Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1471591
poseidon skrev: fre 29 okt 2021, 16:29 Dock tar de inte hänsyn till om du lagar mat eller om elpatronen till värmepannan går in samtidigt och du därmed passerar en effekttopp iom. Införandet av effekttariffer? Eller?

Här kan du läsa om "smart uppvärmning".

https://tibber.com/se/smart-styrning/varmestyrning

Antar att det är ganska basic att inte köra elpatronen precis de tider du ska laga mat. Det där är dock optimerat mot timpris och inte effekttariff. Dock borde det ju vara ganska enkelt att optimera för en så låg maxeffekt som möjligt också. Dvs om elpatronen går och du drar på spisen så stänger den av elpatronen under tiden spisen är på.

Kommer hända otroligt mycket på det här området de kommande åren. Gäller att använda det vi har på ett effektivare sätt.
#1471595
poseidon skrev:Dock tar de inte hänsyn till om du lagar mat eller om elpatronen till värmepannan går in samtidigt och du därmed passerar en effekttopp iom. Införandet av effekttariffer? Eller?
Både Tibbers Easee-laddare och andra laddare har den funktionen. Själv har jag deras "Watty" som man satt i säkringsskåpet med klämmor runt faserna. Set finns också nu enklare som du kopplar till elmätaren om den är modern nog och har en dataport ut.

Så får jag för mig att nattetid när elen är billig ställa mig för att laga mat, tvätta lite och sättq igång bastun så stryper laddaren direkt effekten till vad som flnns kvar.
#1471671
joel80 skrev:
poseidon skrev:Dock tar de inte hänsyn till om du lagar mat eller om elpatronen till värmepannan går in samtidigt och du därmed passerar en effekttopp iom. Införandet av effekttariffer? Eller?
Både Tibbers Easee-laddare och andra laddare har den funktionen. Själv har jag deras "Watty" som man satt i säkringsskåpet med klämmor runt faserna. Set finns också nu enklare som du kopplar till elmätaren om den är modern nog och har en dataport ut.

Så får jag för mig att nattetid när elen är billig ställa mig för att laga mat, tvätta lite och sättq igång bastun så stryper laddaren direkt effekten till vad som flnns kvar.
Har inte easee inbyggd lastbalansering?
#1471683
Fisch skrev:Har inte easee inbyggd lastbalansering?
Inte inbyggd, det är en separat grej man sätter i elskåpet
#1471890
EPSON skrev:Det finns ingenting som motiverar att det skulle vara mer miljömässigt fördelaktigt att köra en Elbil vs fossildriven.
Det är struntprat och det vet du nog själv.
#1471900
EPSON skrev:[quote=joel80 post_id=<a href="tel:1471890" data-original-title="" title="">1471890</a> time=<a href="tel:1635711984" data-original-title="" title="">1635711984</a> user_id=39039]
EPSON skrev:Det finns ingenting som motiverar att det skulle vara mer miljömässigt fördelaktigt att köra en Elbil vs fossildriven.
Det är struntprat och det vet du nog själv.
.
Hur motiverer du det?[/quote]

Hur motiverar du att det är bättre miljömässigt att köra fossilbil?
  • 1
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 390
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]