskuera elbilars för och nackdelar utan att diskutera hur tillgången på el och hur elpriset kommer utvecklas.

Ungefär som det är svårt att undvika diskuera bensin och dieselpris och tillgång när man väger dem mot varandra.

När jag själv försöker välja mellan elbil eller bensin diesel så det är extremt on-topic för mig. Faktiskt det ämne förutom räckvidd och kapacitet som är mest avgörande för elbilsövergång,
  • 1
  • 320
  • 321
  • 322
  • 323
  • 324
  • 380

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]