Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1454899
Från ViBilägare "PFA, en lobbygrupp för bilindustrin i Frankrike, menar att utfasningen av förbränningsmotorer kommer innebära att 100.000 jobb går förlorade eftersom produktionen av el- och bränslecellsbilar inte är lika arbetsintensivt."


Wow.. 100.000 bara i Frankrike. om det är så busenkelt att producera borde man snart kunna köpa en ny Tesla för 250.000 kr eller?

Konstigt förresten att Tesla går med förlust i sin produktion. Det är bara pga att man säljer utsläppsrätter till tillverkare av vanliga bilar som hör att man visar positivt resultat :bored:
#1454943
Det där argumentet har man ju hört sen bönderna på 1800-talet gick ju och var förbannade på de första automatiserade jordbruksredskapen. Det var inte sant då och det är inte sant nu heller. Det är en övergående kort arbetslöshet vid teknikutveckling och de hittar andra jobb tämligen fort i en fungerande ekonomi. Eller sitter det fortfarande 20.000 arbetslösa varvsarbetare i Göteborg? ;-)
#1454951
Jag var i Skellefteå och tittade på northvolts bygge i lördags. Jag visste att det var stort men blev lätt chockad i alla fall :-/
Byggnaden närmast utsiktspunkten fick inte plats i mobilkamerans vidvinkelvy.. och det är fler hallar bakom den
Funderar som bäst på om jag tror på detta jätteprojekt eller inte.. :oops:

IMG_20210717_160132.jpg
IMG_20210717_160132.jpg (1.38 MiB) Visad 300 gånger
IMG_20210717_160140.jpg
IMG_20210717_160140.jpg (1.32 MiB) Visad 300 gånger
#1454991
Lite galenskap tycker jag det är, vad hände med vätgas. Passade det inte in i politiken?
#1454998
Micce1980 skrev: tis 20 jul 2021, 20:43 Lite galenskap tycker jag det är, vad hände med vätgas. Passade det inte in i politiken?
Det är ren matematik. Vätgas är sämre hur man än räknar. Du tillverkar vätgas av el som du kunde kört bilen med från början. Och Ja, det inkluderar batteritillverkningen.
#1455032
Bara för att det är sämre behöver det väl inte vara dåligt, det är väl ändå bättre än hur vi har det idag? Men man kan tanka och köra vidare likt en vanlig bil idag. Hade passat mig bra då det finns 0 platser att ladda på idag för mig till vardags och inom flera år i alla fall, med flera. Låter som ett bränsle som också kan få vara med och hade passat den stora massan från första dagen
#1455039
Lövet skrev: tis 20 jul 2021, 13:46 Det där argumentet har man ju hört sen bönderna på 1800-talet gick ju och var förbannade på de första automatiserade jordbruksredskapen. Det var inte sant då och det är inte sant nu heller. Det är en övergående kort arbetslöshet vid teknikutveckling och de hittar andra jobb tämligen fort i en fungerande ekonomi. Eller sitter det fortfarande 20.000 arbetslösa varvsarbetare i Göteborg? ;-)
Undrar om din liknelse håller? På 1800 talet var väl över 50% av befolkningen jordbrukare. Idag är det 1% som producerar betydligt mer.

Skulle Volvo kunna gå från 43.000 anställda till att bara vara 800 anställda och ändå kunna producera flera bilar idag pga elektrifiering. Behövs nog mer än att man går över till eldrift för det.

Jag tror det går åt ungefär lika mycket folk att bygga elbilar som vanliga bilar och det bara följer den vanliga trenden att man optimerar lite för varje ny modell man släpper, vanlig eller eldriven gör ingen större skillnad
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1455041
Lövet skrev: tis 20 jul 2021, 21:04
Micce1980 skrev: tis 20 jul 2021, 20:43 Lite galenskap tycker jag det är, vad hände med vätgas. Passade det inte in i politiken?
Det är ren matematik. Vätgas är sämre hur man än räknar. Du tillverkar vätgas av el som du kunde kört bilen med från början. Och Ja, det inkluderar batteritillverkningen.
Allt är inte sämre med vätgas. Den största fördelen är väl att du kan lagra den över lång tid. SSABs nya masugar på 55 Twh går ju knappast att köra på batteri under vintern när solen inte lyser och det blåser dåligt.Förutom vatten magasin är väl vätgas den enda lagringsform som finns i dag när vi pratar volym.

Då kan det ju faktiskt bli en omväg att gå via batterier i bilen. Bättre producera vätgas direkt vid vind/sol kraftverket och sedan köra på det så slipper man onödig omvandling via batteri.

Industrin verkar ju tro på batterier för lätta fordon och vätgas för tyngre fordon så att båda behövs.
  • 1
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 390

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]