Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465990

Fisch skrev: Själv tycker jag att elbrist fungerar bra i folkmun. I själva verket är det en urusel energipolitik med dåligt ledarskap som skapat denna oreda. Samtliga Sveriges partier har del i detta. Hur kan det tex ens vara möjligt att vi eldar olja av kommersiella skäl i låglastperioden, trots att vi haft en rödgrön regering i 8 år. Vi är ju tillbaka på 1970 talet.
Fast det är ju just här det är viktigt att förstå orsakerna bakom dagens problem. De ligger i att andra länder t.ex lagt för stor del av sin produktion i rysk gas. y när Ryssland strypt gastillförseln till bara 25% av normalt får det stor effekt.

Det är dock inte vår svenska regerings fel eller tidigare regeringars.

Att vi däremot kan råka ut för tillfällen då vår egen produktion inte är tillräcklig för vår konsumtion, det är våra politikers ansvar. Men som sagt så är just den här situationen p.g.a andra länders hantering av sin energipolitik.
Så gnäll år rätt håll.
#1466049
Gissa vilken politiker som sa att "vi har råd med högre energipriser"?

Min gissning som totalsågades av vissa här på forumet, att Elen kostar 5kr/kwh är snart en realitet.

När vi i höst sitter ihop med elnätet i UK kan ni för all framtid glömma billig el.

Det kommer bli dyrt att ladda bilen om du inte kan styra din laddning till lågkonsumtionstimmarna.
FB_IMG_1632571723781.jpg
FB_IMG_1632571723781.jpg (69.16 KiB) Visad 284 gånger
#1466057

poseidon skrev: Min gissning som totalsågades av vissa här på forumet, att Elen kostar 5kr/kwh är snart en realitet.
t]
Ja där är du fortfarande helt ute och cyklar. Det finns inget land i Europa (Tror inte ens i världen) där elen är i närheten så dyr.
Tror du på riktigt tror att elpriset ska gå upp med 500% till?

Att UK kopplas på kommer påverka. De ligger ca 20-30% över priset idag.
Men hur får du det till 5kr/kWh?
#1466058
Verdi skrev: sön 26 sep 2021, 12:29
VolvoB20 skrev: sön 26 sep 2021, 10:56
MarcusJ skrev: sön 26 sep 2021, 10:48 Reglerkraft.
Och även om det inte varit brist de senaste veckorna lär det se annorlunda ut när kylan kommer.
Är det verkligen så att det inte varit brist ??? Tyskarna har ju köpt upp så mycket el av oss att vi fick brist här i Sydsverige och priset blev galet högt.

Fattar inte varför priset skenar upp om det inte är brist om det vore överskott av el här i Sydsverige borde väl priset gå ned eller?
Fanns det inte el att köpa? Då är det väl ingen brist? Man reglerar ju efterfrågan med priset. Svårt att säga vid vilket elpris som det blir "brist". Nu? Eller är det alltid brist på gratis el?
Det finns mat och mediciner att köpa i Venezuela.
Bara det att det som finns är så dyrt att få har råd att köpa, och folk svälter. Alltså ingen matbrist där?
#1466062
joel80 skrev: mån 27 sep 2021, 08:08
poseidon skrev: Min gissning som totalsågades av vissa här på forumet, att Elen kostar 5kr/kwh är snart en realitet.
t]
Ja där är du fortfarande helt ute och cyklar. Det finns inget land i Europa (Tror inte ens i världen) där elen är i närheten så dyr.
Tror du på riktigt tror att elpriset ska gå upp med 500% till?

Att UK kopplas på kommer påverka. De ligger ca 20-30% över priset idag.
Men hur får du det till 5kr/kWh?
20-30kr/kwh har det varit uppe i i UK.

"Chockpriser på el i Storbritannien | SvD" https://www.svd.se/chockpriser-pa-el-i-storbritannien
#1466069
joel80 skrev: sön 26 sep 2021, 19:20
Fisch skrev: Själv tycker jag att elbrist fungerar bra i folkmun. I själva verket är det en urusel energipolitik med dåligt ledarskap som skapat denna oreda. Samtliga Sveriges partier har del i detta. Hur kan det tex ens vara möjligt att vi eldar olja av kommersiella skäl i låglastperioden, trots att vi haft en rödgrön regering i 8 år. Vi är ju tillbaka på 1970 talet.
Fast det är ju just här det är viktigt att förstå orsakerna bakom dagens problem. De ligger i att andra länder t.ex lagt för stor del av sin produktion i rysk gas. y när Ryssland strypt gastillförseln till bara 25% av normalt får det stor effekt.

Det är dock inte vår svenska regerings fel eller tidigare regeringars.

Att vi däremot kan råka ut för tillfällen då vår egen produktion inte är tillräcklig för vår konsumtion, det är våra politikers ansvar. Men som sagt så är just den här situationen p.g.a andra länders hantering av sin energipolitik.
Så gnäll år rätt håll.
Fisch skrev: sön 26 sep 2021, 21:46 Samtliga HVDC-länkar har ju en svensk finansierad del. Sverige visste vilken energipolitik samarbetsländerna för HVDC anslutningarna hade.

Förstår inte vad du menar Joel?

Kan bara hålla med. Det är ju regeringens ansvar att hålla koll på vart utvecklingen är på väg, i Sverige och i våra grannländer. Det som hänt behövde man ju inte vara någon raketforskare för att kunna förutse, bla när man gav tillstånd till HVDSCutbyggnaden samtidigt som vi ser vad för planer Tyskland har.

Det håller inte att regeringen har för lite kompetens för att fatta vilka beslut man tar och vilka följder det får. Det håller inte heller att man skyller på att man inte visste för man inte orkade läsa rapporterna som deras departement tar fram
#1466072
Fast nu rör ni er från ämnet. Elbilar kräver inte så mycket som folk tror. 4-6 kWh per år. Kolla bara på vad nyligen nedlagda Kvarnsvedens och Ortvikens pappersbruk förbrukade. Tillsammans ca 3,6 TWh om jag inte minns fel. Räcker till nästan en miljon elbilar alltså. Hur många elbilar har vi idag? En bråkdels miljon.
#1466076
Verdi skrev: mån 27 sep 2021, 10:11 Fast nu rör ni er från ämnet. Elbilar kräver inte så mycket som folk tror. 4-6 kWh per år. Kolla bara på vad nyligen nedlagda Kvarnsvedens och Ortvikens pappersbruk förbrukade. Tillsammans ca 3,6 TWh om jag inte minns fel. Räcker till nästan en miljon elbilar alltså. Hur många elbilar har vi idag? En bråkdels miljon.
Visst är det så och SSABs masugn ska ju förbruka 55 Twh per år, lika mycket som vattenkraften producerar i Norrland.

Men att den här disussionen kommer in är för att det skrivs alltid att vi har överflöd av el, det föreligger ingen risk för brist, det är superbilligt med el, elbilar drar så lite.

Och då kan jag inte låta bli att svara, :oops: Tycker vi behöver ha en balanserad diskussion. alla vill åt elen, elbilar, elbussar, ellastbilar, el-fritidsbåtar, elfärjor, elflyg, elgruvbolag, elstålverk, eldrivna cement-ugnar hos Cementa, eldriven kemiindustri, Norhtvolt vill ha 10 Twh, eldrivna traktorer och maskiner för entreprenad och jordbruk, enorma datahallar för hela europa som slukar el som man vill placera här.

Summan av det nya elkonsumtionen är svindlade.

Samtidigt stänger i av stora dela av den elprduktion som är reglerbar och kan lagras.

Myndighterna behöver göra mer, och snabbare på el-produktionssidan och inte bara fokusera på att ställa om konsumptionssidan till el
#1466089
Verdi skrev: mån 27 sep 2021, 10:11 Fast nu rör ni er från ämnet. Elbilar kräver inte så mycket som folk tror. 4-6 kWh per år. Kolla bara på vad nyligen nedlagda Kvarnsvedens och Ortvikens pappersbruk förbrukade. Tillsammans ca 3,6 TWh om jag inte minns fel. Räcker till nästan en miljon elbilar alltså. Hur många elbilar har vi idag? En bråkdels miljon.
4-6 kWh måste vara en felskrivning?
  • 1
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 391

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]