FreddanNo1 skrev:joel80 skrev: ↑tor 21 mar 2019, 00:24
Freddan
Du har kanske inte så bra koll. Dels är det väldigt stor skillnad på en hybrid och en plugin-hybrid. Dels håller batterier i nuvarande elbilar betydligt längre som det verkar. Finns exempel på de som kört 30-40000 mil med en Tesla med bara ca 10% degradering.
Sen har du fel angående Leaf. Jag har en med 40kWh batteri.. De nya har 62kWh. Att de bara skulle gå 12 mil vintertid är en lögn eller så är du dåligt påläst.
Jag kör ofta över 16 mil även i minusgrader. Imorgon kör jag Eskilstuna-Gävle, drygt 18 mil och då räknar med att inte behöva ladda om jag håller hastighetsgränsen något sånär. Har jag allt för tung gasfot måste jag nog stanna 5-6 minuter i Sala.. På 6 min får jag i dryga 4kWh och kan snitta ca 25wh/km extra. Men tror det inte kommer behövas då det dessutom ska bli flera plus.
Ytterligare en liten missuppfattning är att räckvidden på längre resor skulle gå ner med 40%. Det är närmre ca 20%. (med 40% skulle min Leaf gå en bit över 27 mil sommartid.. Jämfört med de ca 16-17 mil jag klarar i ett gäng minusgrader och snöfall. Det stämmer inte. Ligger enligt andra ägare på ca 20-21 mil. Jag får väl se om nån månad eller två.) Men, kör man många korta resor där batteri och bil kyls ner mellan resorna drar det iväg då bilens värmesystem är kraftigt och snabbt värmer upp kupén när man startar. Det gör att de första 5 minuterna drar det betydligt mer från värme. Kör du då dessutom sakta blir förlusten per km rätt stor.
Men det här med kraftigt ökad förbrukning är ju inget man är ovan om man haft koll på bensin eller dieselförbrukningen när det är kallt och man kör kortare resor.. Fast då tar det lite längre tid att få bilen varm.
Med nya Leafen. Med 62kWh har du 30 mils räckvidd vintertid.
Som ovan tror jag inte elbilar blir 100% av framtidens bilar. Däremot tror jag elbilar blir den dominerande, p.g.a pris och prestanda.
PS. Att kritisera någons bil eller barn är jobbigt tycker en del. Själv är jag bara tacksam för sånt, ser det som ett råd. Ursäkta inte meningen att trampa på nån, förstår dig.
24 kW har bilen i annonsen som jag beskrev, med korrekt och kass räckvidd. Sedan kom 30 kW som ger 3-4 mil extra också kass tycker jag. 2018 kom 40kW då börjar man snacka, halv-användbar för pris över 310.000 kr med bidraget. Men elen kostar 2,50-3 kr/mil om man inte laddar gratis. För halva summan får man en Polo eller mindre pengar en Kia eller Skoda som håller 50% andrahandsvärde efter 6 år och tankas på 5 min. De kostar 8-9 kr/mil i bränsle, så man sparar ojojoj 6000 kr på 1000 mil och 60.000 kr på 10.000 milmed Leaf En Leaf har 1/3 av värdet kvar då. Räkna ut allt i pengar!
Vad 62W kostar vågar jag inte ens tänka på.
Sedan vet jag inte hur du äger bilen? Är det tjänstebil, så är det bara att gratulera för du har minimal månadskostnad! Vi andra sponsrar ju dig enormt.
Privatleasing kostar dubbelt så mkt som en motsvarande bensin per månad. Så det fattar nog ingen varför? Sitter du i kommunfullmäktige för MP kanske och vill showa med en bra profil?
Privatköp, nej knappast!
Såg igår i tidningen att el-bilar Leaf osv. har höga servicekostnader. Självklart! Annars, vad skall verkstäderna leva av när "alla" kör med el-bilar
Jag har privatleasing. 2995kr/mån inkl service, vinterhjul etc.. Det som inte ingår är försäkring som kostar ca 250kr/mån.
Elkostnad per mil ligger på ca 2,20kr/mil nu vintertid och bör sjunka till strax under 2kr/mil vintertid. Bilen är betydligt större med mkt mer lastutrymme än en liten Kia. Dessutom betydligt roligare att köra med ett kraftigt vrid och bra acceleration.
24kWh-Leafen är inte någon av de snaste generationens elbilarna som jag trodde vi diskuterade. Måste missat länken.
Där har du rätt att räckvidden är betydligt lägre. Vi har en E-NV200 på firman med 24kWh batteri och där är räckvidden ca 10-14 mil. Den använder vi ju nästan bara som city-bi, så för det funkar den utmärkt.
Vissa serviceverkstäder tar ut kraftiga överpriser av elbilar där dom tar betalt för jobb dom inte behöver göra. Hyundai däremot tar mer "normalt" pris.. En Ioniq kostar den vanliga års-servicen ca 900kr och den stora 1800kr.
Jag är egen företagare och inte ansluten till något parti. Jag kör elbil delvis för att jag är teknikintresserad och det är den klart roligaste drivlinan att köra, samt att jag gillar att kunna "tanka" hemma. Sparar runt 4-5000kr per månad mot för den V60 D5 TE jag hade tidigare. Den lastade lite mer men förvånansvärt lite mer då Leafen har ett väldigt djupt lastutrymme i jämförelse med V60.
Med tanke på alla samhällskostander p.g.a både lokala och globala utsläpp från bensin och diesel så går det betydligt mer skattepengar för att täcka användningen av sånna drivmedel än du någonsin kan "sponsra" elbilar med.