Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1570600
Jag har en M3 utan värmepump och har snittat 208 Wh/km i yttertemp -5 till -15 C. Det ger fortfarande en räckvidd på ca 35 mil. Fördelen med PTC-element är att det ger värme direkt även vid -15.

Det jag kan förundras över är att folk generellt tycker det är så viktigt med en SUV eller högre bil att de accepterar 20% högre förbrukning, oavsett drivmedel.
#1570673
Man kanske prioriterar sin bil och sitt bilkörande framför annat och inte bryr sig om 20% hit el dit, jag begriper mig inte på dom som orkar sitta och räkna på sitt bilägande konstant, byter försäkring för att spara 100kr i månaden, köper de billigaste vinterdäcken, åker 1mil för att tanka 50öre billigare, grubblar konstant över bilens andrahandsvärde, gråter när bränslepriset stiger 2kr trots att de endast kör 700mil per år för de ställer bilen på vintern så den inte ska rosta upp och åker en gammal skoda istället. Köp den bilen du vill ha och har råd med och se pengarna som borta och den dagen du byter/säljer bilen då har du ditt andrahandsvärde, under tiden tanka och åk.
#1570683
Derank skrev: lör 17 feb 2024, 23:42 Man kanske prioriterar sin bil och sitt bilkörande framför annat och inte bryr sig om 20% hit el dit, jag begriper mig inte på dom som orkar sitta och räkna på sitt bilägande konstant, byter försäkring för att spara 100kr i månaden, köper de billigaste vinterdäcken, åker 1mil för att tanka 50öre billigare, grubblar konstant över bilens andrahandsvärde, gråter när bränslepriset stiger 2kr trots att de endast kör 700mil per år för de ställer bilen på vintern så den inte ska rosta upp och åker en gammal skoda istället. Köp den bilen du vill ha och har råd med och se pengarna som borta och den dagen du byter/säljer bilen då har du ditt andrahandsvärde, under tiden tanka och åk.
Du glömmer att det inte alltid är så lätt att byta/köpa till en bil som mer exakt passar allt det du nämner. Man kanske hade råd ha den bil man har men så kan ekonomiska förhållanden utanför bilägarens kontroll göra det svårare köra med den bil man har.
Det kallas att vara ekonomisk att se om sina kostnader. Har man fickorna mer eller mindre fulla av pengar så bryr man sig väl inte så mycket men det finns faktiskt människor i Sverige som inte har det så fett. Fattigpensionärer t.ex. Många ensamstående (mammor) osv osv. Jag ser "fattiga" snudd på dagligen om jag går ned på stan i min stad. Inte undra på folk försöker få ekonomin gå ihop inkl. ev. bil man kan ha råd med. Många har ju inte ens råd ha bil längre, eller så får de köra omkring i "skrothögar".
Alla har inte råd åka i en SUV och liknande och inte bry sig så mycket om bränslepriserna osv. Jag förstår man utgår från sin situation men många har det annorlunda ekonomiskt än en själv och behöver väl vara mer ekonomisk dvs hushålla med resurserna.
#1571369
El-bilar tokeri?
Hyrbilsföretaget Hertz dumpar sina Tesla i USA. 2021 köpte de in 100 000 Teslabilar. Nu har Hertz tröttnat på sina opålitliga elbilar med dyra reparationskostnader. Man säljer nu inledningsvis ut 20 000 av bilarna, t.ex. 2 år gamla Tesla Model 3 för 200 000 kr. Hertz VD Stephen Scherr säger att pengarna skall återinvesteras i bensinbilar.
Källa: Tidningen Mnytt Feb-mars 2024 sidan 23.
#1571372

bem skrev:El-bilar tokeri?
Hyrbilsföretaget Hertz dumpar sina Tesla i USA. 2021 köpte de in 100 000 Teslabilar. Nu har Hertz tröttnat på sina opålitliga elbilar med dyra reparationskostnader. Man säljer nu inledningsvis ut 20 000 av bilarna, t.ex. 2 år gamla Tesla Model 3 för 200 000 kr. Hertz VD Stephen Scherr säger att pengarna skall återinvesteras i bensinbilar.
Källa: Tidningen Mnytt Feb-mars 2024 sidan 23.
De minskar antalet elbilar för att de missberäknade hur många som skulle ha hyrts ut. Speciellt i USA så har de helt missat efterfrågan.

Det har som jag läst inte handlat om att de skulle varit opålitliga. Däremot har Tesla länge verkat ha problem att reparera bilar snabbt så det kan säkert vara irriterande när man har en flotta man vill ha rullande.
#1571373
joel80 skrev: lör 24 feb 2024, 20:24
bem skrev:El-bilar tokeri?
Hyrbilsföretaget Hertz dumpar sina Tesla i USA. 2021 köpte de in 100 000 Teslabilar. Nu har Hertz tröttnat på sina opålitliga elbilar med dyra reparationskostnader. Man säljer nu inledningsvis ut 20 000 av bilarna, t.ex. 2 år gamla Tesla Model 3 för 200 000 kr. Hertz VD Stephen Scherr säger att pengarna skall återinvesteras i bensinbilar.
Källa: Tidningen Mnytt Feb-mars 2024 sidan 23.
De minskar antalet elbilar för att de missberäknade hur många som skulle ha hyrts ut. Speciellt i USA så har de helt missat efterfrågan.

Det har som jag läst inte handlat om att de skulle varit opålitliga. Däremot har Tesla länge verkat ha problem att reparera bilar snabbt så det kan säkert vara irriterande när man har en flotta man vill ha rullande.
Kanske är en kombination av det som Mnytt nämner som jag gav källa till, och det du skriver?
Jag skulle knappast välja hyra en elbil om jag skulle hyra en bil. Kanske om jag var bekant med "skärmen" och menysystemet, annars absolut inte. Man vill väl i regel ta sig på snabbaste och enklaste sätt mellan A-B (och kanske tillbaka till A) när man hyr en hyrbil, och slippa sätta sig in i menysystem och knapplösa elbilar? Det kanske behövs en ny generation bilförare som är mer vana vid elbilar innan hyrbilsflottorna kan vara mer eldriva?
#1571374

bem skrev:
joel80 skrev: lör 24 feb 2024, 20:24
bem skrev:El-bilar tokeri?
Hyrbilsföretaget Hertz dumpar sina Tesla i USA. 2021 köpte de in 100 000 Teslabilar. Nu har Hertz tröttnat på sina opålitliga elbilar med dyra reparationskostnader. Man säljer nu inledningsvis ut 20 000 av bilarna, t.ex. 2 år gamla Tesla Model 3 för 200 000 kr. Hertz VD Stephen Scherr säger att pengarna skall återinvesteras i bensinbilar.
Källa: Tidningen Mnytt Feb-mars 2024 sidan 23.
De minskar antalet elbilar för att de missberäknade hur många som skulle ha hyrts ut. Speciellt i USA så har de helt missat efterfrågan.

Det har som jag läst inte handlat om att de skulle varit opålitliga. Däremot har Tesla länge verkat ha problem att reparera bilar snabbt så det kan säkert vara irriterande när man har en flotta man vill ha rullande.
Kanske är en kombination av det som Mnytt nämner som jag gav källa till, och det du skriver?
Jag skulle knappast välja hyra en elbil om jag skulle hyra en bil. Kanske om jag var bekant med "skärmen" och menysystemet, annars absolut inte. Man vill väl i regel ta sig på snabbaste och enklaste sätt mellan A-B (och kanske tillbaka till A) när man hyr en hyrbil, och slippa sätta sig in i menysystem och knapplösa elbilar? Det kanske behövs en ny generation bilförare som är mer vana vid elbilar innan hyrbilsflottorna kan vara mer eldriva?
Jag har avskytt att det bara funnits fossilbilar, sega och mycket dyrare att köra än en elbil, när jag behövt hyrbil senaste 7-8 åren.
Känns som att gå tillbaka till nått riktigt skit om man blir tvungen att köra nått med ottomotor när man väl vant sig med elbil.

Men som uthyrningsbolah måste man ju kanske göra lite research på efterfrågan.

Läste också kring det här att Hertz märkt att de som redan kör elbil helst vill ha elbil när de hyr men att de hade räknat med att många fler som inte hade det ville testa när de väl hyrde bil.
#1571375
joel80 skrev: lör 24 feb 2024, 21:04
Jag har avskytt att det bara funnits fossilbilar, sega och mycket dyrare att köra än en elbil, när jag behövt hyrbil senaste 7-8 åren.
Känns som att gå tillbaka till nått riktigt skit om man blir tvungen att köra nått med ottomotor när man väl vant sig med elbil.

Men som uthyrningsbolah måste man ju kanske göra lite research på efterfrågan.

Läste också kring det här att Hertz märkt att de som redan kör elbil helst vill ha elbil när de hyr men att de hade räknat med att många fler som inte hade det ville testa när de väl hyrde bil.
Jag har absolut inget emot elbilar och att biluthyrningsföretagen har dem i sin flotta.
Har halvt om halv elbil själv. Volvo laddhybrid, som jag kört med i 30 månader nu. Trots det skulle jag i första hand välja en bränsledriven hyrbil. Jag väntar nog tills elbilarna "mognat" lite mer och laddinfrastrukturen är bättre utbyggd. Funderar själv gå tillbaka helt till fossilbil trots jag kört laddhybrid nu ett tag, mest på el. Fördelarna är för få för mig med eldrift. Jag kör så lite bil numera också.
#1571378
bem skrev:
joel80 skrev: lör 24 feb 2024, 21:04
Jag har avskytt att det bara funnits fossilbilar, sega och mycket dyrare att köra än en elbil, när jag behövt hyrbil senaste 7-8 åren.
Känns som att gå tillbaka till nått riktigt skit om man blir tvungen att köra nått med ottomotor när man väl vant sig med elbil.

Men som uthyrningsbolah måste man ju kanske göra lite research på efterfrågan.

Läste också kring det här att Hertz märkt att de som redan kör elbil helst vill ha elbil när de hyr men att de hade räknat med att många fler som inte hade det ville testa när de väl hyrde bil.
Jag har absolut inget emot elbilar och att biluthyrningsföretagen har dem i sin flotta.
Har halvt om halv elbil själv. Volvo laddhybrid, som jag kört med i 30 månader nu. Trots det skulle jag i första hand välja en bränsledriven hyrbil. Jag väntar nog tills elbilarna "mognat" lite mer och laddinfrastrukturen är bättre utbyggd. Funderar själv gå tillbaka helt till fossilbil trots jag kört laddhybrid nu ett tag, mest på el. Fördelarna är för få för mig med eldrift. Jag kör så lite bil numera också.
Själva slutsatsen blir väl då att de bör försöka matcha efterfrågan av kunderna. Klantar man sig och gör stora inköp utan att ha gjort tillräckligt bra marknadsundersökning kan man få backa och göra om. :)
#1571379
joel80,
Ja slutsatsen blir väl det du nämner om det beror på kunderna, och inte på att elbilarna är för kassa (att gå som hyrbil då) och för dyra reparera som nämns i Mnytts artikel jag gav källa till.
  • 1
  • 377
  • 378
  • 379
  • 380
  • 381
  • 391
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]