Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1575141
Funk skrev:
20FJan skrev:Hur ser skatten ut om man jämför uträknat per kilometer? Också en parameter att ta hänsyn till kanske?
Tja då blir det väl ungefär så här 0,2 kWh /km gör 7,öre per km för el. Bensin 0.07l/km gör ungefär det samma om jag tänkt och räknat rätt.

/Thomas
Blir det inte närmre 12-14öre/km för el?
Alltså 1kWh har ju kring 60-70 öre skatt.
#1575144
joel80 skrev:
Funk skrev:
20FJan skrev:Hur ser skatten ut om man jämför uträknat per kilometer? Också en parameter att ta hänsyn till kanske?
Tja då blir det väl ungefär så här 0,2 kWh /km gör 7,öre per km för el. Bensin 0.07l/km gör ungefär det samma om jag tänkt och räknat rätt.

/Thomas
Blir det inte närmre 12-14öre/km för el?
Alltså 1kWh har ju kring 60-70 öre skatt.
Räknade fort och fel.. :-)

/Thomas
#1575150
Siffran för bensin lär ju ligga i storleksordning 70öre/km.
Så räknar man på det viset kommer ju elbilar rimligt undan ändå, trots hög andel skatt.

Merkostnaden för inköp är ändå svår att räkna hem, värdeminskningen de senaste två åren var ganska hög på de flesta modeller. Samtidigt som många äldre bensin/dieslar nästan gått upp i pris.
#1575160
20FJan skrev:Siffran för bensin lär ju ligga i storleksordning 70öre/km.
Så räknar man på det viset kommer ju elbilar rimligt undan ändå, trots hög andel skatt.

Merkostnaden för inköp är ändå svår att räkna hem, värdeminskningen de senaste två åren var ganska hög på de flesta modeller. Samtidigt som många äldre bensin/dieslar nästan gått upp i pris.
Jämför man utsläppen så bör el vara billigare också:
433862213_900266881899633_1029836770134044335_n.jpg
433862213_900266881899633_1029836770134044335_n.jpg (78 KiB) Visad 127 gånger
#1575166
Statskassan behöver nog ha in dessa 10-tals miljarder, så man får väl på sikt lägga skillnaden som en km-beskattning kanske, som diskuterat längesen här i tråden. Förvisso blir det mer initial skatt av det högre priset på elbilen.
#1575168
För att jämförelser m a p miljö och klimat ska bli rättvisa så måste många parametrar tas med, för att få fram någorlunda korrekta, 'livscykelanalyser'..
Angående det ekonomiska, så har jag inga synpunkter på skattenivån på el, men däremot har jag synpunkter på 'elmarknaden', som inte borde få fungera som den gör..
#1575169
joel80 skrev: tor 04 apr 2024, 15:04
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 04 apr 2024, 12:03 Ah, då är jag med. Trodde han menade andelen, men han skrev ju tillägg. Missade det.

Men 97% är generellt bra mycket mindre påslag än på elen. Bara när elpriset är över 75-80 öre/kWh blir det lägre.

Snittet för senaste månaderna har varit 50-58öre/kWh, men nätterna såklart mycket lägre.
Den el jag använder till bilen har inte sällan ett påslag på 200-300%.
Bor i södra Sverige, där är elpriset högre och därav skatten lägre. Summerade hela året för oss. och då blev påslaget 50% dvs hälfen mot påslaget på bensin och diesel.

Tecknar jag fastpris med EON idag landar det på samma

Dessutom är påslaget på bensin och diesel inkluderat fram till pump, så därför bör även överföringskostnaden fram till mätaren var inkluderat för att jämförelsen ska vara rättvis.
För hela Sverige låg snittpriset på 56öre/kWh under 2023. Men SE4 låg kring 74öre. Vid det priset så är andelen skatt ungefär lika stor som på fossila drivmedel. Senaste månaderna har det dock legat lägre även i SE4.

2021 och 2022 hade hela Sverige mycket högre priser än normalt. Då hade just SE4 lägre andel skatt på el än på bensin.
Går vi tillbaka till 2020 så var SE4-priset knappt 27 öre/kWh i snitt.
El skattas normalt betydligt högre än fossila drivmedel, även om det speciellt i SE4 funnits undantag senaste åren.
Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Laddar jag bilen vid laddstation kostar det 500-600 öre per kWh. Tankar jag på pumpen bredvid kostar det 19 kr,

Tittar jag på min elräkning ligger jag på runt 200-250 öre per kWh om jag summerar elpris, skatter, fasta avgifter, överföringskostnader.

Ska vi bara räkna på produktionspriset på el ute vid vinsnurran (74 öre) (och glömma alla kostnader att transformera och transportera hem elen) ska vi väl räkna på råoljepriset (90$/Fat) (och glömma vad det koster att raffinera och få det till pumpen )
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1575171

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 04 apr 2024, 15:04
VolvoB20 skrev: Bor i södra Sverige, där är elpriset högre och därav skatten lägre. Summerade hela året för oss. och då blev påslaget 50% dvs hälfen mot påslaget på bensin och diesel.

Tecknar jag fastpris med EON idag landar det på samma

Dessutom är påslaget på bensin och diesel inkluderat fram till pump, så därför bör även överföringskostnaden fram till mätaren var inkluderat för att jämförelsen ska vara rättvis.
För hela Sverige låg snittpriset på 56öre/kWh under 2023. Men SE4 låg kring 74öre. Vid det priset så är andelen skatt ungefär lika stor som på fossila drivmedel. Senaste månaderna har det dock legat lägre även i SE4.

2021 och 2022 hade hela Sverige mycket högre priser än normalt. Då hade just SE4 lägre andel skatt på el än på bensin.
Går vi tillbaka till 2020 så var SE4-priset knappt 27 öre/kWh i snitt.
El skattas normalt betydligt högre än fossila drivmedel, även om det speciellt i SE4 funnits undantag senaste åren.
Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Laddar jag bilen vid laddstation kostar det 500-600 öre per kWh. Tankar jag på pumpen bredvid kostar det 19 kr,

Tittar jag på min elräkning ligger jag på runt 200-250 öre per kWh om jag summerar elpris, skatter, fasta avgifter, överföringskostnader.

Ska vi bara räkna på produktionspriset på el ute vid vinsnurran (och glömma alla kostnader att transformera och transportera hem elen) ska vi väl räkna på råoljepriset (och glömma vad det koster att raffinera och få det till pumpen )
Kostnaden för el, alltså själva spot-priset är vad det kostar mer "allt runtomkring". Ibland är det t.o.m betydligt mer då prissättningen inte går på den el du faktiskt använder utan på dyraste produktionen inom elområdena eller rätt ofta i omgivande elområden.


Själva råvaran, vinden t.ex kostar ingenting. Det är själva omvandlingen och distributionen som kostar. Den ingår alltså. Sen har du som jag nämnde också kostnaden från nätägaren.

Att jämföra med snabbladdning som de flesta inte ens använder 5% av laddningarna kan du väl ändå inte tycka är den bästa jämförelsen?

#1575172
William85 skrev: fre 05 apr 2024, 15:42 Statskassan behöver nog ha in dessa 10-tals miljarder, så man får väl på sikt lägga skillnaden som en km-beskattning kanske, som diskuterat längesen här i tråden. Förvisso blir det mer initial skatt av det högre priset på elbilen.
Men de har nog fått in det på högre elpriser redan, eftersom elbilarnas lilla förbrukning ändå är marginell.

Så lägre skatt/km är helt rätt om man menar allvar med att gynna klimatomställning.

Att omställningen till elektrisk bilpark tar sån tid är konstigt. En elbil är så mycket trevligare att köra. Fick låna en ny Mercedes CLA, med liten bensinmotor. Den var ju hemsk i motor/växellåda. Fördröjning och osmidig i korsningar och rondeller så körning blev otroligt ryckig eller långsam, men det är väl ett sätt att få sälja mer bilar med elektrisk drivlina kanske… sedan lågt motorljud, vibrationsfritt, direkt respons och jättemjuk men omedelbar doserbar kraft och att slippa ”tanka” till vardags är hur skönt som helst.
Men det är väl inköpspriserna som måste ner lite till och även priserna på offentlig laddning.
#1575174
Nej, Spotpriset är INTE hela kostnaden för elen jag konsumerar. Ska jag ladda min bil hemma måste jag betala både fasta och rörliga kostnaden för att få hem elen till fastigheten, på samma sätt jag som en del av priset vid pump är inräknat i priset på 19 kr.

Ska vi jämföra ska vi jämföra med samma förutsättning
  • 1
  • 384
  • 385
  • 386
  • 387
  • 388
  • 391

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]