joel80 skrev:Men däcken som Volvo levererar klarar kraven på vinterdäck (snöflingan/alptoppen)? Om det är så borde de vara rätt mjuka som "sommardäck"...
Precis. Dom är ju uppenbarligen snöflingemärkte, vilket betyder att dom är 100% lagliga att ha på vintern i sverige.
Och då finns det bara 2 alternativ - antingen är däcken bra på vintern men snudd på värdelösa på sommaren, eller så är dom lagom kassa året runt... Med den teknik däck görs med idag är det inte möjligt att göra däck som är bra både på vintern och sommaren...
Jag misstänker att dessa däck kommer falla i den senare kategorin, dvs lagom kassa året runt, men det får väl tiden utvisa.
Det här är kanske nästa del i deras tänk om sänkt hastighetsspärr på bilarna, att dom tycker dom kan smita undan med sämre däck nu. Näst på tur är väl bromsarna
Och för den som bryr sig mer om kostanden än säkerheten bör ju denne dock vara medveten om att vinterdäck, med sin mjukare gummiblandning än sommardäck, kommer slitas otroligt mycket fortare än sommardäck på sommaren, vilket betyder att man måste byta däcken betydligt oftare, kanske t om så ofta som varje år...