Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1453396
Volvo har väl gjort en bedömning att gemene man inte har så värst mycke kunskaper, så varför inte "locka" dem med åretrunt-däck så de slipper köpa fler däck och byta 2ggr per år :P
Men vad Volvo tjänar på det hela är lite av en gåta.. Och vart tog säkerhetstänket vägen..
#1453462
Odubbade vinterdäck är helt ok på vintern men inte på sommaren.

Ska inte förväxlas med åretruntdäck.

Dom har annan gummiblandning och är bättre än vinterdäck på sommaren, men sämrr än sommardäck.
Självklart sämre än vinterdäck på vintern.
Halvdåliga året runt.
Säkert bättre idag än förr, men....

Miljövänligt?
Det blir ju färre tillverkade kompletta hjul och (i teorin) lägre hastigheter.

Trots ökade behovet av halkbekämpning som blir fallet med allt för många sådana?
Så räknar man nog inte.
Idag är det symbolpolitik som gäller.

Volvo borde veta bättre.
Är jag bitter?
Kanske.
#1453526
Jag tolkade den säljare jag pratade med idag om detta och hans teori var att det var svårt att få tag på fälgar, därför har man gjort såhär.

Osannolikt är det säkert inte, men vet egentligen inte om det stämmer.
#1453546
JEriksson skrev:Jag tolkade den säljare jag pratade med idag om detta och hans teori var att det var svårt att få tag på fälgar, därför har man gjort såhär.

Osannolikt är det säkert inte, men vet egentligen inte om det stämmer.
Killgissning De Lux.
#1453555
nej det krävs fortfarande vinterdäck
#1453556
Men däcken som Volvo levererar klarar kraven på vinterdäck (snöflingan/alptoppen)? Om det är så borde de vara rätt mjuka som "sommardäck"...
#1453561
joel80 skrev:Men däcken som Volvo levererar klarar kraven på vinterdäck (snöflingan/alptoppen)? Om det är så borde de vara rätt mjuka som "sommardäck"...
Precis. Dom är ju uppenbarligen snöflingemärkte, vilket betyder att dom är 100% lagliga att ha på vintern i sverige.
Och då finns det bara 2 alternativ - antingen är däcken bra på vintern men snudd på värdelösa på sommaren, eller så är dom lagom kassa året runt... Med den teknik däck görs med idag är det inte möjligt att göra däck som är bra både på vintern och sommaren...
Jag misstänker att dessa däck kommer falla i den senare kategorin, dvs lagom kassa året runt, men det får väl tiden utvisa.
Det här är kanske nästa del i deras tänk om sänkt hastighetsspärr på bilarna, att dom tycker dom kan smita undan med sämre däck nu. Näst på tur är väl bromsarna :bored:

Och för den som bryr sig mer om kostanden än säkerheten bör ju denne dock vara medveten om att vinterdäck, med sin mjukare gummiblandning än sommardäck, kommer slitas otroligt mycket fortare än sommardäck på sommaren, vilket betyder att man måste byta däcken betydligt oftare, kanske t om så ofta som varje år...
  • 1
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 390
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]