Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1374026
Om man utvecklar Stånk Tommys grej med elverket ovan. Man kan ju ha en liten släpkärra med strömlinje format skåp framtill och ett avgasrör ut.
Och ett gäng soppa dunkar i kärran då kan man ju åka var man vill utan nån form av fast strömkälla :-) .
Om man vill åka elbil. :-)
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1374027
Tråkigt nog för alla som skeptiska till elbilar kommer det inte att fungera praktiskt.
Är laddkabeln inkopplad startar inte bilen.
#1374030
gubbstrutt skrev:Jo men det går väl att stanna.
Stannar man är det nog bättre att använda de laddare som kan ladda upp mot 100-150kW istället för nått dieselverk som kanske klarar 3-6kW. Att ladda i 20 mil från t.ex Tesla's snabbladdare i en Model 3 tar max 20 minuter. Ska du ladda det med ett 6kw dieselverk får du stå stilla i kanske 6-7h.

Ett spännande förslag jag dock sett är husvagnar med inbyggt batteri som kan hjälpa till att driva själva vagnen och minska den energi som behövs tas från bilen.
Tanken är då att man låter elmotor hjälpa till med en viss del. Alltså husvagnen ska inte kunna driva mer än kanske 80% av vad som behövs för att driva den framåt.
Osäker på hur det skulle funka, men tyckte det lät intressant.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1374032
gubbstrutt skrev:Och de grekorna finns överallt i norrlands djupaste inland?
Nästan. Med flertalet elbilar börjar du nu kunna ta dig till alla delar av Sverige. Andelen trafikanter som ska till de absolut minsta byarna i norra Norrlands inland är dock rätt få. Så åker du väldigt ofta till sånna byar, se till att du köper en av elbilarna som har lång räckvidd.
#1374102
Nu när det är väldigt få elbilar så finns det oftast laddstolpe när man stannar.
Det stämmer säkert.
Liiiite värre blir det nog när merparten blir eldrivna.
Visst blir det fler stolpar då, men att tro att "det bara är att stanna och ladda " i de alla flesta fall är väldigt naivt. Man får nog vackert vänta 45min på sina egna 45min. (Eller vad snabbladdning nu tar)

Men nu är man ju som boende på landsbygden, alldeles för upptagen med att köra bilar en väldig massa helt i onödan, eftersom bensinpriset gått ner flera kronor. Vi åker runt och runt....
(Naturligtvis inte, men det finns faktiskt folk som på allvar tror vi åker mindre pga prishöjningar. Hur det nu skulle gå till?. Det blir mindre pengar över bara.)
#1374106
tycker den här electrigfieringen går så allmänt segt så jag tror inte det blir några bekymmer med laddstolpar iaf. Nu är det ju snart gratis att tanka igen så nu hör man inte ett smack från kollegor om hybrid el elbilar igen.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 390
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]