Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1476556
Okalettos skrev:Lite halvt off topic, men hur mycket lägre blir servicekostnaden för en 'renodlad' elbil jämfört med förbränningsmotorer?
Om den är lägre / mycket lägre, så finns ju ännu mer elprishöjd att ta av..? Det är ju milkostnaden som är mest intressant, tycker iaf jag :party:
Olika på olika bilar. Billigaste jag haft car den Ioniq electric jag hade. Där kostade första servicen 1100kr och den andra, "dyra", 1800kr. Sen blev det den billiga igen.
:)

Polestar 2 är jag osäker på vad det blir. Första servicen är gratis och sen efter det står det att det är "frivilligt" med service.
#1476559
VolvoB20 skrev:Kan någon förklara denna? For förbi i flödet bara.......
Man har väl varit rätt tydligt med att det är flera olika anledningar. Dyrt i Europa är en del, men att vi sen har vattenkraften på lågfart påverkar ju rejält här i Sverige.
#1476561
joel80 skrev: tis 30 nov 2021, 17:06
VolvoB20 skrev:Kan någon förklara denna? For förbi i flödet bara.......
Man har väl varit rätt tydligt med att det är flera olika anledningar. Dyrt i Europa är en del, men att vi sen har vattenkraften på lågfart påverkar ju rejält här i Sverige.
Jo men hur kan elen vara billigare i Danmark Polen och Tyskland.

Då är det ju inte deras fel att det är tokdyrt här.
#1476562
joel80 skrev:
Steffe3 skrev:
joel80 skrev:Tror vi nettoimporterade ett par hundra MW idag under nån timme. Från Norge.
Just nu exporterar SE1 t.ex 1200MW till Finland, samtidigt importerar SE3 891MW från Finland. SE3 exporterar däremot över 3000MW till SE4 samt en del till Danmark...
16 till 19, till och med. Men det är ju inte så stor del av ett helt dygn :party:
Eller av ett helt år. Extremt ovanligt att vi nettoimporterar el.
Under perioden 2021-01-01...2021-09-30 importerade Sverige el under sammanlagt 287 timmar av 6552. Det blir i 4,4% av kalendertiden. Som mest var importen uppe i 1893,6 MWh/h (2021-01-29). Året är ännu inte slut och oktober+november är inte med i siffrorna.
#1476564
Camel skrev:
joel80 skrev:
Steffe3 skrev: 16 till 19, till och med. Men det är ju inte så stor del av ett helt dygn :party:
Eller av ett helt år. Extremt ovanligt att vi nettoimporterar el.
Under perioden 2021-01-01...2021-09-30 importerade Sverige el under sammanlagt 287 timmar av 6552. Det blir i 4,4% av kalendertiden. Som mest var importen uppe i 1893,6 MWh/h (2021-01-29). Året är ännu inte slut och oktober+november är inte med i siffrorna.
Okej, ändrar formuleringen till "väldigt ovanligt" istället för extremt.
:)
#1476578
joel80 skrev:
Steffe3 skrev:
Lövet skrev:Även om man laddar sin elbil ALLA kW på dygnets dyraste timmar på den dyraste dagen (5.50kr kwh) kommer man fortfarande inte ifatt vad det kostar att tanka motsvarande dieselbil per mil. Så det finns fortfarande lite fallhöjd så att säga.
För en som är rätt oinsatt, vad drar en elbil?

Våra truckar på jobbet ligger runt 2kWh vid normal drift, men det är ju inte direkt optimerade saker, och drar tunga lass. Så en elbil lär väl ligga under det åtminstone?
Vad menar du med 2kWh? Per mil (som man räknar med elbil) eller per timme?

Min Polestar 2 som ändå är en rätt stor bil med 400hk drar ca 2,1kWh/mil på sommarhalvåret och kring 2.5kWh/mil nu när det är kallt. Jag ligger fortfarande på under 3kr milen även för senaste veckans laddning.
Per timme, så det blir ju inte samma sak som att jämföra mellan förbrukning per mil (skulle inte vilja köra en truck en mil i ett svep, och den hade förbrukat bra mycket mer). Så inte riktigt rätt saker att jämföra såhär i efterhand :oops:
#1476579
joel80 skrev:Vad menar du med 2kWh? Per mil (som man räknar med elbil) eller per timme?
Per mil
#1476588
joel80 skrev:
Camel skrev:
joel80 skrev:Eller av ett helt år. Extremt ovanligt att vi nettoimporterar el.
Under perioden 2021-01-01...2021-09-30 importerade Sverige el under sammanlagt 287 timmar av 6552. Det blir i 4,4% av kalendertiden. Som mest var importen uppe i 1893,6 MWh/h (2021-01-29). Året är ännu inte slut och oktober+november är inte med i siffrorna.
Okej, ändrar formuleringen till "väldigt ovanligt" istället för extremt.
:)
Alla uppfattar samma verklighet olika. Jag anser att om vi har effektunderskott i storleksordningen 5% av tiden blir vi mycket exponerade av risken för att en produktionsstörning, eller begränsning av importkapacitet, leder till akut effektbrist och därmed bortkoppling. Om verkligheten förändras blir åtminstone riktningen en faktiskt omständighet som man måste förhålla sig till. Just nu spås effektunderskottet att bli ungefär samma de kommande 2 åren. Men efter det kommer det att bli vanligare med effektunderskott om några år om inget drastigt görs för att vända utvecklingen.

Enligt SVK ser Sveriges effektbalans ut att bli sämre om några år. Så här skriver de i en rapport till Infrastrukturdepartementet:

Effektbalansen de kommande fyra vintrarna
Kärnkraftsreaktorernas framtid har stor påverkan på Sveriges effektbalans under topplasttimmen. Ringhals 1 (880 MW) stängdes i december 2020 vilket medförde en tydligt försämrad effektbalans för Sverige. Inga fler stängningar är dock planerade. I Finland byggs reaktorn Olkiluoto 3 med en effekt om 1 600 MW, vilken efter betydande förseningar förväntas tas i drift i mars 2022. Reaktorn kommer då att minska Finlands importberoende och bidra till bättre effektbalans i det nordiska elsystemet över lag. Vindkraft är det kraftslag som ökar mest både i Sverige och i angränsande länder, och ökningen kommer sannolikt att fortsätta. Vindkraften bidrar dock inte till effektbalansen under vinterns kalla perioder med särskilt hög tillgänglighet, och dess produktion är inte planerbar. Samtidigt ökar elanvändningen successivt. Figur 11 visar en prognos för nationell effektbalans under de kommande fyra vintrarna. Först förbättras effektbalansen något (pga. ökad mängd vindkraft), för att vintern 2024/2025 bli sämre igen. Detta beror i huvudsak på minskad termisk produktion i SE4 och ökat elbehov från elektrifiering av industri. Mängden eldrivna fordon ökar också successivt under de kommande åren, men ökningen är ganska blygsam sett till landets totala elbehov.


Effektbalans_2021-2025.jpg
Effektbalans_2021-2025.jpg (43.9 KiB) Visad 207 gånger
  • 1
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 390
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]