Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1467410
EbbevonVolvo skrev:Lyckliga ni som inte bor i elområde 4.

Tänk om "vi" haft kvar Barsebäcks reaktorer. Undrar om det varit billigare då?
Argumentet, "Dumt att lägga ner just Barsebäck diskuterades med tanke på var produktionen fanns i övrigt", det kördes över totalt! Det var SÅ billigt att frakta el , sa beslutsfattarna. :-(
Jag får väl sätta upp solceller på taket, vindsnurra i trädgården och uppfinna månceller...
Jag bor i elområde 3, nästan haft samma priser som elområde 4 senaste tiden. Men nätterna är billigare. Så elbilen laddas rätt billigt. Det är resten av hushållets el som är svårare att styra till natten.
#1467422
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Lyckliga ni som inte bor i elområde 4.

Tänk om "vi" haft kvar Barsebäcks reaktorer. Undrar om det varit billigare då?
Argumentet, "Dumt att lägga ner just Barsebäck diskuterades med tanke på var produktionen fanns i övrigt", det kördes över totalt! Det var SÅ billigt att frakta el , sa beslutsfattarna. :-(
Jag får väl sätta upp solceller på taket, vindsnurra i trädgården och uppfinna månceller...
Jag bor i elområde 3, nästan haft samma priser som elområde 4 senaste tiden. Men nätterna är billigare. Så elbilen laddas rätt billigt. Det är resten av hushållets el som är svårare att styra till natten.
Jag har samma elpris dygnet runt. Då är det nästan dubbelt så dyrt som dom du skulle teckna fast pris. Vi har ännu inte fått vår elmätare utbytt till en som klarar timdebitering. Det är på gång, dom håller på och byter i hela kommunen.
Men för mig ligger den mesta förbrukningen ändå på dagtid. Än så länge. Blev inte en Kia EV6 som tänkt. Vi behöver två bilar om två månader. Får se hur f-n vi ska lösa det. :-(
Vi är i alla fall överns om att dom galna elpriserna inte beror på elbilarna. :-)
#1467607
EbbevonVolvo skrev: tis 05 okt 2021, 10:55
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Lyckliga ni som inte bor i elområde 4.

Tänk om "vi" haft kvar Barsebäcks reaktorer. Undrar om det varit billigare då?
Argumentet, "Dumt att lägga ner just Barsebäck diskuterades med tanke på var produktionen fanns i övrigt", det kördes över totalt! Det var SÅ billigt att frakta el , sa beslutsfattarna. :-(
Jag får väl sätta upp solceller på taket, vindsnurra i trädgården och uppfinna månceller...
Jag bor i elområde 3, nästan haft samma priser som elområde 4 senaste tiden. Men nätterna är billigare. Så elbilen laddas rätt billigt. Det är resten av hushållets el som är svårare att styra till natten.
Jag har samma elpris dygnet runt. Då är det nästan dubbelt så dyrt som dom du skulle teckna fast pris. Vi har ännu inte fått vår elmätare utbytt till en som klarar timdebitering. Det är på gång, dom håller på och byter i hela kommunen.
Men för mig ligger den mesta förbrukningen ändå på dagtid. Än så länge. Blev inte en Kia EV6 som tänkt. Vi behöver två bilar om två månader. Får se hur f-n vi ska lösa det. :-(
Vi är i alla fall överns om att dom galna elpriserna inte beror på elbilarna. :-)
2.30 kr/kWh hos Eon i rörligt under September om man räknar in skatter och överföringsavgiften.

Räknar med att det landar runt 5 kr/kWh i vinter från EON.

Blir nog mest vedeldning i vinter så kommer nog inte köpa speciellt mycket el med de priserna. Tur man har en del skog.
#1467726
joel80 skrev: mån 27 sep 2021, 08:08
poseidon skrev: Min gissning som totalsågades av vissa här på forumet, att Elen kostar 5kr/kwh är snart en realitet.
t]
Ja där är du fortfarande helt ute och cyklar. Det finns inget land i Europa (Tror inte ens i världen) där elen är i närheten så dyr.
Tror du på riktigt tror att elpriset ska gå upp med 500% till?

Att UK kopplas på kommer påverka. De ligger ca 20-30% över priset idag.
Men hur får du det till 5kr/kWh?


När kommer ursäkten? Är det nästa vecka då priset före skatt osv ligger över 5kr vilket det kommer göra imorgon bitti inkl skatter.
FB_IMG_1633545511600.jpg
FB_IMG_1633545511600.jpg (16.79 KiB) Visad 511 gånger
#1467763

poseidon skrev:
joel80 skrev: mån 27 sep 2021, 08:08
poseidon skrev: Min gissning som totalsågades av vissa här på forumet, att Elen kostar 5kr/kwh är snart en realitet.
t]
Ja där är du fortfarande helt ute och cyklar. Det finns inget land i Europa (Tror inte ens i världen) där elen är i närheten så dyr.
Tror du på riktigt tror att elpriset ska gå upp med 500% till?

Att UK kopplas på kommer påverka. De ligger ca 20-30% över priset idag.
Men hur får du det till 5kr/kWh?


När kommer ursäkten? Är det nästa vecka då priset före skatt osv ligger över 5kr vilket det kommer göra imorgon bitti inkl skatter.
FB_IMG_1633545511600.jpg
Att du har en topp i ett av elområdena betyder alltså att du anser att elpriset är så högt generellt i Sverige?

Med samma logik kan jag hävda att vi har ett elpris på 2 öre/kWh som det var för ett par dagar sen under några nätter.

Känns lite tokigt va? Att bara kolla på enstaka timmar?
#1467776
Gissade att undanflykten skulle låta så.

Hur länge måste elpriset ligga runt 5kr för att det skall anses kosta 5kr? 1dag, 1 vecka, 1år?

Så länge någon betalt 5kr/kwh kostade elen 5kr/kwh.

Om jag köper oxfilé för 599kr/kg när jag handlar dan efter löning och du köper den för 199kr/kg en vecka senare. Kommer du hävda att min oxfilé inte kostade 599kr/kg då?
#1467801
joel80 skrev: ons 06 okt 2021, 23:38
poseidon skrev:
joel80 skrev: mån 27 sep 2021, 08:08

Ja där är du fortfarande helt ute och cyklar. Det finns inget land i Europa (Tror inte ens i världen) där elen är i närheten så dyr.
Tror du på riktigt tror att elpriset ska gå upp med 500% till?

Att UK kopplas på kommer påverka. De ligger ca 20-30% över priset idag.
Men hur får du det till 5kr/kWh?


När kommer ursäkten? Är det nästa vecka då priset före skatt osv ligger över 5kr vilket det kommer göra imorgon bitti inkl skatter.

FB_IMG_1633545511600.jpg
Att du har en topp i ett av elområdena betyder alltså att du anser att elpriset är så högt generellt i Sverige?

Med samma logik kan jag hävda att vi har ett elpris på 2 öre/kWh som det var för ett par dagar sen under några nätter.

Känns lite tokigt va? Att bara kolla på enstaka timmar?
Rörligt pris från EON under en hel månad (September) låg på 2.30 kr/kwh (med skatter och avgifter inräknade) och det var vad jag fick betala, Sitter fast i avtal med rörligt och kan inte byta innan våren.

Det behövs alltså inte några 500% höjning, det räcker med lite drygt en fördubbling nu till vintern så ligger vi på 5 kr/kWh, jag tror inte det är helt omöjligt att det blir så dyrt i vinter så vi spräcker 5 kr / kWh. Men hoppas så klart att det inte blir så. Men jag är förbredd och eldar på med ved om det händer.

Har ingen elbil än och knappt något att reglera heller så typ Tibber skulle inte hjälpa mycket just nu. Krävs det någon typ av nyare elmätare för att gå över till Tibber om man köper elbil eller funkar det med den riktigt gamla jag har nu ? Tibbers hemsida är nog nog den sämsta sida jag sett på år och dag med absolut noll info.
  • 1
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 390

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]