Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1455059

VolvoB20 skrev:
Allt är inte sämre med vätgas. Den största fördelen är väl att du kan lagra den över lång tid. SSABs nya masugar på 55 Twh går ju knappast att köra på batteri under vintern när solen inte lyser och det blåser dåligt.Förutom vatten magasin är väl vätgas den enda lagringsform som finns i dag när vi pratar volym.

Då kan det ju faktiskt bli en omväg att gå via batterier i bilen. Bättre producera vätgas direkt vid vind/sol kraftverket och sedan köra på det så slipper man onödig omvandling via batteri.

Industrin verkar ju tro på batterier för lätta fordon och vätgas för tyngre fordon så att båda behövs.
Att det går att lagra över lång tid är en fördel. Men du tänker nog fel när du menar att det skulle vara effektivare att använda det direkt i bilen. Om man använder vätgas i storskalig elproduktion kan man såklart optimera processen mer så det blir effektivare (i bil har du begränsning på både vikt och storlek) men främsta argumentet för att köra det för elproduktion är nog att du kan ta vara på spillvärmen och få ut mer energi till t.ex fjärrvärme.


Sen är det ju så att det troligen blir ganska sällan elbilar kör på just el tillverkad av vätgas. Vi kommer nog inte ha kontinuerligt behov av "vätgasel" utan det kommer funka som reservkraft när vi har stort effektbehov etc.
#1455080
Långtida lagring av vätgas är vad jag förstår inte alls någon självklarhet. Väteatomen är så liten att det inte går att stoppa läckage rakt ut genom tankväggarna. Hur mycket det blir i % finns säkert undersökt nånstans.
#1455085
Lövet skrev: ons 21 jul 2021, 13:04 Långtida lagring av vätgas är vad jag förstår inte alls någon självklarhet. Väteatomen är så liten att det inte går att stoppa läckage rakt ut genom tankväggarna. Hur mycket det blir i % finns säkert undersökt nånstans.

Visst är det problem men vattenfall/SSAB planerar ju att lagra en stor del av de 55 Twh man förbrukar från vårflod och höststormr till övriga delar på året.

Lyckas det inte så faller ju en stor del av hela satsningen på fossilfritt stål.
#1455086
joel80 skrev: ons 21 jul 2021, 10:31
VolvoB20 skrev:
Allt är inte sämre med vätgas. Den största fördelen är väl att du kan lagra den över lång tid. SSABs nya masugar på 55 Twh går ju knappast att köra på batteri under vintern när solen inte lyser och det blåser dåligt.Förutom vatten magasin är väl vätgas den enda lagringsform som finns i dag när vi pratar volym.

Då kan det ju faktiskt bli en omväg att gå via batterier i bilen. Bättre producera vätgas direkt vid vind/sol kraftverket och sedan köra på det så slipper man onödig omvandling via batteri.

Industrin verkar ju tro på batterier för lätta fordon och vätgas för tyngre fordon så att båda behövs.
Att det går att lagra över lång tid är en fördel. Men du tänker nog fel när du menar att det skulle vara effektivare att använda det direkt i bilen. Om man använder vätgas i storskalig elproduktion kan man såklart optimera processen mer så det blir effektivare (i bil har du begränsning på både vikt och storlek) men främsta argumentet för att köra det för elproduktion är nog att du kan ta vara på spillvärmen och få ut mer energi till t.ex fjärrvärme.


Sen är det ju så att det troligen blir ganska sällan elbilar kör på just el tillverkad av vätgas. Vi kommer nog inte ha kontinuerligt behov av "vätgasel" utan det kommer funka som reservkraft när vi har stort effektbehov etc.
Vi behöver ju ha någon form av långsiktig energilagring när vi går över till vind/sol. Redan nu under hösten/vintern hade vi ju svängningar på elbörsen då elpriset varierade från något öre (blåsig varm höst) upp till 130 öre (kall vinter utan blåst) och det är ju bara början. Bygger vi inte ut lagring kan det ju öka så priset varierar 500 ggr melln olika perioder när vi för in allt mer oregelerat förnyeselbart. . Då är ju vätgas ett alternativ.

Tänk om oljepriset hade varierat som elen gjorde i vintras, från 10 kr/liter upp till 1300 kr/liter med 4 månaders mellanrum.

batterier funkar ju bra för att fixa toppar när folk lagar frukost, men inte för att spara elen från vårfloden till nästa vinter.
#1455090

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 21 jul 2021, 10:31
VolvoB20 skrev:
Allt är inte sämre med vätgas. Den största fördelen är väl att du kan lagra den över lång tid. SSABs nya masugar på 55 Twh går ju knappast att köra på batteri under vintern när solen inte lyser och det blåser dåligt.Förutom vatten magasin är väl vätgas den enda lagringsform som finns i dag när vi pratar volym.

Då kan det ju faktiskt bli en omväg att gå via batterier i bilen. Bättre producera vätgas direkt vid vind/sol kraftverket och sedan köra på det så slipper man onödig omvandling via batteri.

Industrin verkar ju tro på batterier för lätta fordon och vätgas för tyngre fordon så att båda behövs.
Att det går att lagra över lång tid är en fördel. Men du tänker nog fel när du menar att det skulle vara effektivare att använda det direkt i bilen. Om man använder vätgas i storskalig elproduktion kan man såklart optimera processen mer så det blir effektivare (i bil har du begränsning på både vikt och storlek) men främsta argumentet för att köra det för elproduktion är nog att du kan ta vara på spillvärmen och få ut mer energi till t.ex fjärrvärme.


Sen är det ju så att det troligen blir ganska sällan elbilar kör på just el tillverkad av vätgas. Vi kommer nog inte ha kontinuerligt behov av "vätgasel" utan det kommer funka som reservkraft när vi har stort effektbehov etc.
Vi behöver ju ha någon form av långsiktig energilagring när vi går över till vind/sol. Redan nu under hösten/vintern hade vi ju svängningar på elbörsen då elpriset varierade från något öre (blåsig varm höst) upp till 130 öre (kall vinter utan blåst) och det är ju bara början. Bygger vi inte ut lagring kan det ju öka så priset varierar 500 ggr melln olika perioder när vi för in allt mer oregelerat förnyeselbart. . Då är ju vätgas ett alternativ.

Tänk om oljepriset hade varierat som elen gjorde i vintras, från 10 kr/liter upp till 1300 kr/liter med 4 månaders mellanrum.

batterier funkar ju bra för att fixa toppar när folk lagar frukost, men inte för att spara elen från vårfloden till nästa vinter.
Nu hade det du skrev inte mycket att göra med mitt inlägg, men tar vi oljepriset så är inte det speciellt stabilt det heller.
Förra året var råoljepriset under juli stundtals negativt i USA. Man fick pengar för att ta oljan.
Och även utan covid som då påverkade går oljepriset rätt mycket upp och ner.

Att det inte på samma sätt syns vid pumpen beror nog på att det är så många led från olja till pumpen, medan det med el inte är speciellt många mellanhänder eller förädling som behövs.
#1455171
Olja är en reglerbar källa. Priset styrs politiskt. OPEC kan när som helst öka och minska produktionen och därmed styra priset.

Förråden var fulla och räcker mer än ett år och därför sjönk priset.

Sol/vind är motsatsen och 100% oreglerbart och måste konsumeras direkt. Hur mycket än politiker tror om sin makt så kan de inte styra produktion. Det funkar inte att ta ett politiskt beslut att det ska blåsa och solen ska lysa en kall vintermånad med hög förbrukning.
#1455175
Bevisligen funkar inte OPEC speciellt bra när det krisar lite. Ingen ville stoppa eller minska sin produktion när efterfrågan dök. Kommer bli kaosartat nu inom ganska snar framtid när efterfrågan dyker på nytt men inte som den här gången återhämtar sig.

Elproduktion och eldrift är annorlunda. Dels kan var och en producera det själv rätt enkelt, dels går det för majoriteten av sina laddningar att helt styra både dag och tid till när "bränslet" är som billigast.

Min laddare startade nyss. Jag har inte laddat på några dagar men imorgon ska jag köra en bit så stoppade kabeln.
Screenshot_20210722-012409_Tibber.jpg
Screenshot_20210722-012409_Tibber.jpg (70.19 KiB) Visad 227 gånger
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1455176
Ingen har väl sagt att OPEC och olja är bra. Men låt oss inte göra om misstagen.

Tyskland fick klart beslut om Nordstream II igår. Man kan nu importera 110 miljarder kubikmeter rysk fossilgas för att täcka upp elproduktionen de dagar sol/vind inte producerar.

Om allt vore så enkelt att fixa egen el året om som du säger Joel så skulle ju knappast Tyskland importera 110 miljarder kubikmeter rysk gas och göra sig beroende av Putins kommunistdiktatur.

Låt oss inte hamna i samma läge utan bygg ut lagring av el, massivt. Tex i vätgas.
#1455177
Du vet nog också att Tyskland har helt andra förutsättningar än Sverige. Vi har mycket mer vattenkraft och får inte alls samma sorts problem.
Självklart behövs energilagring framöver, men utifrån de behov och förutsättningar vi har i Sverige.

Jag håller med om att det är vad som börs göras, alltså bygga ut lagringen rejält. Både korttidalagring (den är dessutom snabbt lönsam!) och säsongslagring. Det går att blanda friskt här, man behöver inte satsa allt på vare sig batterier eller vätgas. Pumpkraft funkar också, och det finns säkert ett gäng andra metoder som passar olika bra på olika platser.
  • 1
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 390

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]