Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1306610
Jag börjar undra om inte en hybrid ändå blir att föredra för väldigt många. Jag tänkte förut att Hybrid liksom är det sämsta av två världar
Men efter att ha alvarligt funderat i banorna har jag ändrat uppfattning.
I sin nuvarande tappning är dom ganska kass.
Men ponera att en hybrid ändå får en räckvidd på 10-15 mil "normal körning" på el. Det skulle nog räcka för dom allra flestas dagsbehov med arbetspendling osv. Längre turer, dagar med onormalt mycket åkande, släpvagnsdragande osv så får bränslemotorn jobba.
I mitt fall skulle den motorn stå i veckor, trots 8mil/dag arbetspendlande på landsbygd.
Annars måste man ju skaffa elbil dimensionerad för 5% av resorna.
Himla dumt.

Hybriderna är ju tyvärr inte där ännu.
Dessutom måste dom ju bli 10år gamla innan dom är överkomlig för oss, så det dröjer....
(Hybriderna som idag har några år på nacken går bort, och dom klarar "inget" på enbart el)
#1306617
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 22 mar 2019, 10:38 Så några 100k är det inte snack om.. Vet inte varför du bara drar till med sånna siffror när fakta är en snabb googling bort.
Kikade i senaste ViBilägare, Där hade man samlat garantivillkor plus kostnad för batteribyte och det låg mellan 50.0000 - 150.000 så jag tog bara ett värde i mitten.

Från artikeln...

Outlander 64700
I-Miev 125.000
Toyota 75.000
Nissan 75.000 plus arbete
Renault 150.000
VW 250.000

Sen kan det väl vara billigare i småbilar men det är inte med i listan

Varför är du alltid så himla otrevlig i dina svar?

PS, jag har inte behövt byta motor i någon av mina bilar. DS
Batteribyte är inte mer relevant att räkna med som "driftskostnad" än vad motorbyte är i en förbränningsbil. Dvs, det förekommer, men är inte ett normalläge. Den stora scatterplotten av batterireduktion på Teslabilar visar det ganska tydligt. Men visst finns det begränsningar, exempelvis kommer det inte funka att ställa av eller lagra elbilar länge utan att sladden sitter i. Det tål de inte. Å andra sidan geggar en förbränningsmotor ihop rätt fort också utan korrekt hantering.
Bild
#1306619
MickeM skrev:Jag börjar undra om inte en hybrid ändå blir att föredra för väldigt många. Jag tänkte förut att Hybrid liksom är det sämsta av två världar
Men efter att ha alvarligt funderat i banorna har jag ändrat uppfattning.
I sin nuvarande tappning är dom ganska kass.
Men ponera att en hybrid ändå får en räckvidd på 10-15 mil "normal körning" på el. Det skulle nog räcka för dom allra flestas dagsbehov med arbetspendling osv. Längre turer, dagar med onormalt mycket åkande, släpvagnsdragande osv så får bränslemotorn jobba.
I mitt fall skulle den motorn stå i veckor, trots 8mil/dag arbetspendlande på landsbygd.
Annars måste man ju skaffa elbil dimensionerad för 5% av resorna.
Himla dumt.

Hybriderna är ju tyvärr inte där ännu.
Dessutom måste dom ju bli 10år gamla innan dom är överkomlig för oss, så det dröjer....
(Hybriderna som idag har några år på nacken går bort, och dom klarar "inget" på enbart el)
Jag gillar egentligen i3 REX lösningen. Sen kan man diskutera hur stor tank och motor som är rätt men tänket gillar jag. Dvs elmotorn används för 90% av körningen och range extendern funkar på långresor. Tyvärr så missgynnas dessa bilar helt i körcykeln så vi kommer inte se några fler sådana på ett tag.
#1306620
Jag tror väl inte heller att batterireduktion är ett stort problem men rimligen bör man ju inte prata om den i relation till mil utan till tid och möjligen laddbeteende.
Det finns ju en hel del prickar på den där grafen som visar på 80% efter under 50000km.
#1306633
Lövet skrev: fre 22 mar 2019, 15:33 Batteribyte är inte mer relevant att räkna med som "driftskostnad" än vad motorbyte är i en förbränningsbil. Dvs, det förekommer, men är inte ett normalläge.
Är du säker? Det där var ju ytterligare en graf med vad jag tycker är relativt nya bilar. Jag har en massa bilar, motorcyklar, traktorer, motorsågar, båtmotorer som ligger uppåt 25-35 års ålder.

Alla dessa fungerar utan problem, bara att starta upp och ta en runda runt Sverige med bilarna, köra in skörden med traktorerna, åka ut i skärgården med båten eller såga ned lite träd med motorsågarna. Ingen har jag behövt byta motor på.

Men om det hade suttit batterier i alla dessa är jag väldigt tveksam om de hade varit pigga och fräscha idag efter alla år.

Jag har även massor med kvalitesverktyg, allt från borrhammare till pendelsticksågar och maskiner av alla de slag. Alla som går på 220 går fortfarande perfekt och jag använde en uppsättning i förra vecka som har 25 år på nacken. Tex den stora borrhammaren och diverse verktyg. Men jag har också en mängd batteridrivna dito maskiner, de går inte att hålla igång pga att batteribyten blir sjukt mycket dyrare än att köpa nytt, om de ens går att få tag på, så de blir bara slit och släng med dessa och jag har ett berg med elverktyg som numera inta har fungerande batterier..

Man är ju bara orolig att bilarna går samma väg när de också blir beroende av batterier.

Jag vet att många tycker det är ett ickeproblem för en bil har man ju bara på 36 månaders leasing, sen är det ajöss med den. Men alla kör ju inte bara nytt hela tiden. Eller så är det jag som är mossig och alla kommer bara köra nytt i framtiden.
#1306641

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 22 mar 2019, 10:38 Så några 100k är det inte snack om.. Vet inte varför du bara drar till med sånna siffror när fakta är en snabb googling bort.
Kikade i senaste ViBilägare, Där hade man samlat garantivillkor plus kostnad för batteribyte och det låg mellan 50.0000 - 150.000 så jag tog bara ett värde i mitten.

Från artikeln...

Outlander 64700
I-Miev 125.000
Toyota 75.000
Nissan 75.000 plus arbete
Renault 150.000
VW 250.000

Sen kan det väl vara billigare i småbilar men det är inte med i listan

Varför är du alltid så himla otrevlig i dina svar?

PS, jag har inte behövt byta motor i någon av mina bilar. DS
Förlåt. Inte min mening att låta otrevlig. Känner mig väl ibland lite påhoppad av dig och svarar därefter. Men jag kan ha missuppfattat din ton.

Den här jag hänvisar till för batteribyte för 24k på en Leaf.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 00-kronor/

Det som i din lista där ovan skulle kosta 75k plus arbete. (Nissan).
75k kan dock kanske stämma för ett helt nytt batteri på senaste modellen med 62kWh.. Men den lär man inte behöva byta på idag precis.. Och förhoppnings har dom sånna restaurerade/begagnade då också.

Om 10-20 år (minst 8 år då typ alla ter 8 års garanti) när det nu kan vara dags på vissa bilar som säljs idag så lär batteripriserna gått ner bra mkt mer och det vara billigare än idag med byte.
#1306642
@VolvoB20, Det finns inte idag mycket som tyder på att underhållskostnaderna blir högre på en batteribil än en förbränningsbil, nästan bara tvärtom. Det går ju att titta på tidiga Prius exempelvis, som vid det här laget 10-15 år gamla, och det är en av de mest driftssäkra bilar som finns. Ersättningsbatteri kostar $650 på eBay. Förstås ett mindre batteri men när bilen var ny pratade man om 80.000kr för ett batteri. Borrmaskiner osv i all ära men grundproblemet där är att de inte används och lämnas urladdade. En bil som du använder regelbundet och har laddsladden i kommer batteriet inte förstöras på. Men visst finns det problem att lösa, exempelvis måste ju alla Sveriges bilhandlare hantera sina lager på ett annat sätt eftersom bilarna inte tål att stå strömlösa. Långtidsparkeringar kommer behöva fler eluttag osv. Hur gör man med hobbybilar som står avställda osv. Den senare känns iofs rätt avlägsen än så länge.
#1306661
Derank skrev: tor 21 mar 2019, 22:18 värdeminsknnigen påen bil blir ju såklart det samma oavsett drivmedel, det är ju bara en massa snack år ut och år in om vad som står sig bäst, alla bilar hamnar på bäst före datum till sist, mer el mindre.

Samma snack om T6or här för några år sedan, osäljbara, ingen vil ha dom osv, de säljs direkt idag.

Allt komer att gå att sälja i framtiden och och en 10år gammal el leaf kommer ochså att gå att sälja, men om man får något är en annan femma, batteriet lär ha gjort sitt om 10år, en diesel går i 20år utan problem

Så det rä nog inga problem att sälja sin dieselbil om 5 el 15år.

folk här har ju surrat i flera om om att dieseln är död, den säljer fortfarande bäst
Kul att det finns någon här med lite sunt förnuft. Många tror ju att allt utom elbilar är skit. Jag håller med dig Derank
#1306689
Lövet skrev: fre 22 mar 2019, 18:19 @VolvoB20, Det finns inte idag mycket som tyder på att underhållskostnaderna blir högre på en batteribil än en förbränningsbil, nästan bara tvärtom. Det går ju att titta på tidiga Prius exempelvis, som vid det här laget 10-15 år gamla, och det är en av de mest driftssäkra bilar som finns. Ersättningsbatteri kostar $650 på eBay. Förstås ett mindre batteri men när bilen var ny pratade man om 80.000kr för ett batteri. Borrmaskiner osv i all ära men grundproblemet där är att de inte används och lämnas urladdade. En bil som du använder regelbundet och har laddsladden i kommer batteriet inte förstöras på. Men visst finns det problem att lösa, exempelvis måste ju alla Sveriges bilhandlare hantera sina lager på ett annat sätt eftersom bilarna inte tål att stå strömlösa. Långtidsparkeringar kommer behöva fler eluttag osv. Hur gör man med hobbybilar som står avställda osv. Den senare känns iofs rätt avlägsen än så länge.
Men tidiga prius är ju ingen elbil utan en hybrid med ett relativt litet batteri...
#1306690
VolvoB20 skrev: fre 22 mar 2019, 17:09 Jag vet att många tycker det är ett ickeproblem för en bil har man ju bara på 36 månaders leasing, sen är det ajöss med den. Men alla kör ju inte bara nytt hela tiden. Eller så är det jag som är mossig och alla kommer bara köra nytt i framtiden.
Alla leasingbetalningsplaner förutsätter ett restvärde. Om vilen har ett mycket lågt restvärde kommer det innebära att leasing erbjuds till ett högre pris.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 390
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]