Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1320661
På presskonferensen där dom berättade om elektrifieringen pratade också deras utvecklingschef. Han sa att han trodde att det då dom lanserade modeller där alla tre alternativen fanns (elbil, hybrid och mildhybrid) skulle mildhybrid vara den som såldes mest av i början av modellens livscykel men att det såg ut som att det kunde vara tvärtom vid bilens slut. Alltså klar övervikt på elbilar.
Då räknade dom livcykel på en modell till 7 år.
Vi får se hur det blir... Om Volvo ny lyckas komma ut med nått sånt nån gång snart!
#1320672
Precis vad jag menar. Den som kan glida över till el utan att spendera miljarder på nya plattformar är vinnare. Även som mest elbilsoptimistiska prognoserna pratar om 50% ice-försäljning inom en bilgeneration.
#1320698
Fjonsson skrev: lör 08 jun 2019, 21:16 Precis vad jag menar. Den som kan glida över till el utan att spendera miljarder på nya plattformar är vinnare. Även som mest elbilsoptimistiska prognoserna pratar om 50% ice-försäljning inom en bilgeneration.
Såg på nyheterna,att. Tar elen slut får du även problem med vatten och avlopp. Kanskr måste täånka längre,än att bara behöva el.!!!!!!
#1320706
snepo skrev: lör 08 jun 2019, 23:31
Fjonsson skrev: lör 08 jun 2019, 21:16 Precis vad jag menar. Den som kan glida över till el utan att spendera miljarder på nya plattformar är vinnare. Även som mest elbilsoptimistiska prognoserna pratar om 50% ice-försäljning inom en bilgeneration.
Såg på nyheterna,att. Tar elen slut får du även problem med vatten och avlopp. Kanskr måste täånka längre,än att bara behöva el.!!!!!!
Trots att jag läst ditt inlägg flera gånger förstår jag inte relevansen i vad du skriver. Jag skriver om biltillverkarnas strategi för byte av drivmedel. Du skriver om.....avlopp? Och vatten?
Är du full?
#1320719
snepo skrev: lör 08 jun 2019, 23:31
Fjonsson skrev: lör 08 jun 2019, 21:16 Precis vad jag menar. Den som kan glida över till el utan att spendera miljarder på nya plattformar är vinnare. Även som mest elbilsoptimistiska prognoserna pratar om 50% ice-försäljning inom en bilgeneration.
Såg på nyheterna,att. Tar elen slut får du även problem med vatten och avlopp. Kanskr måste täånka längre,än att bara behöva el.!!!!!!
Feltänk!

Alltså, att både vatten och t.o.m komunala avloppet behöver el är faktum.
Och det blir ganska snabbt problem vid längre STRÖMAVBROTT.

Men strömavbrott är inte vad som diskuteras här.
(Egentligen elbilar för/emot, men man har kommit till över till logistiken omkring av förståeliga skäl)

Det är strömbrist som har diskuterats, dvs att man inte kommer att kunna framställa eller överföra tillräckligt med el för att möta framtida behoven. Inte utan rejäla utbyggnader.
Det är något heeeeelt annat än strömavbrott!

Strömbrist hindrar UTBYGGNAD för tex laddstationer i stor skala.
Det kommer inte att TA BORT strömmen från andra viktiga samhällsfunktioner.

Men en sak är riktig, och kanske var vad som avsågs med inlägget:
Samhället är redan idag helt sjukt beroende av elström.
Och än värre blir det, så att tänka i banorna "vad händer med det och det vid en längre tids elabrott" är förvisso sunda tankar.
Behöver inte vara krig, terrorist, eller kärnkraftolycka. En höststorm räcker....
#1320731
Vid strömavbrott slutar även pumpar för andra drivmedel att fungera. Längre strömavbrott leder till problem med infrastrukturen och transport lite oavsett vilket drivmedel som används.

Blir det vanligt kommer nog batterilösningar sälja bra till dom med solceller...
Men än så länge är det mest varningar..

Ser vi det till elbilar så blir det problem med utbyggnad av snabbladdstationer. Men normalladdning kommer oftast inte påverkas. Det behövs inte ökas huvudsäkring för de med elbil. Man klarar sig bra att ladda och undvika dom pekar i förbrukning man gör.

För flerbostadshus är det samma peakar, så det som behövs där är att laddboxarna har styrning eller/och lastbalansering.

Men oavsett elbilar eller inte så måste man ju lösa problemet! Vem har haft ansvaret för utbyggnad? Har det fallit mellan stolarna efter avregleringen av nätet? Privata aktörer har tagit bra höga nätavgifter från oss med motivering att de behöver uppgradera näten men inget har hänt?
Har regleringen/kontrollen varit för slapp från staten?
Om elnätet till stor del är avreglerat, vem ska stå för utbyggnad? Eller äger vi fortfarande hela stamnätet?
#1320732
Tillgång och efterfrågan. Om elenergi efterfrågas och betalningsvilja finns sker investeringar om det går att tjäna mer pengar. Vill man att andra som inte drar nytta ska vara med och betala går det trögt.
Jag har fungerande vedspis i köket.
#1320742
joel80 skrev:Vem har haft ansvaret för utbyggnad?
Vad gäller stamnätet ägs det av Svenska staten. Omkring 170 företag äger och driver lokal- och regionnät i Sverige. Det finns ett starkt kommunalt ägande då ca 129 av dessa är kommunala bolag. Vad gäller regionnäten så ägs vissa av dem av Svenska staten genom regionsnätbolag i Vattenfall. Vad gäller lokalnäten ägs de till stor del av kommunala elnätsföretag. Ibland beslutas om stängning av kraftverk indirekt av regeringar genom villkor i energipolitik. Då behöver plötsligt elenergi ta en annan väg i näten vilket kan orsaka stora utbyggnadsbehov. Det gäller stamnätet, regionnäten samt ofta även lokalnäten. Ju mera ologisk och ryckig energipolitiken är, desto mindre framförhållning blir det för de inblandade aktörerna.


joel80 skrev:Privata aktörer har tagit bra höga nätavgifter från oss med motivering att de behöver uppgradera näten men inget har hänt?
Ett av de bolag som höjt nätavgifterna mest är Vattenfall. Vattenfall ska dessutom införa effekttariffer – trängselskatt för elkunder.


joel80 skrev:Eller äger vi fortfarande hela stamnätet?
Det svenska stamnätet ägs av Svenska staten och förvaltas och drivs av Svenska kraftnät som är systemansvarig myndighet för elförsörjningen i Sverige. Svenska kraftnäts viktiga kärnuppdrag är att säkerställa en god elberedskap och ett robust stamnät

Stamnätets kunder är nästan uteslutande de företag som äger regionnäten. Tre företag; E.ON Elnät Sverige, Vattenfall Eldistribution och Fortum Distribution, äger större delen av de svenska regionnäten.

Vattenfall Eldistribution ingår i Vattenfall som ägs av Svenska staten. De äger och driver elnät i västra, mellersta och norra Sverige, delvis genom dotterbolag Västerbergslagens Elnät AB och Gotlands Elnät AB. Vattenfalls distributionsverksamhet är juridiskt och funktionellt avskild från de konkurrensutsatta delarna av Vattenfalls verksamhet.

Elnätsföretag agerar på en monopolmarknad som regleras av Energimarknadsinspektionen som är en svensk statlig förvaltningsmyndighet och som sorterar under Näringsdepartementet.

Man kan tillägga att stängningen av Kärnkraftsreaktorerna Ringhals 1 och 2 är beslutad av huvudägaren Vattenfall som ägs av Svenska staten. Forsmarks kärnkraftverk ägs av Forsmarks Kraftgrupp AB, där Vattenfall är huvudägare. Eventuell stängning måste beslutas/godkännas av Vattenfall. Vattenfalls kärnkraftsreaktorer i Ringhals och Forsmark producerade under 2018 tillsammans 55,2 TWh elenergi.

Vattenfall skrev:Kärnkraften är en viktig kraftkälla med låga koldioxidutsläpp och som spelar en viktig roll för energiomställningen. Den understödjer elförsörjningen till vardags och den fortsatta elektrifieringen av samhället med fossilfri kraft. Kärnkraften kommer att fortsätta spela en viktig roll för Sverige i årtionden framöver eftersom den är en klimatneutral och kostnadseffektiv källa till baskraft.
Det låter tryggt. Men Vattenfalls styrelse måste lyda direktiv från ägaren. Dvs. Svenska Staten och det som regeringar beslutar.
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 380

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]