- fre 22 mar 2019, 14:45
#1306610
Jag börjar undra om inte en hybrid ändå blir att föredra för väldigt många. Jag tänkte förut att Hybrid liksom är det sämsta av två världar
Men efter att ha alvarligt funderat i banorna har jag ändrat uppfattning.
I sin nuvarande tappning är dom ganska kass.
Men ponera att en hybrid ändå får en räckvidd på 10-15 mil "normal körning" på el. Det skulle nog räcka för dom allra flestas dagsbehov med arbetspendling osv. Längre turer, dagar med onormalt mycket åkande, släpvagnsdragande osv så får bränslemotorn jobba.
I mitt fall skulle den motorn stå i veckor, trots 8mil/dag arbetspendlande på landsbygd.
Annars måste man ju skaffa elbil dimensionerad för 5% av resorna.
Himla dumt.
Hybriderna är ju tyvärr inte där ännu.
Dessutom måste dom ju bli 10år gamla innan dom är överkomlig för oss, så det dröjer....
(Hybriderna som idag har några år på nacken går bort, och dom klarar "inget" på enbart el)
Men efter att ha alvarligt funderat i banorna har jag ändrat uppfattning.
I sin nuvarande tappning är dom ganska kass.
Men ponera att en hybrid ändå får en räckvidd på 10-15 mil "normal körning" på el. Det skulle nog räcka för dom allra flestas dagsbehov med arbetspendling osv. Längre turer, dagar med onormalt mycket åkande, släpvagnsdragande osv så får bränslemotorn jobba.
I mitt fall skulle den motorn stå i veckor, trots 8mil/dag arbetspendlande på landsbygd.
Annars måste man ju skaffa elbil dimensionerad för 5% av resorna.
Himla dumt.
Hybriderna är ju tyvärr inte där ännu.
Dessutom måste dom ju bli 10år gamla innan dom är överkomlig för oss, så det dröjer....
(Hybriderna som idag har några år på nacken går bort, och dom klarar "inget" på enbart el)
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.