Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1442630
Händer det nåt? Ygerman hade möte i somras, då skulle laddningsproblematiken vara löst till årsskiftet. Nu nytt möte, och nu ska det vara klart 2021. Som vanligt, när det gäller Ygerman, händer det ingenting, det är bara löst prat.
#1442634
Man kanväl inte jämföra rabatterna på bensinbolag idag. Man kan som mest få 10 procent i rabatt. Men på el kan det ju skilja flera hundra procent i pris. :-o

Det är ju inte så att bensinen kostar mellan 10 kr och 50 kr i pumpen beroende på avtal. Eller mellan 1 kr och 8 kr/liter beroende på hur snabbt jag fyller tanken.

Jag har kört bil i 35 -40 länder jorden runt tror jag och köpte bensin av 100-tals olika tank-kedjor och alla har tagit mina Visa/Mastercard och priset har inte varierat enormt mycket.

Och det är ju igentligen ännu värre idag. Man släpps inte in på elmacken över huvudtaget inte om man inte har rätt abonnemang eller rätt bilmärke.

Tänk om det vore sp när man skulle tanka sin bensinbil. Sorry, du har en Volvo då kommer du inte in på Preem tex.

Finns enorm potential för att förbättra för framtiden...
#1448766
Polestar 2 klarade WLTP (så gott som på några km) så det får väl anses klart godkänt?
Tesla är väldigt effektiva! Dom ligger lite före många andra i motoreffektivitet etc.

Sen har Polestar 2 två st pemanentmagnetmotorer vilket betyder att man har 4WD hela tiden (båda måste vara drivande hela tiden) medans Tesla har en synkronmotor som den kan stänga av i jämn hastighet. Då sparas lite batteri. :)

Tesla har också större batterier och på bilderna från testet ser det ut som att Polestar 2an har 20" på... vilket isåfall tar ner WLTP en del, men de kanske bara använde en "stock-image".
#1448771
De flesta fick väldigt bra värden. Misstänker gott väder och "norskt" tempo...
#1448814
Tack, ja dessa punkter ni nämner har såklart inverkan...
Teslas öppning av bagaget gillar jag dock inte, bättre med Polestars lösning.
#1449138
Verdi skrev:Största problemet med Polestar 2 är nog luftmotståndet. För att inte nämna XC40 P8 som nog är en ren katastrof vad gäller det.
Alla SUV är väl en katastrof för luftmotståndet?
#1449143
Upplever inte att det är så stort problem med P2 och luftmotstånd. Jag kan hålla 125-130km/h och ändå ha förbrukningen kring 22kWh/100km nu när vädret varit bra. Regnar det och blåser motvind går det såklart upp, då får man sakta ner om man vill köra snålt.

Klart att den inte är som Hyundia Ioniq, men det är inte heller som på en SUV.
  • 1
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 380

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]