- ons 21 jul 2021, 10:31
#1455059
Sen är det ju så att det troligen blir ganska sällan elbilar kör på just el tillverkad av vätgas. Vi kommer nog inte ha kontinuerligt behov av "vätgasel" utan det kommer funka som reservkraft när vi har stort effektbehov etc.
VolvoB20 skrev:Att det går att lagra över lång tid är en fördel. Men du tänker nog fel när du menar att det skulle vara effektivare att använda det direkt i bilen. Om man använder vätgas i storskalig elproduktion kan man såklart optimera processen mer så det blir effektivare (i bil har du begränsning på både vikt och storlek) men främsta argumentet för att köra det för elproduktion är nog att du kan ta vara på spillvärmen och få ut mer energi till t.ex fjärrvärme.
Allt är inte sämre med vätgas. Den största fördelen är väl att du kan lagra den över lång tid. SSABs nya masugar på 55 Twh går ju knappast att köra på batteri under vintern när solen inte lyser och det blåser dåligt.Förutom vatten magasin är väl vätgas den enda lagringsform som finns i dag när vi pratar volym.
Då kan det ju faktiskt bli en omväg att gå via batterier i bilen. Bättre producera vätgas direkt vid vind/sol kraftverket och sedan köra på det så slipper man onödig omvandling via batteri.
Industrin verkar ju tro på batterier för lätta fordon och vätgas för tyngre fordon så att båda behövs.
Sen är det ju så att det troligen blir ganska sällan elbilar kör på just el tillverkad av vätgas. Vi kommer nog inte ha kontinuerligt behov av "vätgasel" utan det kommer funka som reservkraft när vi har stort effektbehov etc.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13